Dodana: 1 luty 2007 08:23

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 08:23

Koncert z udziałem Jadwigi Rappé

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza 24 marca o godz. 19 na koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Dymitra Szostakowicza z udziałem Jadwigi Rappé.

Jadwiga Rappé (alt) oraz Orkiestra Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona:
M. Musorgski – Wstęp do opery Chowańszczyzna „Świt nad rzeką Moskwą”
D. Szostakowicz – 6 poematów na alt i orkiestrę do słów M. Cwietajewej
***     
D. Szostakowicz – VI Symfonia h-moll op. 54

Jadwiga Rappé


Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek polskich. Absolwentka Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Uczennica Prof. Zofii Brégy oraz absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kl. Prof. Jerzego Artysza. Laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdobywczyni Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux.

Jadwiga Rappé jest śpiewaczką oratoryjno-kantatową, wykonującą utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności /m.in. monumentalne dzieła K. Pendereckiego, A. Schnittke, W. Kilara i in./ Dysponuje ogromnym repertuarem pieśniarskim, prezentując kilkanaście zróżnicowanych stylistycznie programów recitalowych.

Występuje z koncertami w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, Ameryki Płn. i Azji, współpracując z dyrygentami tej miary, co R. Chailly, Sir C. Davies, N. Harnoncourt, K. Nagano, A. Jordan, M. Janowski, K. Penderecki i A. Wit. Artystka brała udział i jest nadal zapraszana na Salzburger Festspiele, Brucknerfest Linz, Wien Modern, Musiksommer Leipzig, Warszawska Jesień czy Wratislavia Cantans. Obecnie jest bardzo często zapraszana do wykonań muzyki G. Mahlera, którego wszystkie partie, pisane na głos altowy, ma w repertuarze. Bierze też udział w prawykonaniach dzieł współczesnych / np. „Siedem Bram Jerozolimy”, K. Pendereckiego w Jerozolimie w 1997 r. Pod dyr. L. Maazela, czy „Missa pro pace” W. Kilara w Filharmonii Narod.owej w Warszawie pod dyr. K. Korda w roku 2001, a także w prawykonaniach utworów, powstałych z myślą o jej oryginalnym altowym głosie/ utwory J. Łuciuka, P. Mossa i K. Baculewskiego/.

W repertuarze Jadwigi Rappé są również partie altowe w operach Glucka, Haendla, Ponchiellego, Verdiego i R. Straussa. Jej wielkim sukcesem stała się partia bogini Erdy w tetralogii „Pierścień Nibelunga” R. Wagnera. Artystka kreowała ją podczas produkcji premierowych w Deutsche Oper Berlin, Covent Garden, Operze Królewskiej w Brukseli, na Festiwalu w Orange, w Wiener Staatsoper, w Operze we Frankfurcie n/ Menem, w Grand Theatre w Genewie i wielu innych. Dokonała też nagrania tej partii dla EMI pod dyr. B. Haitinka.

Dyskografia artystki obejmuje ponad  40 płyt kompaktowych. Wiele płyt, nagranych z jej udziałem uzyskało wyróżnienia międzynarodowe, 5 z płyt nagranych w Polsce uzyskało nagrody Fryderyka, a dalsze 3 były mianowane do tej nagrody.

„Requiem Polskie” K. Pendereckiego, nagrane z udziałem artystki zostało nominowane do nagrody „Grammy2005”.

Jadwiga Rappé jest często zapraszana do udziału w jury konkursów wokalnych w kraju i zagranicą, prowadzi kursy mistrzowskie oraz klasę śpiewu solowego w Zespole Szkół Muzycznych przy ul. Bednarskiej w Warszawie, a także jest profesorem w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Mariusz Smolij


Jeden z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia prowadzących orkiestry w Stanach Zjednoczonych i Europie. Opinię tą potwierdzają zgodnym głosem zarówno krytycy muzyczni po obu stronach Atlantyku jak i American Symphony Orchestra League. Ta prestiżowa organizacja z siedzibą w Nowym Jorku, zrzeszająca wszystkie orkiestry symfoniczne w Ameryce Północnej wyróżniła jego nazwisko na prestiżowej liście najwybitniejszych młodych mistrzów batuty.

W wyniku zwycięstw w szeregu poważnych konkursach, Mariusz Smolij jako jedyny polski dyrygent od ponad dekady związany jest stałymi kontraktami z najznakomitszymi instytucjami muzycznymi w USA. Dyrygował on ponad 80 orkiestrami na czterech kontynentach i występował na najbardziej prestiżowych estradach świata, m. in. nowojorskiej Carnegie Hall, nowojorskim Lincoln Center, Kimmel Center w Filadelfii, ABC Hall w Johannesburgu, Concertgebauw w Amsterdamie, Tonehalle w Zurichu czy Salle Gaveau w Paryżu.

Na imponującej liście prowadzonych przez niego orkiestr znajdują się między innymi: Atlanta Symphony Orchestra, Houston Symphony, Rochester Philharmonic, New Jersey Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony, Indianapolis Chamber Orchestra, Orchestra of the Lyric Opera – Chicago, Omaha Symphony Orchestra, Missouri Symphony, St. Louis Philharmonic, Symphony Nova Scotia (Canada), Johannesburg Philharmonic Orchestra (South Africa), Jerusalem Symphony, Israel Symphony Orchestra, Rotterdam Chamber Orchestra, Orchestra da Camera Fiorentina, Orchestra Teatro Olimpico - Vicenza, Orchestra Sinfonica Lecce (Włochy), Orchestre Lamoureux Paris (Francja), Sinfonieorchester Basel (Szwajcaria), Bergishe Symphoniker, Kiel Philharmonie (Niemcy), Staatsorchester Frankfurt, Narodowa Filharmonia w Sofii i wiele innych. Artysta stale nagrywa m. in dla Naxos, Hungaroton, CDAccord i Narodowego Radio USA (NPR).

W Polsce często współpracuje z Polską Orkiestrą Kameralną oraz orkiestrą Sinfonia Varsovia, z którą dokonał szeregu nagrań oraz którą prowadził na tourne koncertowych w Japoni, Francji oraz USA. Artysta dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych, m.in. Filharmonią Narodową w Warszawie podczas festiwalu Forum Lutosławskiego, oraz Filharmonią Poznańską. W latach 2002 – 2004 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej oraz Festiwalu Wratislavia Cantans. Podczas swojej kadencji dyrektorskiej we Wrocławiu skutecznie odświeżył repertuar orkiestry oraz wprowadził nowe serie koncertowe. Orkiestrę wrocławskiej filharmonii prowadził także podczas koncertów we Francji (otwarcie Roku Polskiego w Strasbourgu). Niemczech (m.in. Rheingau Musik Festival), Czechach (Festiwal L. Janacka) oraz podczas pierwszego historycznego tourne po Ameryce Północnej.

W Stanach Zjednoczonych pełni funkcję Dyrektora Artystycznego orkiestry kameralnej Riverside Symphonia w New Jersey oraz Acadiana Symphony Orchestra w Louizianie. W latach 1994 – 1997 był drugim dyrygentem New Jersey Symphony Orchestra, a w okresie 2000 – 2003, na zaproszenie Christofa Eschenbacha, pracował jako stały dyrygent  w Houston Symphony Orchestra. Pomiędzy 1996 – 2000 zajmował pozycję profesora dyrygentury na Northwestern University w Chicago – Evanston, będąc w tym czasie najmłodszym wykładowcą dyrygentury pośród wszystkich czołowych uczelni amerykańskich. Jest wysoce poszukiwanym pedagogiem i prowadził międzynarodowe kursy m.in. w Czechach, Polsce oraz dla Konserwatorium w Zurichu (Szwajcaria).

Mariusz Smolij jest niezwykle skutecznym propagatorem muzyki polskiej za granicą. W roku 1998 zorganizował w Chicago Festiwal Muzyki Polskiej, który był największą jednorazową prezentacją polskiej muzyki symfonicznej i kameralnej w historii Ameryki Północnej. Ma w swoim repertuarze obszerną listę polskich utworów, które nieustannie prezentuje na wielu kontynentach. Dokonał wielu światowych premier nowych utworów kompozytorów amerykańskich, włoskich i polskich, a w Polsce przedstawił długą listę nieznanych kompozycji amerykańskich twórców, m.in. A. Coplanda, L. Bernsteina, D. Ellingtona, W. Bolcoma, C. Roussa i wielu innych.

Dyrygent znany jest po obu stronach Atlantyku również z umiejętności menadżerskich i organizacyjnych. Umiejętność nawiązywania kontaktu w szeregu językach z orkiestrami, publicznością koncertową oraz osobami życia publicznego sprawia, że jest zarówno poszukiwanym dyrygentem jak i liderem instytucji artystycznych.

Mariusz Smolij jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec. W 1986 roku, wraz z założonym przez siebie Kwartetem Smyczkowym im. K. Pendereckiego, wyjechał do USA. Kontynuował tam studia m.in. w słynnej Eastman School of Music w Rochester, w stanie Nowy Jork. W 1998 roku z ramienia tej prestiżowej instytucji otrzymał stopień doktorski.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook