Dodana: 16 grudzień 2007 10:44

Zmodyfikowana: 16 grudzień 2007 10:44

Liberalizacja rynku części zamiennych

Posłowie poparli w głosowaniu wniosek Komisji Europejskiej dotyczący liberalizacji rynku wtórnego części zamiennych m.in. dla przemysłu samochodowego i maszynowego. Proponują jednak pięcioletni okres przejściowy zanim rynek zostanie całkowicie uwolniony.

Przyjmując sprawozdanie posła Klausa-Heinera LEHNE (EPP-ED, DE) Parlament Europejski zgodził się na uwolnienie konkurencji na szacowanym na 13 mld euro wtórnym rynku części zamiennych, dzięki którym przywracany jest wygląd początkowy produktów złożonych. Celem proponowanej dyrektywy jest całkowita liberalizacja rynku wtórnego części zamiennych.
 
Mimo że wniosek dotyczący dyrektywy obejmuje zasadniczo wszystkie widoczne części zamienne służące do naprawy produktu złożonego, jest on omawiany głównie w kontekście jego najważniejszego zakresu stosowania, czyli części zamiennych do pojazdów mechanicznych. Należy mieć jednak na uwadze, że dotyczy on także przemysłu maszynowego oraz sektora dóbr inwestycyjnych i dóbr konsumpcyjnych.
 
Okres przejściowy - 5 lat
 
Trwa spór między zwolennikami ochrony wzorów części zamiennych, którzy uważają, że rozróżnienie na rynek pierwotny i wtórny części zamiennych byłoby sprzeczne z ogólnymi przepisami prawa do własności intelektualnej, a tymi, którzy przekonują, że ochrona wzorów nie powinna zostać rozszerzona na części zamienne na rynku wtórnym, aby nie dochodziło do powstawania nieuzasadnionych monopoli.
 
Posłowie zaproponowali rozwiązanie przejściowe, zgodnie z którym państwa członkowskie, których istniejące przepisy przewidują ochronę z tytułu wzoru mogą przez pięć lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy stosować nadal tę ochronę.
 
Obowiązek informowania klientów
 
Parlament przyjął poprawkę, która nakłada obowiązek informowania klientów o pochodzeniu części zamiennych, a także o znakach towarowych i logo umieszczanych na danych częściach.
 
Sytuacja w państwach członkowskich
 
Większość krajów UE utrzymuje w swych porządkach prawnych zapisy chroniące wzory i modele widocznych części zamiennych. Oznacza to, że produkcja i obrót częściami zamiennymi na przykład do samochodów - takimi jak pokrywy silnika i bagażnika, drzwi, błotniki, zderzaki, klosze lamp - nie może się odbywać swobodnie, a różne uregulowania w tym zakresie w różnych państwach członkowskich powodują zakłócenia konkurencji na wspólnym rynku.
 
Kraje, w których obowiązuje całkowita ochrona wzorów i modeli widocznych części zamiennych to Austria, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Litwa, Malta, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia i Szwecja.
 
W Belgii, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i na Łotwie ochrona obejmuje tylko nowe części zamienne, a ich zamienniki, pochodzące od niezależnych producentów mogą być stosowane na rynku posprzedażnym. W Grecji ochrona wzorów obowiązuje przez 5 lat.
 
Liberalizacji sprzeciwiali się producenci samochodów, którzy przekonują, że niezależni producenci będą sprzedawać części taniej, gdyż nie ponoszą kosztów związanych z projektowaniem i opracowaniem nowego produktu.
 
 
Klaus-Heiner LEHNE (EPP-ED, DE)
Sprawozdawca
Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook