Dodana: 9 czerwiec 2006 06:44

Zmodyfikowana: 9 czerwiec 2006 06:44

17 lutego - Opera w przekroju

17 lutego o godz.19 w Operze i Filharmonii Podlaskiej można będzie usłyszeć wykonanie koncertowe „Madame Butterfly” G. Pucciniego.

Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Podlaskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Roma Jakubowska-Handke (sopran), Katarzyna Suska (alt), Paweł Skałuba (tenor), Adam Kruszewski (baryton), Maciej Bogumił Nerkowski (baryton).

Wojciech Włodarczyk – narracja

***

Roma Jakubowska-Handke
Ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Stanisława Romańskiego. Laureatka III nagrody Konkursu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, a także uczestniczką Światowego Konkursu Wokalnego im. Luciano Pavarottiego w Modenie. Za kreacje wokalne i aktorskie została uhonorowana dwukrotnie "Bursztynowym Pierścieniem" - nagrodą publiczności oraz nagrodą wojewody miasta Szczecina a za całokształt działalności artystycznej - Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki. Przez wiele lat była solistką Opery i Operetki w Szczecinie, od roku 1996 solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu, współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Łodzi oraz wieloma filharmoniami w Polsce. Wśród partii operowych, jakie posiada w swoim bogatym repertuarze są m.in. role w dziełach Mozarta (Zuzanna, Pamina) Verdiego (Violetta), Pucciniego (Butterfly, Mimi), Bizeta (Micaela), Gounoda (Małgorzata), Moniuszki (Zosia, Hanna), Czajkowskiego (Tatiana), Landowskiego (tytułowa Galina). Ma w repertuarze szereg partii oratoryjno-kantatowych, wielokrotnie brała udział w Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Występowała na scenach operowych w Niemczech, Francji, Holandii, Austrii i Luksemburgu. Dokonała nagrań archiwalnych dla Programu II Polskiego Radia w Warszawie, a także z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach oraz z orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie. Ma na swoim koncie nagrania CD dla szwedzkiej firmy "Verbum" oraz CD z prawykonaniem "Symfonii czterech snów" Janusza Stalmierskiego pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego oraz CD z „Requiem” W. A. Mozarta pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego.

Katarzyna Suska
Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (1986) i Wydziału Wokalnego krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Izabeli Jasińskiej-Buszewicz (1987). Pierwszy publiczny występ odbył się w 1985r. na uroczystym koncercie poświęconym pamięci Emila Gilelsa w Antwerpii, gdzie przebywała jako stypendystka Alex de Vries Foundation. Na scenie operowej zadebiutowała partią Meg Page w Falstaffie Verdiego podczas Festiwalu Flandryjskiego (1986). W tym samym roku zdobyła I nagrodę oraz nagrodę za wykonanie utworu współczesnego i specjalną nagrodę mozartowską na II Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1988r. została finalistką Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii. Jako stypendystka Rządu Włoskiego studiowała u Aidy Filevi w Mediolanie. W tym samym roku otrzymała "Złotą Maskę", nagrodę śląskiej krytyki teatralno-muzycznej za kreację w tytułowej roli w Carmen Bizeta na scenie Opery Śląskiej. W roku 1999 uhonorowana Złotą Płytą za nagranie "Halki" Stanisława Moniuszki (Zofia) z Operą Narodową w Warszawie. W jej szerokim repertuarze operowym szczególne miejsce zajmują postacie z dzieł Mozarta: Cherubin (Wesele Figara), Zerlina (Don Giowani), Sextus (Łaskawość Tytusa) i Dorabella (Cosi fan tutte). Jako solistka Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie wykonuje czołowe partie mezzosopranowe m.in. w Carmen Bizeta (rola tytułowa), Fauście Gounoda (Siebel), Cyruliku sewilskim Rossiniego (Rozyna) i Kwalerze srebrnej róży R.Straussa (Oktawian), Madama Buterfly G.Pucciniego (Suzuki). Śpiewa także partie w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Juliuszu Cezarze Haendla, Falstafie i Rigoletcie Verdiego oraz w Królu Ubu i Diabłach z Loudun Pendereckiego. Występowała na deskach scenicznych oper w Lyonie, Ankarze, Buffalo (USA), Lizbonie, Porto, Brukseli, Luxemburgu i oper niemieckich. Szczególne uznanie zdobyła jako wykonawczyni repertuaru oratoryjnego. Współpracuje stale z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą (Sinfonia Varsovia, Dusseldorpher Symphoniker, Stuttgarter Kammerorchester, Filharmonia Narodowa). W jej dorobku znajduje się około 60 utworów, w tym m.in. pasje i msze Bacha, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Missa solemnis Cherubiniego, Harmoniemesse, Nelsonmesse i Stabat Mater Haydna, Msza Głagowska Janacka, IV i VIII Symfonia Mahlera, Wielka Msza c-moll i Requiem Mozarta, Mała msza uroczysta i Stabat Mater Rossiniego oraz Requiem Verdiego. Ma na swoim koncie 11 płyt kompaktowych, m.in. nagrała Requiem i Mszę c-moll Mozarta. Odrębnym nurtem działalności Katarzyny Suskiej są recitale pieśni, które wykonywała w całej Europie, m.in. w Amsterdamie, Antwerpii, Lourdes, Kolonii. Brała udział w wielu znanych festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Millenium Pace w Walencji, La Chez Dieu, Xanten, Pafos na Cyprze, Warszawska Jesień.

Paweł Skałuba
Jeden z najwybitniejszych tenorów młodego pokolenia. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie wybitnego artysty i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. W 1993 roku został jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 2002 roku został zdobywcą pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Turnieju Tenorów w Szczecinie. W 1997 roku z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska wystąpił w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją prof. Jerzego Katlewicza w obecności Papieża Jana Pawła II. Gościł na wielu festiwalach muzycznych w Polsce jak i w całej Europie, koncertował także w Kanadzie (Missisaga Living Arts Centre) i USA (Chicago Symphony Center). Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1993 r.). Został także stypendystą firmy YAMAHA ( 1995 r.). Debiutował na scenie operowej partią Ernesta w operze G. Donizettiego „Don Pasquale” (kwiecień 1996 roku - Opera Bałtycka w Gdańsku). Kolejne sukcesy sceniczne przyniosły mu partie w operach: W. A. Mozarta ("Czarodziejski Flet" - Tamino), V. Bellini ("Norma" – Pollio), G. Verdiego ("Traviata" – Alfred, "Nabucco" – Ismael, "Rigoletto" – Książe), G. Pucciniego ("MadamaButterfly" – Pincerton, "Cyganeria" - Rudolf), P. Czajkowskiego ("Eugeniusz Oniegin" – Leński), St. Moniuszki ("Straszny Dwór" – Stefan, "Flis" – Franek). Aktualnie jest pierwszym tenorem Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku, współpracuje z teatrami operowymi i filharmoniami w całej Polsce, wykonując pierwszoplanowe partie w dziełach operowych i oratoryjnych kompozytorów różnych epok. Od 2002 roku bierze udział w koncertach jako jeden z "Trzech Polskich Tenorów". Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, nagrał płyty CD: E. T. A. Hoffmann – "Msza d – moll" z Capella Cracoviensis (1993 r.), St.Moniuszko –"Kanony" - nominacja do nagrody " Fryderyki" (2000 r.).

Adam Kruszewski
Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie (1985), gdzie studiował pod kierunkiem Edmunda Kossowskiego. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w s-Hertogenbosch (Holandia, 1987), Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy, 1988 (Grand Prix) oraz międzynarodowych konkursów wokalnych w Rio de Janeiro (Brazylia, 1989) i w Nantes (Francja, 1989). Po studiach związał się z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewał główne partie barytonowe w operach Donizettiego, Mozarta i Rossiniego. Z zespołem tym występował na wielu scenach europejskich. W sezonie 1990/91 był solistą Wiener Kammeroper, kreując tam Malatestę w Don Pasquale Donizettiego i Almavivę w Weselu Figara Mozarta, z którym odbył tournée po Japonii, Korei Płd. i Chinach. Od 1993 roku współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, śpiewając tu m.in.: Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Adama w Raju utraconym Pendereckiego, rolę tytułową w Macbecie i Anckarströma w Balu maskowym Verdiego, Alberta w Wertherze Masseneta, Sharplessa w Madame Butterfly Pucciniego, Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki i tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta. Uczestniczył w koncercie galowym w Opéra Bastille w Paryżu. Występował ze Szkocką Orkiestrą BBC w Glasgow. Koncertował w State Theatre w Pretorii (RPA). Współpracował z Operą Narodową w Pradze. Brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych. W 1992 roku wystąpił w Zabrzu obok Placida Domingo, partnerując mu we fragmentach z Don Carlosa Verdiego i Cyganerii Pucciniego. Ma na swoim koncie nagrania dla polskich i zagranicznych wytwórni płytowych. Artysta zaśpiewał także partię Rodriga w Don Carlosie Giuseppe Verdiego. Premiera tego spektaklu odbyła się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w październiku 2000 r. W lutym 2001 r. z ogromnym powodzeniem zaśpiewał tam partię Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w czerwcu 2001 r. partię Jaga w Otellu Giuseppe Verdiego, w kwietniu 2003 r. partię Don Alvaro w Podróży do Reims Rossiniego, a w czerwcu 2003 r. partię Rambalda w La rondine Pucciniego. W czerwcu 2002 r. wziął udział w Stabat Mater Karola Szymanowskiego wykonanym przez Orkiestrę Radiową w Saarbrücken pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego. W lipcu 2002 r. wystąpił również w Stabat Mater Szymanowskiego w Teatrze La Fenice w Wenecji pod batutą Jerzego Semkowa. W styczniu 2003 r. wziął udział w tournée artystycznym po Japonii, gdzie wystąpił obok José Cury w Otellu Giuseppe Verdiego, wykonując partię Jaga.

Maciej Bogumił Nerkowski
Edukację muzyczną rozpoczął w 1999 roku w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Białymstoku, na kierunku wokalnym w klasie prof. Violetty Bieleckiej. Od 2003 roku jest studentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. Mikołaja Moroza. Od 2000 roku wykonuje partie solowe zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook