Dodana: 9 wrzesień 2015 10:59

Zmodyfikowana: 9 wrzesień 2015 10:59

Kampania społeczna „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość”

Już 12 września 2015 roku w Elblągu zostanie zainaugurowana ogólnopolska kampania społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa pod hasłem „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość”.

Ilustracja do artykułu zamek.jpg

Nadrzędnym celem akcji jest uświadomienie, jak ważna jest aktywna postawa społeczeństwa wobec ochrony dziedzictwa kulturowego. To właśnie odpowiedzialne działania każdego z nas mogą przyczynić się do zatrzymania, często nieodwracalnych procesów degradacji zabytków.

Kampania „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” ma pokazać społeczeństwu, w jaki sposób można ocalić dziedzictwo kulturowe od zapomnienia. Pośród tego typu działań warto wymienić chociażby budżety partycypacyjne, o których przeznaczeniu decydują mieszkańcy regionu. Jednak by w pełni troszczyć się o zabytki ważna jest współpraca trzech podmiotów: społeczeństwa, władz samorządowych oraz prywatnych inwestorów. Dopiero wspólne działanie przedstawicieli tych grup przyniesie najbardziej pożądany efekt.powiedziała prof. Małgorzata Rozbicka, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

Oprócz kształtowania aktywnej postawy społecznej wobec ochrony zabytków, kampania społeczna ma także popularyzować wiedzę o zabytkach oraz przypomnieć, o znaczącej roli jaką odgrywają ślady minionych epok w codziennym życiu.

Przeszłość zawsze oddziaływała i zawsze oddziaływać będzie na przyszłość. Nie da się całkowicie odciąć od tego co już było. Warto jednak zapamiętać, by planując przyszłość garściami czerpać wiedzę i wyciągać wnioski z dokonań czasów minionych. Właśnie dlatego należy troszczyć się i dbać o zabytki, by przyszłe pokolenia mogły je podziwiać i się na nich uczyćdodała prof. Rozbicka.

Dziedzictwo to zasób nieodnawialny, który niepielęgnowany szybko odchodzi w zapomnienie. Proces ten dotyczy szczególnie dziedzictwa ruchomego tj.: pamiątek rodzinnych czy fotografii. Poprzez kampanię społeczną „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zwrócić uwagę, by nie zapominać o tych najbliższych człowiekowi zabytkach związanych z historią własnej rodziny, bowiem każda zachowana fotografia lub inna, rodzinna pamiątka przekazywana z pokolenia na pokolenie pozwoli pielęgnować pamięć o przodkach.

Troska o dziedzictwo kulturowe to kapitał i inwestycja w przyszłość. Poprzez kampanię społeczną „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zainteresować społeczeństwo zabytkową architekturą, parkami i ogrodami, jak również tradycjami, obyczajami czy przekazem niematerialnym oraz pokazać, jak ważną rolę w ochronie zabytków odgrywa odpowiedzialne i świadome istoty dziedzictwa kulturowego społeczeństwo.

Kampania społeczna „Chroniąc zabytki – wybierasz przyszłość” odbywa się
w ramach 23. edycji Europejskich Dni Dziedzictwa. Akcję wspiera Generalny Konserwator Zabytków.

 

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook