Dodana: 6 grudzień 2015 12:03

Zmodyfikowana: 6 grudzień 2015 12:03

XXXV Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego- wyniki

Teodor Niemyjski z Ciechanowca zdobył pierwszą nagrodę w głównej kategorii ligawek podczas 35. Konkursu Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu. Taką samą nagrodę (1 tys. zł) odebrał także Roman Brochocki z Sokołowa Podlaskiego, który wystąpił w wyodrębnionej po raz pierwszy kategorii wiekowej 65+.

Ilustracja do artykułu zaproszenie_ligawki_2-610x400.jpg
W kategoriach dziecięcych najlepszymi ligawkarzami okazali się: Ilona Ignatowska z Białobrzegów (750 zł) w grupie starszej i Marcin Radziszewski z Bogusz Starych w kategorii dzieci do lat 10. (500 zł).

Na kaszubskich bazunach grało w tym roku w sumie sześciu uczestników. Zwycięzcami zostali Grzegorz Choszcz z Przewozu Sznurki w kategorii dorosłych i Antoni Świątkowski z Kożyczkowa, który był jedynym uczestnikiem w grupie dziecięcej. 

Wśród dorosłych grających na trombitach jurorzy najwyżej ocenili występ Martina Wałacha z Jaworzynki, a w grupie młodszej - Pawła Kukuczki z Koniakowa.

Goście z Koniakowa grali najlepiej także na rogach pasterskich - w gronie dorosłych zwyciężył Tadeusz Rucki, a wśród dzieci – Wiktoria Gruszka.

W ostatniej kategorii: inne instrumenty pasterskie, najwyżej oceniono występ Myroslava Gutsula z Zarojan grającego na sopiłce, a w kategorii dziecięcej Pawła Kukuczki, który udowodnił, że potrafi grać nie tylko na trombicie, ale także na heligonce, piszczałce, okarynie, piszczałce postnej i sowie – piszczku.

W sumie jurorzy wysłuchali 140 wykonawców grających na kilkudziesięciu różnych instrumentach pasterskich dętych, smyczkowych i perkusyjnych. (Za: Polskie Radio Białystok)
O konkursie 
Organizowany od trzydziestu trzech lat Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich ma na celu kultywowanie zwyczaju umiejętności grania na instrumentach pasterskich wszędzie tam, gdzie takie instrumenty i osoby na nich grające występują w Polsce oraz w krajach europejskich. Jest to doskonała możliwość zaprezentowania tradycyjnych melodii, umożliwienie nawiązania kontaktów między wykonawcami tradycyjnej muzyki pasterskiej oraz podtrzymywanie i popularyzacja gry na instrumentach pasterskich. Uczestnicy wykonują melodie charakterystyczne dla danego instrumentu pasterskiego oraz regionu, z którego pochodzą.
Jest to jedna z nielicznych imprez kulturalnych w naszym kraju pielęgnująca i podtrzymująca tradycje polskiego ludu i chrześcijaństwa.
 
W konkursie uczestniczą instrumentaliści grający m.in. na mazowiecko-podlaskich ligawkach, góralskich trombitach, kaszubskich bazunach, białoruskich surmach oraz na innych instrumentach pasterskich. Każdego roku w Konkursie bierze udział ponad 150 instrumentalistów, z których około 70 to dzieci w wieku od 3 do 16 lat. W Konkursie, oprócz wykonawców z Polski, występowali już instrumentaliści z Finlandii, Meksyku, Australii, Hiszpanii, Bułgarii, Irlandii, Szkocji, Niemiec, Litwy, Słowacji, Ukrainy, Białorusi.
W jednym miejscu i czasie gromadzi różnych instrumentalistów, mówiących różnymi językami i gwarami, a pielęgnujących jedną dziedzinę kultury ludowej. Jest to wydarzenie nie tylko dla specjalistów z dziedziny etnologii, etnomuzykologii, muzyki, muzykologii, folklorystyki, ale również dla widzów zainteresowanych tradycyjną muzyką pasterską, kulturą ludową i folklorem. W czasie dwu dni trwania imprezy stwarzamy w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu doskonałą możliwość bezpośredniego kontaktu z tradycyjną muzyką i instrumentami pasterskimi z różnych regionów Polski i Europy, a nawet świata.

W XXXV Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego udział wzięli instrumentaliści z Podlasia (w tym mniejszości narodowe Białorusinów oraz Litwinów), Mazowsza, Kurpi, Lubelszczyzny, Podhala, Beskidu Śląskiego, Małopolski, Wielkopolski, Kaszub. Konkurs ma zasięg międzynarodowy - spodziewamy się uczestników m.in. z Litwy, Słowacji, Ukrainy. Najliczniej reprezentowani będą instrumentaliści z Podlasia i Mazowsza grający na ligawkach. W jury Konkursu zasiądą wybitni specjaliści z dziedziny muzykologii i etnografii.

Konkurs ma charakter otwarty - uczestnik zgłasza się osobiście do chwili rozpoczęcia Konkursu w danej kategorii.

Patronat nad Konkursem objęli:  

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

Wojewoda Podlaski,

Marszałek Województwa Podlaskiego.

Patronat Duchowy nad Konkursem sprawuje:

J.E. ks. bp. prof. dr hab. Tadeusz Pikus

Ordynariusz Diecezji Drohiczyńskiej

Współorganizatorzy:

Starostwo Powiatowe w Wysokiem Mazowieckiem

Parafia pw. Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu

 

Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook