Dodana: 16 maj 2019 11:22

Zmodyfikowana: 16 maj 2019 11:22

Mlekpol w gronie ekspertów Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

Chiny to ważny dla Polski rynek wymiany handlowej, którego wartość szacuje się w miliardach euro. Oceną współpracy i perspektywami relacji Polsko-Chińskich podczas Kongresu w Katowicach zajęli się zaproszeni eksperci i ekonomiści. O swoich doświadczeniach w budowaniu relacji i współpracy handlowej z chińskimi partnerami opowiadała Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol w Grajewie.

Grupa 5 prelegentów, pierwsza z prawej Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol

To już 9. edycja forum współpracy gospodarczej Polska-Chiny w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Wśród zaproszonych gości-ekspertów pojawili się między innymi ekonomista profesor Grzegorz Kołodko, Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski, przedstawiciel Banku Światowego Marcin Piątkowski, profesor Kong Tianping  z Uniwersytetu

w Pekinie. Sektor polskiej żywności reprezentowała Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu Mlekpolu.  

Żywność, to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów wymiany handlowej pomiędzy Polską a Państwem Środka. Mlekpol jest liderem eksportu polskiego mleka  do Chin  -  w ubiegłym roku Spółdzielnia wyeksportowała ponad 25 tysięcy ton swoich produktów na rynek chiński, głównie pod własną marką Łaciate.

– Potrzebujemy spójnej, wypracowanej z przedsiębiorcami, konsekwentnie wdrażanej strategii gospodarczej państwa polskiego wobec Chin. Wstrzymywanie się z decyzjami na linii UE-USA- Chiny i zbyt rzadkie i nieregularne spotkania na wysokim szczeblu władz nie sprzyjają zmniejszaniu się deficytu w wymianie handlowej z Chinami. Polscy przedsiębiorcy i ich chińscy partnerzy potrzebują wsparcia i zaangażowania na poziomie rządu i nie mogą dalej rozwijać biznesu „w pojedynkę”" – powiedziała Małgorzata Cebelińska podczas panelu.

Z tym wnioskiem przedstawicielki Mlekpolu zgodził się profesor Grzegorz Kołodko, który podkreślił, że bez wyraźnego zaangażowania władz na szczeblu polskiego rządu, nie ma możliwości budowania

i rozwijania relacji handlowych z Chinami.

Wypełniona sala oraz ogromne zainteresowanie panelem pokazuje, że chiński rynek jest ważnym elementem rozwijania Polskiej gospodarki, co podkreślali w swoich wypowiedziach uczestnicy forum. Mlekpol eksportuje ponad 30% swojej rocznej produkcji. Ważnymi rynkami eksportowymi dla Mlekpolu są Chiny oraz państwa Azji południowo-wschodniej. Głównymi produktami ekspertowymi są mleko UHT oraz proszki mleczne, a rosnącym zainteresowaniem importerów z Chin cieszą się masło oraz sery.

Źródło: rzecznik prasowy SM Mlekpol

facebook