Dodana: 5 grudzień 2007 07:26

Zmodyfikowana: 5 grudzień 2007 07:26

Rail Baltika ominie Augustów

Kolejowa trasa Rail Baltika w województwie podlaskim będzie o ponad 30 km dłuższa niż pierwotnie zakładano. Będzie tak ze względu na cenny przyrodniczo obszar Natura 2000 w okolicy Augustowa.

Zgodnie z ostatnimi planami Rail Baltika ominie letnią stolicę Polski i przebiegać będzie przez Warszawę - Białystok - Ełk - Olecko - Suwałki i dalej do granicy państwa. To kolejna inwestycja, po wstrzymanej budowie obwodnicy, która omija Augustów.

Decyzja o zmianie przebiegu Rail Baltiki jest sporym zaskoczeniem, ale wskazuje na to, że polskie władze nie chcą wchodzić w kolejny sądowy spór z Brukselą. Jak informuje dyrektor do spraw technicznych PKP zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku - Mirosław Michalkiewicz, w pierwszym etapie do 2013 roku trasa będzie zmodernizowana tak aby pociągi mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę.

Ekspert Centrum imienia Adama Smitha - Zbigniew Sulewski przekonuje, że rezygnując z przebiegu Rail Baltiki przez Augustów Polska wcale nie unika problemu ochrony przyrody w przyszłości. Może się okazać, że tereny wokół Ełku i Olecka są równie cenne przyrodniczo jak dolina Rospudy i inwestycja może byc wstrzymana podobnie jak obwodnica Augustowa.

Już w przyszłym roku, dzięki modernizacji odcinka Warszawa - Tłuszcz podróż z Białegostoku do stolicy trwać będzie niespełna 2 godziny. Budowę kolejowej trasy Rail Baltika w 75 procentach pokryje Unia Europejska.


Na podstawie: Radio Białystok

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook