Dodana: 31 październik 2007 14:14

Zmodyfikowana: 31 październik 2007 14:14

Suwalczanie za zmianami w suwalskim handlu

85,4% ankietowanych suwalczan widzi potrzebę budowy centrów handlowo-rozrywkowo- usługowych w Suwałkach, natomiast 61,4% chciałoby, aby powstały nowe super- i hipermarkety – tak wynika z sondażu przeprowadzonego przez BBS Obserwator z Krakowa.

Badania przeprowadzane były w formie wywiadów telefonicznych wspieranych przez komputer (CATI), na podstawie kwestionariusza wywiadu zatwierdzonego przez Urząd Miejski w Suwałkach. W badaniach uczestniczyło 801 osób, z czego 54,6%% stanowiły kobiety, a 45,4% mężczyźni. Najliczniej reprezentowana grupa wiekowa to osoby liczące 40-49 lat (24,7%) oraz w wieku od 50 do 59 lat ( 20,8%) i w wieku od 30 do 39 lat( 20,1%). 46,8% badanych to osoby z wykształceniem średnim, a 24,6% badanych ma wykształcenie wyższe, wykształcenie zawodowe- 14,4% badanych.

58,8% respondentów pracuje zawodowo. Jeżeli chodzi o grupy społeczno-zawodowe respondentów, najliczniej reprezentowani byli emeryci i renciści (25,2%), robotnicy wykwalifikowani (10,1%) i pracownicy administracyjno-biurowi (9%). 57,1% badanych suwalczan określiło swoją sytuację materialną jako „znośną, średnią”. Najczęściej deklarowane łączne dochody netto na gospodarstwo domowe, to 1000-1500zł (16,5%) oraz 1500-2000zł (16,5%).

Z sondażu wynika, że większość badanych opowiada się za super- i hipermarketami w Suwałkach- uważa tak 41,4% badanych. 23,3% respondentów jest zdania, iż najlepszym rozwiązaniem byłoby współistnienie różnego typu obiektów (tzn. sklepów tradycyjnych, super- i hipermarketów oraz centrów handlowo- rozrywkowo-usługowych) w grodzie nad Czarną Hańczą. Zwolennikiem tradycyjnych, małych sklepów jest 26,6% suwalczan.

Badani suwalczanie uważają, że w mieście są potrzebne nowe super- bądź hipermarkety w branżach: odzieżowej, obuwniczej, artykuły sportowe i turystyczne. Jak wynika z porównania z innymi polskimi miastami suwalczanie nasycenie handlowe super- i hipermarketami w Suwałkach oceniają niżej niż: w Szczecinie, Jaworznie, Zielonej Górze, Ostrowie Wielkopolskim i Kościerzynie; a na podobnym poziomie jak w Łomży.

Badani suwalczanie uważają, że nowe inwestycje związane z budową dużych obiektów handlowych przyczynią się w znacznym stopniu do rozwoju miasta – uważa tak 83,1% badanych. Odmienne zdanie ma 10,5% badanych suwalczan. Znaczna większość ankietowanych jest zdania, że nie należy w Suwałkach ograniczać budowy tychże obiektów celem ochrony lokalnego tradycyjnego handlu. Jeżeli chodzi o budowę centrów handlowo- rozrywkowo- usługowych uważa tak 74% badanych, a jeżeli chodzi o budowę super- i hipermarketów uważa tak 57,5% badanych.

Ponad połowa (53,3%) ankietowanych suwalczan wyjeżdża na zakupy do innych miast i wydaje pieniądze w większości w super- i hipermarketach oraz centrach handlowo-usługowo- rozrywkowych. Na takie zakupy suwalczanie wyjeżdżają przede wszystkim do: Białegostoku, Warszawy, Olsztyna, Augustowa i litewskiego Mariampola.

Z przeprowadzonego sondażu wynika, że mieszkańcy Suwałk widzą potrzebę budowy nowoczesnych centrów handlowo-usługowo-rozrywkowych oraz super- i hipermarketów w swoim mieście.


UM Suwałki

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook