"Madame Butterfly" G. Pucciniego w OiFP
„Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego powraca w nowej, rewelacyjnej obsadzie na scenę nowojorskiej The Metropolitan Opera, transmisję na żywo obejrzymy w Operze i Filharmonii Podlaskiej w sobotę 2 kwietnia. Inscenizację Anthony’ego Minghelli, obficie czerpiącą z tradycyjnego teatru japońskiego, rozświetlą gwiazdy specjalizujące się w operach Pucciniego, niedawno oglądane w transmitowanej „Manon Lescaut”: Kristine Opolais i Roberto Alagna. Towarzyszyć im będą Maria Zifchak oraz Dwayne Croft. W partii Kate Pinkerton zobaczymy i usłyszymy Edytę Kulczak. Ten wysmakowany plastycznie spektakl poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Karel Mark Chichon. Animacja lalek będzie spoczywać w rękach zespołu Blind Summit Theatre.
Transmisja „Madame Butterfly”: sobota 2 kwietnia 2016, godz. 18.55
Sala Kameralna OiFP, ul. Odeska 1, Białystok
Słynny operowy wyciskacz łez w inscenizacji Anthony’ego Minghelli nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni. W tytułową postać tragedii wcieli się Kristine Opolais.
„Zmysłowy, wyrazisty głos Kristine Opolais wyrastał ponad gęstą orkiestrację Pucciniego (...) jako naiwna młoda Butterfly ewoluuje od nieśmiałej, odurzonej miłością dziewczyny do zrozpaczonej matki o złamanym sercu, której wiara w męża zostaje zniszczona. (...) Jest w tej inscenizacji wiele atrakcyjnych wizualnie momentów, ze wspaniałymi kostiumami i innowacyjnym wykorzystaniem oświetlenia, projekcji i luster”. – The New York Times
„To inscenizacyjna perła wśród innych, utrzymanych w modnie minimalnym stylu, który uszlachetnia znajomą narrację, podnosząc melodramatyczną historię japońskiej narzeczonej opuszczonej przez jej amerykańskiego męża do rangi przejmującej tragedii. (...) [Kristine Opolais] jest najbardziej przekonującą Cio-Cio-San w Met od czasów Diany Soviero, która zaśpiewała tu tę rolę prawie 20 lat temu. (...) Pani Opolais jest tym, co nazywamy „śpiewającą aktorką”: w jej wykonaniu, wokalna i dramatyczna ekspresja są ściśle splecione. (...) W średnicy śpiewa z swobodnym, instynktownym portamento, z delikatnym poślizgiem pomiędzy nutami, który nadaje włoskiej muzyce ciepło i intymność”. – The New York Observer
„[Kristine Opolais] miała doskonałego partnera w Alagni, który był absolutnie najlepszy jako Pinkerton, wyzwalając swą moc i jasną barwę głosu. (...) Jego śpiew wywoływał dreszcz, a jego kreacja amerykańskiego porucznika była misternie utkana z wielu warstw. Inscenizacja Anthony’ego Minghelli rozwija się z każdym kolejnym oglądaniem. Zastosowanie stylowej, symbolicznej choreografii i zniewalająco ludzkiej sztuki lalkarskiej bunraku nadaje nowe sensy temu dziełu”. – Nowy York Review Classical
Giacomo Puccini (1858–1924)
Madama Butterfly
Madame Butterfly
Tragedia japońska w trzech aktach (1904)
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
Transmisja przedstawienia:
2 kwietnia 2016 | sobota | 18.55
Sala Kameralna OiFP, ul. Odeska 1, Białystok
Obsada:
Kristine Opolais jako Cio-Cio-San
Maria Zifchak jako Suzuki
Roberto Alagna jako porucznik B. F. Pinkerton
Dwayne Croft jako konsul Sharpless
Tony Stevenson jako Goro
Yunpeng Wang jako książę Yamadori
Edyta Kulczak jako Kate Pinkerton
Stefan Szkafarowsky jako Bonzo
David Crawford jako Komisarz
Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera
Karel Mark Chichon dyrygent
Realizatorzy:
Anthony Minghella reżyseria
Carolyn Choa przekaz reżyserii i choreografia
Michael Levine scenografia
Han Feng kostiumy
Peter Mumford światło
Blind Summit Theatre lalki
Prowadzenie podczas transmisji:
Matthew Polenzani
Realizacja telewizyjna transmisji:
Gary Halvorson