Dodana: 1 luty 2007 09:01

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 09:01

Stanowisko Zarządu Województwa Podlaskiego w sprawie realokacji środków w Sektorowym Programie Operacyjnym Transport

Zarząd Województwa Podlaskiego protestuje przeciwko możliwości odebrania Województwu Podlaskiemu środków finansowych w wysokości 330 mln zł. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.

                                                           Białystok, 20 czerwca 2006 r.

STANOWISKO ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO W SPRAWIE REALOKACJI ŚRODKÓW

Zarząd Województwa Podlaskiego, po wnikliwym przeanalizowaniu informacji zaprezentowanej na Komitecie Monitorującym ZPORR i dotyczącej propozycji realokacji kwoty w wysokości 330 mln zł z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na Działanie 1.6 Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, (budowa metra w Warszawie) - pragnie wyrazić swoje zaniepokojenie i obawy w związku z zaistniałą sytuacją.

Zarząd Województwa Podlaskiego, podejmując uchwały o wyborze projektów współfinansowanych w ramach ZPORR i nie mogąc zapewnić wsparcia wszystkim beneficjentom ze względu na ilość zgłoszonych projektów i ogromne potrzeby oraz bardzo ograniczone środki finansowe w ramach ZPORR, podejmował decyzje o umieszczaniu części projektów na listach rezerwowych, które mogłyby być dofinansowane w momencie wygenerowania lub posiadania odpowiednich funduszy. Z uwagi na pełną gotowość inwestycji do wdrożenia, planowane ramy czasowe, realizacja części projektów możliwa jest nawet w pół rocznym terminie. Przesunięcie środków z SOP na ZPORR w znaczny sposób ułatwiłoby realizację zaplanowanych zadań i zwiększyło poziom zaspokojenia zgłoszonych potrzeb (dotychczas w ramach Działania 1.1 zaspokojono 40% potrzeb i w ramach Działania 3.1 tylko 24%).

Realokacja środków na Działanie 1.1. dałaby możliwość poprawienia sytuacji w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej nie tylko w województwie podlaskim. Jednocześnie zapobiegłoby utracie środków wspólnotowych i przyczyniło się do szybszego i sprawniejszego wyrównywania dysproporcji rozwojowych pomiędzy regionami kraju.

****

Ponadto Marszałek Województwa Podlaskiego  w imieniu Zarządu Województwa Podlaskiego przesłał list w powyższej sprawie adresowany na ręce Władysław Ortyla Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

W liście  Marszałek Województwa Podlaskiego wyraził zdecydowany sprzeciw w związku z propozycją wysuniętą na IX posiedzeniu Komitetu Monitorującego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego w dniu 14 czerwca 2006 r. dotyczącą realokacji środków z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na ZPORR z przeznaczeniem dla Działania 1.6 Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach na budowę metra w Warszawie.

- Decyzja taka byłaby krzywdząca dla regionów, które nie są beneficjentami w tym działaniu, a w szczególności dla województwa Podlaskiego należącego do najsłabszych ekonomicznie w kraju. Jesteśmy przygotowani do wykorzystania dodatkowych środków przeznaczając je na realizację gotowych, oczekujących na wsparcie przedsięwzięć w zakresie infrastruktury drogowej - stwierdził Marszałek Janusz Krzyżewski.

Jak zauważył w liście do Ministerstwa Rozowju regionalnego Marszałek Krzyżewski - złożone do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w latach 2004 – 2006 wnioski kilkakrotnie przekraczają przyznaną dla województwa alokację. W związku z tym Zarząd Województwa Podlaskiego dokonując wyboru projektów tworzył listy rezerwowe. Na realizację w ramach Działania 1.1 czeka 15 inwestycji o znaczeniu regionalnym na kwotę dofinansowania ponad 87 mln zł. W ramach infrastruktury drogowej w Priorytecie III (Działanie 3.1 i 3.2) na listach rezerwowych znalazło się 88 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 106 mln zł.

W związku z tym, zdaniem Marszałka Województwa Podlaskiego - dotychczasowe wdrażanie i realizacja wniosków w ramach ZPORR z województwie podlaskim pozwala stwierdzić, iż w momencie podziału dostępnych w ramach SPO Transport środków na działania ZPORR z zakresu Infrastruktury drogowej zostaną one wykorzystane na rozwój infrastruktury drogowej regionu a tym samym przyczynią się do realizacji jednego  z podstawowych założeń polityki regionalnej tj. niwelowania różnic miedzy regionami Unii Europejskiej.

Wystąpienia Marszałka Janusza Krzyżewskiego w powyższej sprawie zostały równiez skierowane do parlamentarzystów z województwa podlaskiego.

 

 

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook