Dodana: 24 wrzesień 2014 07:39

Zmodyfikowana: 24 wrzesień 2014 07:39

Inwestycje w Polsce Wschodniej

Polska Wschodnia powinna dostać na inwestycje relatywnie więcej środków niż inne regiony kraju. Musi nadrabiać wieloletnie zaległości, powinna jednak wydawać pieniądze bardzo roztropnie, nieco inaczej niż w poprzedniej perspektywie budżetowej – to najważniejsze wnioski z tematycznych dyskusji Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

– Pieniądze dla Polski Wschodniej powinny być obok, a nie zamiast innych środków. Dlatego, że Polska Wschodnia to wieloletnie zaniedbania infrastrukturalne – mówił na Wschodnim Kongresie Gospodarczym w Białymstoku Robert Żyliński, prezes Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Uczestnicy debat Wschodniego Kongresu Gospodarczego podkreślali, że chociaż podczas ostatniej dekady dokonano znaczącego postępu, to wciąż jeszcze nie udało się w pełni nadrobić dystansu do bogatszych regionów Polski i UE.

To właśnie zapóźnienia wschodnich regionów Polski spowodowały taki, a nie inny podział środków z poprzedniej perspektywy budżetowej UE, z których znaczna część została przeznaczona na infrastrukturę, przede wszystkim transportową.

– W poprzedniej perspektywie budżetowej wsparcie dla pięciu województw Polski wschodniej rzeczywiście koncentrowało się na infrastrukturze – potwierdziła Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Adam Kulikowski, prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, wypowiedź poparł konkretnymi danymi:

– Do 2007 roku Podlasie nie mało ani kilometra drogi ekspresowej i autostrady, na początku br. długość tych pierwszych wynosiła 42 km (w Polsce – 2980 km), a do końca dekady ma być ich 146 km (w Polsce – 4,5 tys. km) – mówił na Wschodnim Kongresie Gospodarczym.

Mimo tego postępu okazuje się, że nadal jest niewystarczający, a można założyć, że i w obecnej perspektywie budżetowej nie uda się zaspokoić wszystkich potrzeb.

– Nie sądzę, że region Polski Wschodniej dogoni średnie wskaźniki poziomu rozwoju dróg w kraju – stwierdził Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Jeżeli więc celem inwestycji infrastrukturalnych jest poprawa atrakcyjności regionu i lokowania bezpośrednich inwestycji, to dla Polski Wschodniej nie nastąpi to w bieżącej perspektywie finansowej – dodał.

Jest jednak szansa, że w najbliższych 7 latach zostanie ukończona przynajmniej część najważniejszych inwestycji w infrastrukturę drogową – szlaki Via Baltica i Rail Baltica.

– Do 2020 roku Via Baltica w Polsce będzie zrealizowana na długości 66 km, podczas gdy wszystkie odcinki liczą 219 km – mówił Adam Kulikowski, prezes OIGD. Marszałek województwa podlaskiego powoływał się z kolei na swoje rozmowy w resorcie infrastruktury. – Uzyskałem wiarygodne zapewnienie, że Via Baltica otrzyma potrzebne dofinansowanie na całej długości – stwierdził Jarosław Dworzański.
 

Nieco lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o linie kolejowe, których rewitalizacja i modernizacja jest jednym z priorytetów tej siedmiolatki dla Polski.

– W nowej perspektywie finansowej gros inwestycji liniowych skupimy na poprawie stanu linii służących przewozom towarowym, które w tym regionie są relatywnie mniejsze, niż na głównych potokach przewozowych – powiedział Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP PLK. – Nacisk kładziemy więc na modernizację linii dla przewozów pasażerskich, w tym szczególnie Warszawa–Białystok – dodał.


Polska Wschodnia może dzięki nowym inwestycjom odgrywać znacznie większą niż dotychczas rolę w europejskiej polityce energetycznej, a to za sprawą planowanych i realizowanych połączeń transgranicznych.

– Mamy bardzo dużo projektów z naszego regionu, które są kluczowe dla całej Unii Europejskiej. W lipcu złożyliśmy do Komisji Europejskiej wniosek o dofinansowanie połączenia gazowego między Polską a Litwą. Nowa perspektywa otwiera wielkie możliwości i myślę, że je wykorzystamy – mówił Jaroslav Neverović, były minister energetyki Litwy.

Jerzy Buzek przypomniał natomiast o realizacji mostu energetycznego między tymi krajami. – Już w 2001 roku rozmawiałem z litewskim premierem, że warto byłoby skończyć tę inwestycję do 2004 roku. Teraz, wprawdzie z 10-letnim poślizgiem, ale będzie zrealizowana – stwierdził były przewodniczący Parlamentu Europejskiego.

Jednak nowa perspektywa budżetowa UE nakłada pewne ograniczenia – Wspólnota Europejska w mniejszym stopniu chce finansować rozwój infrastruktury, a w większym zwiększać innowacyjność i konkurencyjność gospodarki. Pieniądze będą więc wydawane nieco inaczej, także na infrastrukturę, ale bardziej nowoczesną.

– Internet szerokopasmowy to zmiana cywilizacyjna i na ten cel pójdą spore środki. Już dziś Polska Wschodnia ma lepszy dostęp do Internetu niż Polska zachodnia – mówił Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Więcej środków zostanie przeznaczonych także na przedsiębiorczość.
 

– Obecny program będzie w znacznie większym stopniu nakierowany na wspieranie przedsiębiorców – powiedziała prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak. – Zgodnie z priorytetami przyjętymi przez Unię Europejską, z programu w większym niż dotychczas stopniu będą finansowane start-upy, klastry, małe i średnie firmy.

– Pieniądze z UE będą w tej perspektywie bardziej nakierowane na nowoczesne technologie – mówiła także wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. – Mamy podpisane 20 tys. umów, z czego na program Innowacyjna Gospodarka przypada 15 tys. umów – potwierdziła prezes PARP.

Podczas debat na WKG podkreślano również, że pieniądze powinny być wydawane bardzo uważnie, tak by w jak najbardziej efektywny sposób pobudzały rozwój.

– W bieżącej perspektywie finansowej trzeba zadawać częściej pytanie o to, jak zarządzać tymi środkami, aby nie pogłębiały się różnice w rozwoju nawet na naszym poziomie – mówił Robert Żyliński, prezes SSE. – Nie można powiedzieć, że roztrwoniliśmy pieniądze z poprzedniej perspektywy budżetowej. Możemy jednak dyskutować – chociażby w oparciu o wskaźniki bezrobocia – czy wszędzie te pieniądze zostały efektywnie wydane – dodał.

***

Wschodni Kongres Gospodarczy w Białymstoku w dniach 18-19 września 2014 r. zgromadził ponad tysiąc gości z Polski oraz z Białorusi, Litwy, Ukrainy, Mołdawii i innych krajów Europy – polityków, przedstawicieli biznesu, ekspertów. Gościem honorowym największej debaty o gospodarce Polski Wschodniej był prezydent RP Bronisław Komorowski.
 

Tematyka Wschodniego Kongresu Gospodarczego objęła: nowe rozdanie w polityce europejskiej i przyszłość Europy w jej relacjach ze Wschodem, zagadnienia rozwojowe Polski Wschodniej – od wielkich inwestycji infrastrukturalnych, poprzez perspektywy energetyki odnawialnej, po szczegółowe analizy rynków, m.in.: rolno-spożywczego, usług medycznych i nieruchomości hotelowych. 

Wydarzeniem towarzyszącym podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego było wręczenie nagród w konkursie TOP Inwestycje Komunalne Polski Wschodniej. Plebiscyt wskazał inwestycje komunalne, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju gospodarki, regionu i mieszkańców Polski Wschodniej w ostatnich dziesięciu latach.

Wschodni Kongres Gospodarczy w Białymstoku – debata o relacjach gospodarczych i handlowych między Unią Europejską i wschodem Europy to naturalna kontynuacja i dopełnienie tematyki dotychczasowych edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Organizatorem obu konferencji biznesowych jest Grupa PTWP.

###

Wschodni Kongres Gospodarczy [Eastern Economic Congress – EEC] w Białymstoku to dwudniowy cykl debat, spotkań i wydarzeń towarzyszących z udziałem około tysiąca gości z Polski i z Europy.

Organizatorem Wschodniego Kongresu Gospodarczego jest Grupa PTWP SA, inicjator i organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, największej konferencji biznesowej w Europie Centralnej, organizowanej od 2009 roku, uznanej za forum jednej z najbardziej reprezentatywnych dyskusji o przyszłości Europy.

Więcej informacji o Wschodnim Kongresie Gospodarczym – www.wschodnikongres.eu/pl/.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook