Bezpieczeństwo i konkurencyjność wspólnotowego systemu kolejowego
Parlament Europejski zajmie się projektami trzech propozycji legislacyjnych, których celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów kolejowych w Europie. Proponowane rozwiązania umożliwią podróże na trasach dalekobieżnych bez konieczności zatrzymywania na granicach, zmiany lokomotyw, wagonów lub załogi pociągów międzynarodowych.
Zdaniem posłów, brak odpowiednich przejrzystych procedur homologacji lokomotyw i zespołów trakcyjnych postrzegany jest jako jedna z głównych przeszkód w tworzeniu nowych kolei oraz główna przeszkoda na drodze do interoperacyjności europejskiego systemu kolei. Tabor kolejowy dopuszczony do eksploatacji w jednym państwie członkowskim nie zawsze jest dopuszczany na zasadzie wzajemności w innym państwie członkowskim. Państwo członkowskie nie może samodzielnie decydować o tym, że wydane przez nie pozwolenie na eksploatację będzie ważne na terytorium innego państwa członkowskiego. Z tego powodu, proponowane rozwiązania wprowadzają zasadę wzajemnej uznawalności nowego, jak i już będącego w eksploatacji taboru kolejowego.
Dopuszczenie do eksploatacji i specyfikacje techniczne
Uproszczona zostanie procedura wydawania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. W przypadku wagonów towarowych i pasażerskich wystarczy jedno zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane przez państwo członkowskie Wspólnoty na warunkach określonych w specyfikacji technicznej w zakresie interoperacyjności (TSI).
Utrzymanie i bezpieczeństwo funkcjonowania taboru
Posłowie uważają, że należy jasno określić odpowiedzialność posiadacza i przedsiębiorstwa kolejowego w zakresie utrzymania i eksploatacji taboru. W przypadku pojazdów dopuszczonych do eksploatacji całkowita odpowiedzialność za ich bezpieczne użytkowanie w sieci powinna spoczywać na przedsiębiorstwie kolejowym, co pomoże uniknąć nieporozumień co do zobowiązań prawnych. Posiadacze odpowiadają za utrzymanie swoich pojazdów, odpowiedzialność ta nakładana jest jednak w ramach stosunku umownego między posiadaczami a przedsiębiorstwami kolejowymi.
Posłowie uważają ponadto, że do 1 stycznia 2010 roku należy stworzyć obowiązkowy system certyfikacji posiadaczy wagonów i innych pojazdów w celu zapewnienia właściwego utrzymania i bezpiecznego funkcjonowania taboru. Obowiązkowy system certyfikacji posiadaczy pojazdów szynowych dawałby więcej gwarancji i pogłębiał zaufanie między przedsiębiorstwami kolejowymi i posiadaczami wagonów. System ten nie musiałby dotyczyć jedynie posiadaczy wagonów, lecz również posiadaczy innych pojazdów szynowych.
Europejska Agencja Kolejowa
Posłowie poparli także rozszerzenie uprawnień Europejskiej Agencji Kolejowej. Od 2015 roku, zdaniem deputowanych, to właśnie Agencja, a nie organy krajowe państw członkowskich, powinna udzielać zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów szynowych ważnych na terenie całej Wspólnoty.
Paolo COSTA (ALDE, IT)
Sprawozdawca
Josu ORTUONDO LARREA (ALDE, ES)
Sprawozdawca