Dodana: 13 lipiec 2015 11:40

Zmodyfikowana: 13 lipiec 2015 11:40

Europejski Tydzień Kompetencji – relacja z wydarzenia

W dniach 22-26 czerwca 2015 roku w Białymstoku odbył się cykl tematycznych konferencji pod hasłem „Europejski Tydzień Kompetencji”.

Ilustracja do artykułu prof. Bogusław Plawgo - Prezes Białostockiej Fundacji Kształcenia Kadr.jpg

Głównym organizatorem była Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, Wojewódzkim Urzędem Pracy w Białymstoku, Narodowym Forum Doradztwa Kariery oraz Izbą Rzemieślniczą i Przedsiębiorczości w Białymstoku wspólnie z dziewięcioma innymi krajami Unii Europejskiej (Hiszpania, Litwa, Łotwa, Niemcy, Francja, Portugalia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy). Europejski Tydzień Kompetencji stanowił podsumowanie dziewięciu innowacyjnych projektów ponadnarodowych oraz projektów pilotażowych oferujących nowe metody walidacji, potwierdzania i zarządzania kompetencjami w regionie na poziomie systemów edukacji zawodowej i kształcenia ustawicznego, a także na poziomie zarządzania firmami w kontekście efektów przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w Polsce północno-wschodniej poprzez wymianę dobrych praktyk z krajami Unii Europejskiej.

Wydarzenia Europejskiego Tygodnia Kompetencji odbywały się w reprezentatywnych miejscach Białegostoku (parki naukowo-technologiczne, centra edukacyjne, campusy, uczelnie wyższe) w formie bogatego programu równoległych sesji tematycznych do wyboru, realizowanych z udziałem trzech grup interesariuszy systemu kształcenia:

        FIRMA – kompetencje dla firm i organizacji (23.06.2015)

        EDUKACJA – kompetencje w procesach doradztwa i aktywizacji zawodowej (24.06.2015)

        PARTNERSTWO – kompetencje dla regionów w polityce lokalnej (25.06.2015)

 

Główne tematy podejmowane w trakcie Europejskiego Tygodnia Kompetencji obejmowały następujące zagadnienia:

        innowacyjne metody zarządzania kompetencjami organizacji – bilansowanie kompetencji firmy,

        innowacyjne metody modernizowania szkół zawodowych w oparciu luki kompetencyjne i rozpoznawanie potrzeb pracodawców – innowacyjne narzędzia do projektowania trafnych programów staży zawodowych,

        nowe metody walidacji i potwierdzania kompetencji, w tym formalnych i poza formalnych,

        nowe metody zarządzania kompetencjami pracowników w elastycznych formach zatrudnienia i modelach godzenia życia zawodowego i rodzinnego,

        nowe strategie rozwoju szkolnictwa zawodowego poprzez zwiększanie elastyczności zatrudnienia nauczycieli zawodu i adaptacyjności szkół współpracujących z rzemiosłem.

 

Uczestnicy wydarzenia reprezentowali: instytucje rynku pracy, instytucje szkoleniowe (doradcy zawodowi i pośrednicy pracy, doradcy kompetencji, doradcy edukacyjni), szkoły zawodowe (nauczyciele praktycznej nauki zawodu, administracja szkoły w zakresie współpracy z pracodawcami), organy prowadzące szkoły zawodowe (w zakresie rozwiązań finansowania i modernizowania praktycznej nauki zawodu w szkole i poza szkołą, metod dostosowania programów nauczania do potrzeb rynku pracy), rzemiosło (mistrzowie, opiekunowie praktyk, instruktorzy i nauczyciele zawodu) oraz pracodawców (pracownicy HR i kadrowcy w zakresie zarządzani kompetencjami w firmie oraz nauki zawodu na stanowisku pracy) zaangażowanych w dualny system kształcenia.

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook