Dodana: 12 sierpień 2020 10:09

Zmodyfikowana: 12 sierpień 2020 10:42

Kolejowa trasa z Hajnówki do Czeremchy ponownie otwarta

Mieszkańcy i turyści znów mogą podróżować pociągiem z Hajnówki do Czeremchy i dalej do Białegostoku lub Siemiatycz. Dzięki inwestycji wartej ponad 180 mln zł zwiększył się komfort obsługi na stacji w Hajnówce oraz przystankach w Orzeszkowie, Witowie, Policznej i Dobrowodzie.

Ilustracja do artykułu Pociag Białystok-Hajnówka-26.jpg

Z Białegostoku i Siemiatycz od poniedziałku (10.08) po nowych torach można dojechać w rejon Puszczy Białowieskiej. Do dyspozycji mieszkańców i turystów są wygodne perony na stacji w Hajnówce i czterech przystankach: w Orzeszkowie, Witowie, Policznej i Dobrowodzie. Zamontowane zostały ławki, wiaty i oświetlenie. Perony są wyposażone w czytelne oznakowanie i gabloty informacyjne. Zapewniony jest dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, gdyż są pochylnie oraz ścieżki naprowadzające. Pomyślano też o rowerzystach i ustawiono stojaki rowerowe. W Hajnówce wykonawca kończy prace przy kładce dla pieszych, będzie gotowa we wrześniu.

Dobre podróże z Hajnówki do Czeremchy zapewniają nowe tory. Istotne dla sprawnych przejazdów pociągów były również prace przy remoncie dwóch wiaduktów kolejowych oraz mostów. Większy poziom bezpieczeństwa gwarantują wymienione rozjazdy i przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe.

Na odcinku z Siemiatycz do Czeremchy gotowe są perony na stacjach Siemiatycze, Nurzec, Czeremcha oraz trzech przystankach. Od czerwca, przystanek w Borowikach jest w nowej dogodniejszej dla mieszkańców lokalizacji. Na trasie z Siemiatycz, koło Sycz do końca września prowadzony będzie remont mostu, jednak nie wpłynie to na ruch pociągów.

Prace między Siemiatyczami a Hajnówką prowadzone są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka”, o wartości 180,6 mln zł netto.

Na linii z Białegostoku do Bielska Podlaskiego podróżni skorzystają z efektów prac na trzech stacjach. Dostęp do kolei istotnie zwiększyły trzy nowe przystanki o nazwach Orzechowicze, Hryniewicze, Białystok Nowe Miasto. Wygodniej też będzie usytuowany przystanek w Rajsku, gdzie do grudnia zakończy się budowa peronu w nowym miejscu.

W grudniu 2020 roku na linię Lewki-Hajnówka wrócą też po 25-letniej przerwie pociągi osobowe. Na trasie zbudowano nowy przystanek w Mikłaszach, a w pięciu lokalizacjach przystanki zostały przebudowane. W sierpniu rozpoczną się prace na ostatnim obiekcie – moście nad rzeką Leśną w Hajnówce.

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, wzrośnie atrakcyjność połączeń kolejowych w Podlaskiem. Pociągi osobowe na liniach Białystok-Bielsk Podlaski i Siemiatycze-Hajnówka pojadą z prędkością 120 km/h, a na odcinku Lewki-Hajnówka 100 km/h. Modernizacja linii kolejowych na południu województwa podlaskiego odbywa się w ramach trzech projektów:

  • „Prace na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki)”, o wartości 62,9 mln zł netto;
  • „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”, o wartości 88,2 mln zł netto.
  • „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka”, o wartości  180,6 mln zł netto;

Projekty są realizowane przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.


źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

oprac. Kamil Timoszuk
fot. archiwum

facebook