Dodana: 1 kwiecień 2016 10:54

Zmodyfikowana: 1 kwiecień 2016 19:07

Prima aprilis Opera i filharmonia Podlaska świętować będzie m.in. „Żartem muzycznym” Wolfganga Amadeusza Mozarta

Pod batutą Pawła Kotli wystąpią muzycy znakomitego Mazo Horn Quartet oraz soliści Rafał Dudzik i Kamil Łomasko.

Ilustracja do artykułu Pawel Kotla.jpg

„Żart muzyczny” Mozart napisał jako satyrę na złych muzyków, niezdarnych kopistów i nieudolnych kompozytorów. Niektóre fragmenty utworu brzmią tak, jakby część orkiestry pomyliła nuty. Mozart wprowadził tu niestandardowe frazowanie i politonalność, czyli stosowanie kilku różnych tonów w jednym momencie. Kompozytorzy żyjący dwa stulecia później zaczną je na serio stosować w ramach „poszukiwań nowego języka” muzyki.

„Gran Duo Concertante” na skrzypce i kontrabas Giovanni Bottesini, kompozytor i kontrabasista, napisał dla siebie i kolegi po fachu. Powstało „Wielkie Duo Koncertowe” na dwa kontrabasy, kpiące z panującej wówczas mody na popisy wirtuozerskie. Znalazły się w nim elementy typowych popisów: skoki, pasaże, glissanda, tryle. Uczeń Paganiniego, Camillo Sivori, dokonał transkrypcji dzieła na skrzypce i kontrabas – i tę wersję zaprezentują z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej soliści Rafał Dudzik (skrzypce) i Kamil Łomasko (kontrabas).

Wspaniały Mazo Horn Quartet, którego członkami są warszawscy waltorniści Henryk Kowalewicz (Sinfonia Varsovia), Krzysztof Stencel (Warszawska Opera Kameralna) oraz Igor Szeligowski i Marek Michalec (Teatr Wielki – Opera Narodowa), wystąpi w Konzertstück na cztery waltornie i orkiestrę Roberta Schumanna, jednym z najbardziej udanych dzieł koncertowych romantyzmu.

Zabrzmi też dzieło Petera Schickelego „Eine kleine Nichtmusik” – żart muzyczny z „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta, czyli Serenady na orkiestrę smyczkową G-dur nr 13, na której partyturę Schickele nałożył kilkadziesiąt fraz pochodzących z utworów różnych kompozytorów muzyki poważnej, a nawet ludowych pieśni i melodii. Stworzył niezwykłe dzieło , w którym melodie składają się w zaskakująco harmonijną całość – Schickele objawia się jako mistrz kontrapunktu i remiksu jednocześnie. Cytaty zastępują się z niesamowitą prędkością, ich rozpoznawanie przypomina odgadywanie aluzji kulturowych w wybitnych dziełach literatury.

Wieczór zamknie Symfonia D-dur „Klasyczna” Sergiusza Prokofiewa oparta na pomyśle przeniesienia Haydna w XX wiek. Gama instrumentów nie wykracza poza te, którymi posługiwał się sam Haydn, ale w sposobie jej użycia Prokofiew nie jest już tak wierny tradycji, zamieniając instrumenty miejscami przeznacza im tematy w nietypowych rejestrach.

Zapraszamy na Koncert symfoniczny - bardzo primaaprilisowy - w piątek 1. kwietnia o godz. 19.00 do Sali Koncertowej przy ul. Podleśnej 2.

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook