Dodana: 1 luty 2007 08:55

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 08:55

Śpiewy Krzyża - Koncert Pasyjny

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza w Wielką Środę, 12 kwietnia o godz. 19 na Koncert Pasyjny.

Patronat honorowy: Metropolita Białostocki – abp Wojciech Ziemba, II Archidiecezjalny Kongres Miłosierdzia.

Orkiestra Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Wajraka, Stanisław Skoczyński – perkusja, Andrzej Ferenc – recytacja wykonają program:

St. Moryto – „Carmina Crucis” (Śpiewy Krzyża) na perkusję
***
J. Haydn – „Siedem słów Chrystusa na krzyżu” op. 51

Piotr Wajrak
Dyrektor artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie. Od 1995 roku związany z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie.
W latach 2002-2003 dyrygent gościnny w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Bałtyckiej w Gdańsku, od 1994 w Operze Nova w Bydgoszczy, w sezonie 1993/94 dyrygent Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Pracował z orkiestrami słynnego Teatro La Fenice w Wenecji i Teatro Carlo Felice w Genui.
Dyryguje koncertami i spektaklami uświetniającymi ważne wydarzenia kulturalne w Polsce i za granicą (także transmitowanymi przez radio i telewizję), nagrywa płyty (m. in. „O sole mio” z Bogusławem Morką – płyta platynowa).
Pierwsze zainteresowania dyrygenturą rozwijał pod opieką prof. Adama Natanka. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. K. Lipińskiego w Lublinie z podwójnym wyróżnieniem (w zakresie przedmiotów teoretycznych i fortepianu). Studiował w klasie prof. Bogusława Madeya w warszawskiej Akademii Muzycznej (dyplom z wyróżnieniem). Uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Krakowie prowadzonej przez prof. Helmutha Rillinga. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki.
Laureat I Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (1994).
Piotr Wajrak jest czynnym pedagogiem, wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 1992-2001 prowadził orkiestrę PSM w Lublinie, a od 1999 r. także PSM im. J. Elsnera w Warszawie; dwukrotnie był wykładowcą letnich kursów Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej „Jeunesses Musicales”; w sezonie 1998/99 sprawował kierownictwo artystyczne Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Euroregionu Nysa. Za pracę pedagogiczną wielokrotnie nagradzany i wyróżniany.

Stanisław Skoczyński
Ostatni wychowanek Profesora Mikołaja Stasiniewicza. Studiował w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Umiejętności w zakresie interpretacji muzyki współczesnej doskonalił w Paryżu pracując z prof. Silvio Gualda i prof. Gastonem Silvestre. Uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki prowadzonych przez takich kompozytorów, jak: Iannis Xenakis, Mauricio Kagel, Luciano Berio, Luigi Nono, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Georg Aperghis, Toru Takemitsu i Elliot Carter.
Jest solistą Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, współzałożycielem Warszawskiej Grupy Perkusyjnej, współpracował z wieloma wybitnymi solistami, zespołami kameralnymi i orkiestrowymi w Polsce i za granicą.
Specjalizuje się w interpretacji dzieł z zakresu tzw. Multipercussion i Teatru Instrumentalnego. Koncertuje w kraju i za granicą, ma w swoim dorobku liczne prawykonania utworów na perkusję, wiele nagrań dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i firm fonograficznych. W jego repertuarze znajdują się niemal wszystkie dzieła napisane na perkusję solo. Wiele współczesnych dzieł perkusyjnych jest dedykowanych temu właśnie artyście – w tym także i CARMINA CRUCIS Stanisława Moryto.
Stanisław Skoczyński prowadzi aktywną działalność dydaktyczną, promocyjną; jest wykładowcą na licznych kursach, seminariach i kongresach perkusyjnych w kraju i za granicą a także w wielu uczelniach  muzycznych i uniwersytetach. .Będąc uznanym w świecie autorytetem w swej dziedzinie publikuje artykuły w prestiżowych pismach, poświęconych muzyce. Jest profesorem klasy perkusji w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina
w Warszawie.
Twórca, inspirator i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Perkusyjnej CROSSDRUMMING, Światowych Kongresów Sztuki Perkusyjnej, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich oraz Międzynarodowego Konkursu Perkusyjnego im. Mikołaja Stasiniewicza.

Andrzej Ferenc
Aktor. Występował w wielu warszawskich teatrach: Rozmaitości, Komedia, Dramatycznym, Narodowym. Obecnie związany jest z Teatrem Współczesnym w Warszawie. Podczas swojej kariery wiele podróżował, występując dla Polonii w stolicach europejskich ( Paryż, Londyn, Wiedeń, Budapeszt, Rzym) oraz innych miastach Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii, Węgier i Włoch. Wielokrotnie oklaskiwała Andrzeja Ferenca Polonia na terenie Stanów Zjednoczonych. Gościł też na Ukrainie, Litwie i Białorusi.
Andrzej Ferenc współpracuje z Teatrem Telewizji. Ma na swoim koncie ogromną ilość ról w Teatrze Polskiego Radia. Dokonał licznych nagrań płytowych poezji. Jest twórcą i zarazem Dyrektorem artystycznym Festiwalu Poezji: Wieczory z Poezją Polską, organizowanym na warszawskiej Starówce i w Pałacu w Wilanowie.

CARMINA CRUCIS 
MUZYKA                                          Stanisław Moryto
TEKST                                               Ernest Bryl ­– Golgota

Wykonawcy:
PERKUSJA                                        Stanisław Skoczyński
RECYTACJA                                                  Andrzej Ferenc

Carmina Crucis jest jedynym w swoim rodzaju spektaklem perkusyjnym o charakterze kontemplacyjnym, w którym po raz pierwszy połączono wielkie misterium, poezję, muzykę, światło i ruch. Jest to utwór narracyjny, przedstawiający Mękę Pańską współczesnymi środkami muzycznymi takimi, jakie niesie początek XXI wieku.

Carmina Crucis została stworzona przez znanego kompozytora Stanisława Moryto – obecnego Rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tekst poetycki będący współczesną refleksją nad Męką Pańską, ilustrujący Śpiewy Krzyża to wybrane fragmenty GOLGOTY  Ernesta Bryla.

Wykonawcą utworu jest Stanisław Skoczyński, światowej sławy perkusista, wykonujący współczesną muzykę perkusyjną na instrumentarium tworzącym właściwie orkiestrę instrumentów perkusyjnych.

Carmina Crucis (Śpiewy Krzyża) jest dziełem składającym się z czternastu oddzielnych utworów (Stacji). Solista przechodzi do czternastu kolejnych instalacji perkusyjnych. Muzyce towarzyszy poezja recytowana przez aktora.

Niezwykła kompozycja jest swoistym misterium pasyjnym, w którym muzyka, światło i poezja tworzy nierozerwalną całość.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook