Dodana: 29 styczeń 2016 11:32

Zmodyfikowana: 29 styczeń 2016 11:32

40 lat Domu Handlowego Central w Białymstoku

Dom Handlowy Central jako ikona - symbol dawnych lat, jest częścią tożsamości miasta, ale przede wszystkim świadkiem transformacji ustrojowej i wielu przemian społecznych. Wpisuje się w dorobek handlowy miasta oraz polskiej historii spółdzielczości. Od 1976 r., a więc od momentu otwarcia, Central był jedynym miejscem, oferującym tak szeroki wybór asortymentu. Pełnił rolę współcześnie pojmowanej galerii.

Ilustracja do artykułu central - stare zdjecie.jpg

W  1972  rozpoczęto budowę Centralu. W obecności przedstawicieli władz miejskich, budowlanych oraz handlowców położono kamień węgielny pod  realizację domu handlowego. Budowę zakończono w roku 1976. Nie szczędzono środków, by powstało najnowocześniejsze, jak na tamte czasy, centrum handlu w Białymstoku.

Konstrukcja budynku odzwierciedlała najnowsze rozwiązania funkcjonalne i techniczne dla tego typu obiektów. Instalacja klimatyzacji, rozbudowane zaplecze socjalne i magazyny były ewenementem.  Charakterystycznym elementem były też osłonowe ściany metalowe, które do dziś są znakiem rozpoznawczym obiektu.

Zlokalizowany w samym sercu miasta pierwszy tak duży handlowo- usługowy obiekt, oferował  szeroki wybór konfekcji, galanterii, artykułów papierniczych i do domu. Dostawy były wydarzeniem, a najbardziej pożądane produkty, jak płaszcze czy kozaki, znikały w mgnieniu oka.

Lata, kiedy do Polski wkroczył kapitalizm były okresem zmian dla Domu Handlowego Central. Rozwijająca się drobna przedsiębiorczość, w tym największy w regionie rynek, stanowiły konkurencję. To zaś wymuszało podjęcie wielu działań, by zatrzymać klientów. Organizowano pokazy mody, świętowano ważne daty. Dokładano wszelkich starań, by wzbogacić ofertę handlową. W 1996 roku podpisano także Porozumienie Domów Handlowych, które zainicjowały spółdzielnie z Katowic, Zakopanego, Rzeszowa, Opola i Krakowa. Porozumienie pozwalało koordynować wspólne zakupy, negocjować ceny i prowadzić spójną strategię reklamową.  Obecnie do  Porozumienia należy 11 organizacji handlowych, w tym białostocka Spółdzielnia Społem.

Central wkroczył w millenium z pompą. W 2000 roku dokonano modernizacji obiektu.  W 2003 zorganizowano po raz pierwszy w mieście  taką imprezę. Centralia- to było coś! Na scenie występowały gwiazdy, Białostoczanie bawili się do białego rana. Nie brakowało atrakcji dla każdego. Sukces imprezy powtórzono jeszcze kilkukrotnie. Za każdym razem przybywały tłumy i było to najważniejsze wydarzenie rozrywkowe sezonu.

Rok 2006 zwiastował kolejny przełom. Powstała marka Eleganza - Świat Dobrych Ubrań - synonim elegancji i klasyki. Eleganza od samego początku stawiała na bogate wzornictwo, ciekawy krój i dbałość o detal, czym zaskarbiła sobie serca Klientów. Stała się flagową marką Centralu, ale nie tylko.  W całej Polsce powstało 17 salonów Eleganzy. W tym roku mija 10 lat od narodzin marki.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook