Dodana: 30 październik 2007 08:55

Zmodyfikowana: 30 październik 2007 08:55

Pieśni nabożne w św. Wojciechu

31 października o godz. 19.00 w Kościele p.w. św. Wojciecha w Białymstoku z Chórem naszej Filharmonii wystąpi Śląski Oktet Gitarowy z Katowic.

Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Śląski Oktet Gitarowy z Katowic
Violetta Bielecka – dyrygent
Franciszek Wieczorek – kierownik artystyczny oktetu

1. Henryk Mikołaj Górecki - Totus Tuus op. 61 na chór mieszany
2. Bartłomiej Budzyński - Góreckiada na osiem gitar
3. Bartłomiej Budzyński (sł. O. Błażej Derey) - Pieśni nabożne na chór mieszany i osiem gitar):
- Pieśń pierwsza - rozdział I
- Pieśń pierwsza - rozdział II
- Pieśń pierwsza - rozdział III
4. Franciszek Lilius (sł. O. Błażej Derey, arr. Bartłomiej Budzyński) - Pieśni nabożne na chór mieszany i osiem gitar):
- Pieśń czwarta (o Cudownym Obrazie)
- Pieśń piąta (o Św. Dominiku)
- Pieśń szósta (o Św. Jacku)
- Pieśń siódma (o Św. Katarzynie Sieneńskiej)
5. Bartłomiej Budzyński (sł. O. Błażej Derey) - Pieśni nabożne na chór mieszany i osiem gitar):
- Pieśń trzecia

"Pieśni nabożne" to przedsięwzięcie muzyczne o unikalnym charakterze, którego wykonawcami są chór mieszany i oktet gitar klasycznych – niespotykany zespół wykonawców o wyjątkowych walorach brzmieniowych, przestrzennych i wizualnych.

Pomysłodawcami projektu są Franciszek Wieczorek – śląski gitarzysta, wydawca, pedagog i animator życia muzycznego oraz Bartłomiej Budzyński – kompozytor, muzykolog, gitarzysta i pedagog mieszkający w Józefowie pod Warszawą.

Projekt obejmuje opracowanie muzyczne "Nabożnych pieśni…" O. Błażeja Dereya (ok.1585-1666), dominikanina, poety i wydawcy. Jego dzieło, jest unikatowym zabytkiem polskiej sztuki drukarskiej XVII w. Zawiera zbiór rymowanych komentarzy do modlitwy różańcowej oraz pieśni poświęconych świętym dominikańskim, wartych przypomnienia w związku z rokiem Św. Jacka. Oryginalną muzykę do pieśni pierwszej i trzeciej skomponował Bartłomiej Budzyński. Pieśni od czwartej do siódmej posiadają opracowanie muzyczne dokonane przez Franciszka Liliusa (ok.1600-1657), czołowego muzyka polskiego wczesnego baroku. Te pieśni będą przedstawione w opracowaniu na chór i osiem gitar.

Podczas koncertu usłyszymy jeszcze inne, bliskie tematycznie kompozycje wykonywane przez wymienione zespoły: "Totus tuus" na chór a capella Henryka Mikołaja Góreckiego oraz "Góreckiadę" na osiem gitar Bartłomieja Budzyńskiego – utwór inspirowany twórczością śląskiego mistrza polskiej muzyki współczesnej, a w szczególności jego chóralnym "Amen".


Franciszek Wieczorek
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w 1990 roku. W latach 1990 – 2005 był wykładowcą tej uczelni. Jest laureatem II nagrody Konkursu Kompozytorsko-Interpretacyjnego w Tychach (Śląska Jesień Gitarowa '88). Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ichiro Suzuki, Vladimira Mikulki i Granta Gustafsona. Obecnie jest pedagogiem w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia w Katowicach i Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Rybniku. Swoją działalność koncertową koncentruje na występach w duecie gitarowym z małżonką Katariną i założonym przez siebie w 2001 roku Śląskim Oktecie Gitarowym. Dotychczas koncertował w Czechach, na Słowacji, Ukrainie, Węgrzech, we Włoszech, w Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Danii.

Oprócz działalności artystycznej i pedagogicznej, prowadzi Agencję Artystyczną MODRAN, jest dyrektorem artystycznym organizowanego od 1989 roku Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Żorach oraz zajmuje się działalnością wydawniczą.


BARTŁOMIEJ BUDZYŃSKI
gitarzysta - kompozytor - muzykolog

Urodzony w 1962 r. w Warszawie. Gry na gitarze uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia nr 2 im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Marcina Zalewskiego. W 1986 r. ukończył studia muzykologiczne w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.

Jako gitarzysta koncertował w Polsce, Francji, Niemczech i Turcji. Współpracował m. in. z Teatrem Wielkim w Warszawie, "Warsztatem Muzycznym" Zygmunta Krauzego. Był członkiem kwartetu gitarowego "Fandango", z którym nagrał w 1989 r. LP "Carmen" dla Polskich Nagrań.

Jest laureatem III Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego w Łodzi w 1981 r. (III nagroda za "Sonatę" na gitarę solo), I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego w Tychach w 1993 r. (III nagroda za "Cztery improwizacje" na gitarę solo) oraz IV Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego w Tychach w roku 2000 (I nagroda za "Capriccio" na gitarę solo).

Jego kompozycje i opracowania mają w swoim repertuarze czołowi gitarzyści polscy, fińscy, austriaccy i libańscy. Były one nagrywane przez Polskie Radio, Radio Fińskie, Telewizję Turecką, firmę "Open Folk". Jest też autorem muzyki filmowej komponowanej dla firmy IGA (Szwecja) i TVP 1. W 1998 r. na zamówienie festiwalu "Gitara+" we Wrocławiu skomponował utwór na koncert finałowy tego festiwalu: "Partita concertante de Wratislavia" na dwie gitary i orkiestrę. "Cztery improwizacje" na gitarę solo były obowiązkowym utworem na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Żorach w 1994 r., a "Capriccio" na gitarę solo podczas Konkursu "Śląska Jesień Gitarowa" w roku 2000. Podczas Seminarium Gitarowego w Lockenhaus (Austria) w 2002 r. miało miejsce prawykonanie dwóch utworów: "Passacaglii" na obój i gitarę podczas koncertu inauguracyjnego oraz "Riffs & Breaks" na sześć gitar i perkusję podczas koncertu finałowego. Ta ostatnia kompozycja powstała na zamówienie organizatorów Seminarium.

Jego kompozycje, opracowania, artykuły i recenzje były i są publikowane przez Ludowy Instytut Muzyczny w Łodzi, wydawnictwa: Triangiel Komo-Graf, Edition Modran, Professional Music Press, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz czasopisma "Poradnik Muzyczny", "Gitara", "Świat Gitary" i "Klasyka".

Od 1980 r. prowadzi działalność pedagogiczną. W 1991 r., wspólnie z żoną Moniką, zakłada Szkołę Muzyczną Bartłomieja Budzyńskiego - Prywatną Szkołę Muzyczną I stopnia (i II stopnia od 1995 r.) w Józefowie, która staje się wyróżniającą się placówką regionu warszawskiego.


Ważniejsze kompozycje:
'Sonata' na gitarę solo, 1980
'Góreckiada' na cztery gitary, 1981 (także wersja na osiem gitar, 1986)
'Trzy utwory' na gitarę solo, 1982-4 [pdf]
'Three Polish Tunes' na trzy gitary, 1985
'Koncert' na cztery gitary i orkiestrę, 1987
'Diallada' na gitarę i klawesyn, 1987
'Tiento' na cztery gitary, 1988
'Cztery improwizacje' na gitarę solo, 1990-3
'La Folia' na gitarę solo, 1997
'Partita concertante' na dwie gitary i orkiestrę, 1998
'Toccata i Berceuse' na dwie wiolonczele, gitarę i gitarę basową, 1999
'Capriccio' na gitarę solo, 2000
'Koncert' na gitarę i orkiestrę, 2000
'Wariacje na temat Griega' na gitarę solo, 2001
'Passacaglia' na obój i gitarę, 2001
'Riffs & Breaks' na sześć gitar i perkusję, 2002
muzyka do wierszy Jerzego Górnickiego, 2002
'...Like a Comet's Tail' na orkiestrę gitarową, 2002
'Lamentationes I' na chór mieszany, obój, harfę, altówkę i wiolonczelę, 2003
'Rondo' na osiem gitar, 2003
Ostatnie kompozycje:
'Sonata No.2' na gitarę solo, 2004
'Tam, gdzie rządzą jamniki' na cztery gitary, 2004
'Pieśni nabożne' na chór mieszany i osiem gitar, 2007 (słowa: O. Błażej Derey OP, 1645)
Także:
muzyka filmowa, utwory pedagogiczne i in.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook