Dodana: 26 marzec 2017 12:19

Zmodyfikowana: 26 marzec 2017 16:50

"Dziady. Noc pierwsza" Teatru Wierszalin najlepsze na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych Klamra 2017

Jak podkreślają sami organizatorzy - toruńska KLAMRA jest festiwalem teatralnym prezentującym najnowsze i najciekawsze spektakle przygotowane przez najlepsze polskie teatry niezależne. Celem festiwalu jest również pokazanie jak najszerszego spektrum krajowej sceny alternatywnej. Stąd obecność na festiwalu teatrów posługujących się różnorodnym językiem i środkami wyrazu, operujących rozmaitą poetyką i klimatem spektakli.

Ilustracja do artykułu dziady.jpg

O wyróżnieniu poinformowali przedstawiciele Teatru Wierszalin na swoim profilu społecznościowym. To nie pierwsze wyróżnienie supraskiej sceny na Klamrze - w 2007 roku zwycięski okazał się spektakl "Bóg Niżyński".

W tym roku festiwal odbył się już po raz 25. "Dziady. Noc pierwsza" - spektakl, który był ukoronowaniem rocznicy 25-lecia istnienia Teatru Wierszalin - okazał się więc również zwycięskim przedstawieniem jubileuszowej edycji festiwalu, wygrywając z 10 innymi teatrami, które przywiozły do Torunia swoje najlepsze przedstawienia. Festiwal odbył się w dniach 18-25 marca, a spektaklom teatralnym towarzyszyły liczne dodatkowe wydarzenia artystyczne.

Oto, co o tym przedstawieniu mówił sam Piotr Tomaszuk, reżyser przedstawienia:

"Dlaczego dopiero teraz?  "Dziady" zwłaszcza ich Druga, "guślarska" część wydają się materiałem  wymarzonym dla Teatru Wierszalin. Zgoda. Ale do " Dziadów" trzeba dorosnąć, trzeba wewnętrznie dojrzeć do stanu gotowości na rozmowę z przodkami, trzeba przeżyć tak jak Wierszalin ćwierć wieku, aby w przepięknych frazach Mickiewicza usłyszeć sens głębszy, szybujący nad pięknem poezji, drzemiący jego słowach  " jak lawa" , trzeba przeżyć nie jeden ból, aby usłyszeć w "Dziadach" skargę na świat w jego doczesnej postaci i tęsknotę za światem utraconym słowiańszczyzny, światem ludzi i obrzędów " starych". 

Konieczna jest zarazem zdolność do zadziwienia się nowoczesnością formy tego arcydramatu, który w swojej Czwartej części podsuwa konwencję dramatu psychologicznego, ibsenowską zgoła konwencję stopniowego odsłaniania prawdy o przeszłości bynajmniej nie jednego , a dwóch bohaterów - Gustawa i jego dawnego nauczyciela, unickiego Księdza.

Dlatego dopiero teraz. I dlatego w Teatrze Wierszalin".

Obsada

Gustaw - Rafał Gąsowski

Ksiądz - Dariusz Matys

Dzieci - Sylwia Nowak, Bartłomiej Olszewski, Monika Kwiatkowska, Vitalij Kuprianov

Guślarz - Piotr Tomaszuk

Twórcy:
Reżyseria - Piotr Tomaszuk
Muzyka - Jacek Hałas
Scenografia - Mateusz Kasprzak 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook