Dodana: 20 lipiec 2016 15:13

Zmodyfikowana: 20 lipiec 2016 18:39

100 milionów na 100 dróg – pierwsze umowy na drogi w Podlaskiem podpisane

Pierwsze umowy podpisane zostały z przedstawicielami trzech powiatów: białostockiego, kolneńskiego i monieckiego oraz dziewięciu gmin: Krynki, Łapy, Sztabin, Piątnica, Śniadowo, Suchowola, Korycin, Szczuczyn i Brańsk. W imieniu Zarządu Województwa Podlaskiego umowy podpisywał Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego i Stefan Krajewski, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego, w obecności Bogdana Dyjuka, Członka Zarządu.

Ilustracja do artykułu drogi umowy.jpg

- Po wielu latach doczekaliśmy się, że z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich można dofinansować drogi lokalne – mówi Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego. – W ramach naboru wpłynęło 280 wniosków, z czego pozytywnie zostało ocenionych 233 wniosków. Ograniczenia finansowe spowodowały jednak, że do podpisania umów zakwalifikować można było tylko pierwszą setkę pozytywnie zweryfikowanych wniosków na kwotę 103 mln zł.

Te 280 wniosków, jakie wpłynęły w ramach naboru opiewały na łączną kwotę pomocy 259 420 724,00 PLN (za co można byłoby wybudować 1400 km dróg). Pozytywnie zweryfikowane 233 wnioski - na łączną kwotę dotacji 223 809 686 PLN, z czego tylko sto pierwszych otrzyma dofinansowanie (co pozwoli na budowę 253 km dróg). Premiowane były gminy biedne lub z wysokim bezrobociem.

Umowy są efektem pierwszego naboru do konkursu pn.: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.

- Oczywiście potrzeby modernizacji i budowy dróg lokalnych są bardzo duże. 100 mln zł trudno nazwać kroplą w morzu, jednak potrzeby są duże większe i już trzeba myśleć co dalej – przyznał Jerzy Leszczyński. – Największe możliwości w tym względzie są w ramach Krajowego Programu Budowy Dróg. My jednak z całą pewnością będziemy chcieli jeszcze jeden nabór w ramach PROW uruchomić: z oszczędności, przesunięć, tak aby i inne gminy mogły skorzystać.

Kolejny nabór uzależniony jest od tego ile pieniędzy pozostanie w ramach oszczędności przy wydatkowaniu właśnie przyznanych środków. Dlatego tak ważne jest szybkie rozstrzyganie przetargów, rozliczanie dotacji – na co zwrócił uwagę Stefan Krajewski.

- Bardzo chciałbym podziękować tym gminom które już rozstrzygnęły przetargi, bo to bardzo ważne  żebyśmy wiedzieli ile pieniędzy nam zostanie na kolejny nabór – mówi Stefan Krajewski. – Coraz większy sprzęt rolniczy, coraz większy ruch powoduje, że te inwestycje są pilne. I pewnie byłoby dużo lepiej gdyby nie było to 100 mln zł a 100 mln euro.

Na dużo większe potrzeby zwracają uwagę i sami samorządowcy: wójtowie, burmistrzowie i starostowie, którzy do Białegostoku przyjechali podpisać umowy. Nowo zaplanowane drogi to często efekt wieloletnich zabiegów lokalnych społeczności.

- Na terenie gminy Brańsk w ramach dofinansowanie wyremontowanych zostanie pięć odcinków dróg o łącznej długości 6,6 km. Koszt inwestycji to 3 967 766,55 zł, z czego dofinansowanie wynosi 2 524 688 zł – mówi Andrzej Jankowski, wójt gminy Brańsk.To najczęściej drogi żwirowe, część z nich wykorzystywana jest do przewodu dzieci. Własnymi siłami nie mielibyśmy na razie szansy ich wyremontować.

W powiecie białostockim wiele dróg remontowanych jest do spółki z gminami. Dofinansowanie PROW powiat białostocki w wysokości ponad 2,8 mln zł (przy całej inwestycji wartej ponad 4,45 mln zł) przeznaczy na przebudowę z rozbudową drogi powiatowej nr 1381B Tykocin – Rzędziany, na odcinku Rzędziany – Saniki.

- Planujemy gruntowna przebudową tej drogi od „krajówki” w kierunku Tykocina. Pieniądze wystarczą na prawie 3 km odcinek, ale dzięki środkom własnym i dofinansowaniu w ramach „schetynówki” przebudujemy cały – 7 km odcinek, z chodnikiem, rondem, przystankiem, nawet przebudowa kanalizacji – podkreśla Antoni Pełkowski, starosta powiatu białostockiego. - Coraz więcej użytkowników, coraz więcej turystów ale i sprzętu rolniczego  powoduje że ta droga jest w fatalnym stanie.  Szkoda, że na inne gminy nie udało się załapać.

Poniżej w załączniku, szczegółowa lista wszystkich beneficjentów

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook