Dodana: 9 czerwiec 2006 07:54

Zmodyfikowana: 9 czerwiec 2006 07:54

Rola przedsiębiorców w rozwoju województwa podlaskiego

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego odbyło się spotkanie samorządu województwa z przedsiębiorcami, przedstawicielami organizacji biznesowych, samorządów, uczelni wyższych i regionalnych mediów.

Konferencja poświęcona była szeroko rozumianej roli przedsiębiorców w rozwoju województwa podlaskiego.
- Cieszę się, że udało się zorganizować to spotkanie, gdyż rola biznesu, przedsiębiorców w rozwoju naszego regionu jest nie do przecenienia. Mimo, że założenia Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 są już na ukończeniu, to jednak chcielibyśmy kształtując ich strukturę – czyli podział środków - uwzględnić również Państwa głosy – powiedział gospodarz spotkania marszałek Janusz Krzyżewski.

- Nasze województwo może liczyć na środki w wysokości miliarda euro w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Jestem zdania, że podział tych pieniędzy na poszczególne priorytety i działania będzie tym efektywniejszy, jeśli będzie mu towarzyszyła dyskusja na ten temat z Państwem – dodał marszałek.

Marszałek zapewnił, że samorząd województwa zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę charakteryzuje zainteresowanie inwestora. W jego opinii głównym problemem jest dostępność komunikacyjna regionu warunkująca napływ kapitału.

- Stąd nasze wysiłki skierowane na budowę infrastruktury drogowej, modernizację lotniska oraz informatyzację województwa. Działania te powinny poprawić wizerunek województwa podlaskiego, a zarazem zachęcić nowych przedsiębiorców – zarówno zagranicznych, ale też naszych krajowych do ulokowania na terenie naszego regionu swoich inwestycji – uznał przedstawiciel samorządu województwa podlaskiego.  

Pierwszym punktem programu była prezentacja planu promocji województwa, której dokonał wicedyrektor Biura Informacji i Promocji UMWP – Wojciech Kwiatkowski.


Od prawej: Janusz Krzyżewski - marszałek województwa podlaskiego, Karol Tylenda - członek Zarządu Województwa, Wojciech Kwiatkowski - zastępca dyrektora Biura Informacji i Promocji UMWP 

- Można go podzielić na dwie grupy – promocję turystyczną i gospodarczą. Priorytetami w naszym działaniu są więc: utrzymanie dotychczasowego, wysokiego zainteresowania naszym regionem ze strony turystów oraz pozyskiwanie partnerów i przedsiębiorców – poinformował Wojciech Kwiatkowski.

Przedstawiciel UMWP wskazał także na możliwości promowania się przedsiębiorców przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim. Wśród tych działań wymienił m.in. udział w targach i misjach gospodarczych oraz konkurs Podlaska Marka Roku.
Dyrektor przedstawił zebranym główne założenia tego przedsięwzięcia, zasady udziału i korzyści wynikające z ewentualnego zwycięstwa.

Jednym z elementów spotkania stanowiła również prezentacja XVI edycji Konkursu "Teraz Polska". Do udziału w nim przedsiębiorców z województwa podlaskiego zachęcał Michał Lipiński – szef działu konkursu z Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.


Michał Lipiński – szef działu konkursu z Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

- Praktycznie jedynym warunkiem, jaki musi spełnić produkt, aby mógł być zgłoszony do udziału w konkursie jest wymóg minimum 12-miesięcznego okresu działalności firmy i sześciomiesięcznego okresu bycia tego produktu na rynku. W nieprzekraczalnym terminie do 16 stycznia 2006 roku wszyscy zainteresowani powinni przesłać do nas tzw. wniosek weryfikacji, który stanowi przepustkę do dalszych etapów postępowania konkursowego – wyjaśniał Michał Lipiński.

W spotkaniu wziął udział również wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych – Marcin Kaszuba. W swoim wystąpieniu scharakteryzował działanie agencji i przedstawił najważniejsze cele jej działania.

- Województwo podlaskie ma naprawdę duży potencjał, który mogą wykorzystać zagraniczni inwestorzy. Mam tu np. na myśli potencjał intelektualny, którego nie wolno nie doceniać. Należy, w moim przekonaniu skupić się na tworzeniu centrów naukowo–badawczych. W tej chwili mamy jeszcze możliwość konkurowania z pozostała częścią Unii Europejskiej, w aspekcie niskich kosztów pracy. Jednak potrwa to jeszcze za dwa – trzy lata. Zmieni się to po kolejnym jej rozszerzeniu o Bułgarię i Rumunię – przestrzegał Marcin Kaszuba.

- Jeśli chcemy być konkurencyjni musimy się rozwijać. A można tego dokonać poprzez funkcjonowanie takich centrów. Pamiętajmy jak niewielki udział w naszej gospodarce mają nowoczesne technologie – dodał przedstawiciel PAIiIZ.


Od lewej: marszałek Janusz Krzyżewski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych – Marcin Kaszuba

Marcin Kaszuba kolejną szansę dla województwa podlaskiego upatruje w powstawaniu centrów księgowo–biurowych, dla funkcjonowania których potrzeba tylko lokalu, sprzętu biurowego i wykwalifikowanych ludzi. Zapewnił, że państwo wspiera organizację tego rodzaju instytucji, na których według ekspertów w niedalekiej przyszłości będzie ogromne zapotrzebowanie. Stwierdził, że niebawem powstanie nawet półtora tysiąca takich obiektów w Polsce.

Dyrektor departamentu Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych UMWP - Cezary Ołdakowski przedstawił z kolei plan promocji inwestycyjnej oraz zasady działania Podlaskiego Centrum Obsługi Inwestora.

- W bazie naszego centrum znajduje się 56 terenów inwestycyjnych. Z tej grupy tylko 32 oferty znajdują się w bazie PAIiIZu. Z kolei zaledwie 18 ofert inwestycyjnych z naszego województwa jest widocznych dla przedsiębiorców. Głównym problemem naszych terenów inwestycyjnych jest brak aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego i problemy w strukturze właścicielskiej wielu gruntów – ocenił dyrektor Ołdkowski.

Jego zdaniem problem stanowi także małe zainteresowanie gmin we współdziałaniu z Centrum Obsługi Inwestora. Poinformował, że zaledwie 30 procent z nich współpracuje z centrum.

Dyrektor Ołdkakowski zaapelował do przedsiębiorców, aby ci śmielej korzystali z usług Centrum Obsługi Inwestorów. Poinformował też, że w punkcie tym, przedsiębiorcy oprócz informacji mają szansę skorzystać także z tłumaczeń, transportu i kontaktu z władzami lokalnymi.

- Jeśli ktoś chciałby zainwestować na Podlasiu, to może się do nas zgłosić, a my mu na pewno we wszystkim pomożemy – zadeklarował szef departamentu Polityki Regionalnej UMWP.

W bezpośrednim związku z tym wystąpieniem było rozstrzygnięcie konkursu organizowanego przez PAIiIZ oraz marszałków województw pod hasłem „Grunt na medal”. Podczas spotkania odbyło się bowiem ogłoszenie zwycięzcy pierwszej edycji tego przedsięwzięcia. Symboliczny medal oraz pamiątkowe dyplomy dla laureata – gminy Wysokie Mazowiecki oraz wyróżnionej przez kapitułę gminy Hajnówka wręczyli Barbara Sawicz z PAIiIZu i marszałek województwa Janusz Krzyżewski.

- Chciałbym wyrazić przekonanie, że ten grunt na medal zostanie w dostrzegalnej perspektywie dobrze wykorzystany. Mam też nadzieję, że zwycięzcy poprawią wizerunek naszego województwa – powiedział marszałek Krzyżewski.

W drugim bloku problemowym spotkania odbyła się prezentacja dokumentów programowych: Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 oraz  Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2007 – 2013.
Spotkanie zakończyło się dyskusją przedstawicieli samorządu województwa, zaproszonych instytucji i przedsiębiorców.

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook