Dodana: 22 maj 2006 12:22

Zmodyfikowana: 22 maj 2006 12:22

Czas na Podlaskie Marki

Marki Roku 2005: Pomysł - Seria ciągników rolniczych Pronar Sp. Z o. o.; Smak - Kołduny Tatarskie Dżennety Bogdanowicz; Miejsce - Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu.



18 marca, podczas Gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej, poznaliśmy wszystkich laureatów konkursu Podlaska Marka Roku 2005 oraz plebiscytu internetowego Wrót Podlasia. Gwiazdą wieczoru była Kayah, która na deskach Sali Koncertowej OiFP wykonała swoje największe przeboje, czym rozgrzała zgromadzoną publiczność. Było momentami nastrojowo, a momentami przebojowo, Kayah nawiązała znakomity kontakt z podlaską publicznością, która podziękowała za koncert brawami na stojąco. Nie obyło się także bez bisów.  


KAYAH

Finał II edycji konkursu Podlaska Marka Roku 2005 zainaugurował organizator i przewodniczący Kapituły marszałek Janusz Krzyżewski:
- Przychodzi mi, jako przewodniczącemu Kapituły, opowiedzieć o trudzie, jaki na przestrzeni ostatnich tygodni, Kapituła wniosła na rzecz sprawiedliwej, mam nadzieję, oceny pomysłów, smaków, miejsc, które wpłynęły na konkurs. Wybór był bardzo trudny, jako że zaprezentowany poziom był niezmiernie wysoki. Mam nadzieję, że werdykt, jaki zapadł po wielogodzinnych obradach jury, był może nie najsprawiedliwszym z możliwych, ale pewnie zbliżony do optimum. Pragnę powiedzieć, że skala zainteresowania tym przedsięwzięciem przerosła nasze oczekiwania. Niemalże podwojona została liczba pomysłów, smaków, miejsc, jakie napłynęły na nasz adres do drugiej edycji konkursu. W ocenie pomysłów, miejsc, smaków w edycji 2005 udział wzięli także internauci, którzy na portalu Wrota Podlasia swoje opinie wyrazili - i tu również odnotowaliśmy bardzo duży sukces, ponieważ w plebiscycie wzięło udział ponad 63 tyś. internautów. Tak duże liczby świadczą o tym, że to przedsięwzięcie było nam wszystkim bardzo potrzebne.


Od lewej :Marszałek Województwa Podlaskiego Janusz Krzyżewski, wraz z prowdzącymi galę- dziennikarzami Polskiego Radia Białystok Dorotą Sawicką i Marcinem Tomkielem

Pokazano także krótki film przypominający pierwszą edycję konkursu Podlaska Marka Roku.

Laureaci konkursu Podlaska Marka Roku 2005 organizowanego przez Marszałka Województwa Podlaskiego:


Nagrodzeni  w kategorii POMYSł

Ada Kostrz – Kostecka - wiceprezes Zarządu Polskiej Agencji Prasowej i członek Kapituły odczytywała nazwiska laureatów w kategorii Pomysł. W rozmowie z Wrotami Podlasia, tak skomentowała tą kategorię:
- Mogę powiedzieć, jako członek Kapituły, że było bardzo dużo znakomitych pomysłów i sama osobiście byłam pod dużym wrażeniem inicjatyw ludzi województwa podlaskiego. Ja pochodzę z Warszawy i Podlasie znam, jako turysta, rzadko tutaj bywający, więc byłam pod dużym wrażenie, że ludzie mają mnóstwo pomysłów i na prawdę kochają ten region, starają się go pokazać. Konkurs ten to zarówno inicjatywa pokazywania dla innych, ale również pokazywania regionu dla siebie np. dla młodzieży (np. inicjatywy turystyczne dla dzieci i młodzieży). Wybór był bardzo trudny. Bardzo istotne było to, żeby to był pomysł charakterystyczny dla tego regionu. Wiadomo, że takimi cechami jest piękna przyroda, wspaniałe powietrze, miejsce do wypoczynku. W związku z tym bardzo istotne były te pomysły, które służyły ukazywaniu walorów tego regionu, ale również takie, które świadczą o rozwoju inicjatyw, w sensie myśli, twórczości, postępu technicznego. Także braliśmy pod uwagę również tego typu osiągnięcia, które pozwolą pokazać, że te pomysły, które się rodzą tutaj pozwolą pomóc innym ludziom np. rolnikom w innych regionach Polski czy również poza jej granicami.

POMYSŁ


Sergiusz Martyniuk Prezes firmy Pronar Sp. Z o.o. - I mejsce w kategorii POMYSŁ

I miejsce
Nagroda Marszałka Województwa Podlaskiego: Statuetka: „ Podlaska Marka Roku 2005” w kategorii Pomysł i tytuł: Podlaski Pomysł Roku 2005” - Seria ciągników rolniczych Pronar Sp. Z o. o.
Wiodącą dziedziną działalności firmy PRONAR z Narwi jest produkcja ciągników rolniczych w zakresie mocy od 35 do 151 KM. Ciągniki PRONAR dzięki swej atrakcyjności zdobyły już uznanie wśród wielu polskich, jak i zagranicznych odbiorców. Pomysł na sukces to ciągłe udoskonalanie i projektowanie przez własne biura projektowe ciągników z uwzględnieniem najnowszych trendów światowych. Rok 2005 to przełom w produkcji ciągników w postaci wprowadzenia serii b-5, które zakresem budowy, parametrów, wyposażenia i jakości ich konstrukcji są porównywalne do najbardziej uznanych marek, a tym samym wprowadzają PRONAR do światowej elity producentów traktorów.

II miejsce
I wyróżnienie - SILVARIUM ogród leśny Puszczy Knyszyńskiej (Nadleśnictwo Krynki)
Obiekt przekazujący w pigułce najważniejsze informacje o leśnym środowisku przyrodniczym. Rosną tu wszystkie drzewa występujące w Puszczy Knyszyńskiej, natomiast wzdłuż tzw. Ziołowej Tryby zgromadzono ponad 80 ziół wykorzystywanych tradycyjnie w medycynie ludowej. W SILVARIUM opracowano i zainstalowano również niepowtarzalny na skalę europejską słoneczny poromierz fenologiczny, czyli zegar pokazujący nie tylko pory dnia, ale również pory roku. SILVARIUM umożliwia zgłębienie tajemnic jednego z największych cudów przyrody - lasu.

III miejsce
II wyróżnienie – „Na Podlasie po zdrowie” Ośrodek wczasowo-rehabilitacyjny Sosenka
Pensjonat Sosenka promuje się hasłem „Na Podlasie po zdrowie”. „Sosenka” jest ośrodkiem wczasowo-rehabilitacyjnym położonym na skraju Puszczy Knyszyńskiej w miejscowości Sochonie, 9 km od Białegostoku. Pensjonat jest ośrodkiem rehabilitacyjnym oferującym szeroki zakres zabiegów leczniczych i rekreacyjnych. To miejsce, w którym zamiast miejskiego hałasu, słyszy się śpiew ptaków. Przyroda jest tu blisko - strzeliste sosny, parkowe alejki, ogród pełen kwiatów. Teren posesji, o charakterze parkowo - leśnym, doskonale nadaje się na spacery, grzybobrania, ogniska i gry towarzyskie.


Nagrodzeni w kategorii SMAK

Jan Smyk - prezes Zarządu, redaktor naczelny Radia Białystok i członek Kapituły przedstawiał laureatów w kategorii Smak:
- Wybór był trudny, a szczególnie w smaku, bo każdy ma inny gust. Rzeczy, które tutaj pokazano wszystkie prawie zasługują na wyróżnienie, natomiast szukaliśmy takiego smaku, który autentycznie byłby w jakiś sposób promocją dla naszego regionu. Troszeczkę jeździłem po Europie i zauważyłem, że nie ma tam dobrego chleba i to jest z pewnością nasz atut, powinniśmy to promować. A jak chleb to i coś do chleba. Myślę, że trochę należałoby poszukać w naszej kuchni malowniczego narodu, bukietu tego, mniejszości narodowych. A na trawienie najlepsza nasza regionalna nalewka.

SMAK


Dżenneta Bogdanowicz odbiera statuetkę z rąk marszałka

I miejsce
Nagroda Marszałka Województwa Podlaskiego: Statuetka „ Podlaska Marka Roku 2005” w kategorii Smak i tytuł: „Podlaski Smak Roku 2005” - Kołduny Tatarskie Dżennety Bogdanowicz
Narodowa potrawa Tatarów polskich przyrządzana w piątek lub w bajram (święto). Małe pierożki z surowym farszem mięsnym gotowane na rosole. Brzegi kołdunów zdobione są drobnymi ząbkami, robienia których Tatarki uczą się od dziecka. Spożywa się je łyżką, a sztuka polega na tym, aby nie uronić soku, który jest delicją smakoszy.

II miejsce
I wyróżnienie - Chleb żarnowy, Gospodarstwo Agroturystyczne Młynareczka w Malawiczach Górnych
Chleb od trzech pokoleń produkowany jest wg niezmienionej receptury. Produkt charakteryzuje się niezwykłym smakiem i zapachem. Stanowi prawdziwy przysmak dla gości nie tylko z kraju, ale też z zagranicy.

III miejsce
II wyróżnienie - Nalewka Biebrznięta Haliny Pezowicz
Napój na spirytusie wyrabiany z owoców leśnych, malin, jeżyn, oraz żurawiny. Posiada niezwykle oryginalny smak.

 
Nagrodzeni w kategorii MIEJSCE

Prof. dr hab. Andrzej Sadowski - dziekan Wydziału Historyczno - Socjologicznego UwB i członek Kapituły przedstawiający laureatów kategorii Miejsce, tak mówił o Miejscu Roku:
- kategoria Miejsce ma znaczenie szczególne w kontekście tego, że wielu młodych wyjeżdża z Podlasia, w jakiejś mierze w ten sposób markując jakieś negatywne znaczenie tego obszaru. Tymczasem Podlasie jest miejscem szczególnym. Jest to miejsce o bardzo atrakcyjnych cechach przyrodniczo-turystycznych - przypomnę, że na obszarze Podlasia są cztery parki narodowe i wiele innych obszarów chronionych - jest to miejsce, w którym mamy wspaniałe tradycje uprawy roli – ono jest symbolizowane różnymi obiektami - jest to też miejsce pamięci historycznej, które również na obszarze Podlasia jest bardzo zaznaczone. Jest to miejsce wreszcie bardzo wielu inicjatyw naszych mieszkańców, które wypada uhonorować. Mam na myśli np. „Na Podlasie po zdrowie” – już sama nazwa ładnie brzmi i dobrze się kojarzy. Odnosi się i do województwa i do tego, że dysponujemy bardzo wykwalifikowaną kadrą oraz coraz większą ilością miejsc, gdzie można rzeczywiście połączyć przyjemne, w sensie turystycznym, krajobrazowym, z pożytecznym, a więc troską o własne zdrowie.
Wybór był trudny, dlatego że było bardzo wiele zgłoszeń i rzeczywiście kapituła długo obradowała. Na początku staraliśmy się ustalić kryteria, czyli przede wszystkim żeby produkt symbolizował jakość Podlasia, po drugie żeby jednak produkt utrzymywał się wokół (to już dodam moim zdaniem) tych trzech głównych walorów, jakie można z naszym województwem wiązać tzn. przepięknym krajobrazem, ewentualnie przygraniczym położeniem, rolniczym charakterem regionu i potrzebą wielości inicjatyw, żeby o tym regionie powiedzieć trochę więcej, bo jest bogaty, ale mało widoczny. I myślę, że ta impreza i ta promocja dużo w tym zakresie będzie znaczyć.

MIEJSCE


Dorota Łapiak Dyrektor Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu
 I nagroda w kategorii MIEJSCE

I miejsce
Nagroda Marszałka Województwa Podlaskiego: Statuetka „ Podlaska Marka Roku 2005” w kategorii Miejsce i tytuł: „ Podlaskie Miejsce Roku 2005” - Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu
Muzeum znajduje się w zespole pałacowo-parkowym z połowy XIX wieku (dawna posiadłość rodziny Starzeńskich). Zbiory muzeum liczą ponad 24 tys. eksponatów, w tym ponad 300 maszyn i narzędzi rolniczych, które prezentowane są zwiedzającym w 39 ekspozycjach stałych. W Parku Krajobrazowym rośnie ponad 100 gatunków drzew i krzewów, w tym 19 pomników przyrody. Muzeum jest również organizatorem wielu imprez o zasięgu ponadlokalnym, np. Podlaskiego Święta Chleba.

II miejsce

I wyróżnienie - Klasztor nad Wigrami
Zespół klasztorny założony przez katolicki zakon kontemplacyjny Kamedułów, opasany murami oporowymi, w skład, którego wchodzi kościół, dom furtiana, dom królewski, kaplica kanclerska i eremy - domki pustelników. W stylowych salach organizowane są wystawy i znakomite przedsięwzięcia kulturalne Obecnie obiekt posiada ponad 100 miejsc noclegowych. Jest tu biblioteka, kawiarnia, gabinet odnowy biologicznej, a w pobliskiej przystani znajdują się łódki, rowery wodne i kajaki.

III miejsce
II wyróżnienie - Twierdza Osowiec
Twierdza Osowiec była jednym z czternastu tego typu ogromnych przedsięwzięć wojskowych zrealizowanych w drugiej połowie XIX wieku na linii rzek Niemen - Wisła, i jest do dzisiaj cennym zabytkiem rosyjskiej architektury obronnej z I połowy XIX wieku. Po dziś dzień można podziwiać kunszt wykonania i mądrość projektantów budowli, sposobów wykorzystania warunków terenowych, oraz naturalnych systemów wodnych, które wciąż działają, mimo że od chwili ich wybudowania minęło przeszło sto lat.

Laureaci plebiscytu internetowego Wrót Podlasia o tytuł Najpopularniejszy Produkt Podlasia – Nagroda Podlaskich Konsumentów w trzech kategoriach:

„Najpopularniejszy Produkt Podlaski w kategorii POMYSŁ 2005” – Nagroda Podlaskich Konsumentów - Portal internetowy BiałystokONLINE
Uruchomiony 3 września 2001 roku, był pierwszym profesjonalnie prowadzonym serwisem internetowym skierowanym do mieszkańców i firm z Białegostoku, oraz osób z kraju i zagranicy. Znajdują się tu m.in. aktualne wiadomości białostockich dzienników, plan miasta, aktualny wykaz imprez z Białegostoku i okolic, oraz rozkłady jazdy ZOKM, PKS i PKP. Od chwili uruchomienia strony portalu zostały wyświetlone ponad 40 milionów razy.

„Najpopularniejszy Produkt Podlaski w kategorii SMAK 2005” – Nagroda Podlaskich Konsumentów - Ser Filipek, Spółdzielnia Mleczarska ROSPUDA w Filipowie
Jest to ser twardy dojrzewający typu holenderskiego, pełnotłusty. Charakteryzuje się łagodnym smakiem ze względu na małą gramaturę, krótki okres dojrzewania oraz dodatek łagodnych bakterii kwaszących znajdujących się w szczepionce FLORA DANIKA.

„Najpopularniejszy Produkt Podlaski w kategorii MIEJSCE 2005” – Nagroda Podlaskich Konsumentów - Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu
Muzeum znajduje się w zespole pałacowo-parkowym z połowy XIX wieku (dawna posiadłość rodziny Starzeńskich). Zbiory muzeum liczą ponad 24 tys. eksponatów, w tym ponad 300 maszyn i narzędzi rolniczych, które prezentowane są zwiedzającym w 39 ekspozycjach stałych. W Parku Krajobrazowym rośnie ponad 100 gatunków drzew i krzewów, w tym 19 pomników przyrody. Muzeum jest również organizatorem wielu imprez o zasięgu ponadlokalnym, np. Podlaskiego Święta Chleba.


  Ludmiła Wiszenko

                           
Oprócz Kayah podczas uroczystej Gali usłyszeliśmy piękny recital Ludmiły Wiszenko „Romanse wschodniego pogranicza”, Ukrainki, która od 15 lat mieszka w Polsce, artystki znanej nie tylko w Polsce, ale i Europie. Wręczanie nagród kolejnym laureatom uatrakcyjniały ponadto występy Big-Bandu przy Zespole Szkół Melioracji Wodnych pod dyrekcją Franciszka Mocarskiego. Wieczór bardzo sprawnie poprowadzili dziennikarze Radia Białystok: Dorota Sawicka i Marcin Tomkiel.

Finał konkursu zainaugurował jednocześnie kampanię promocyjną Województwa Podlaskiego „CZAS NA PODLASKIE” - partnerem kampanii jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Marszałek Janusz Krzyżewski, podczas Gali, zaprezentował założenia tej akcji:
- Chciałoby się powiedzieć: najwyższy Czas na Podlaskie. Będzie to cykl przedsięwzięć promocyjnych. Chcielibyśmy, poczynając od miesiąca maja, rozpocząć cykl rozlicznych imprez w Polsce i w Europie, które przybliżą nasze walory, naszą kulturę, nasze przewagi, nasze aktywa. Dwie podstawowe linie promocyjne, które chcielibyśmy zrealizować to przede wszystkim pokazać Podlasie jako potencjalny teren inwestycyjny, gdzie mogą bez ryzyka przedsiębiorcy z zewnątrz inwestować, między Bugiem a Narwią. Kapitał zagraniczny czy wewnętrzny to miejsca pracy, czyli szansa na zmniejszone bezrobocie, czyli ta kampania będzie miała praktyczny wymiar. Chcielibyśmy się równolegle skoncentrować również na pokazaniu Podlasia jako krainy turystycznej, krainy żubra i bociana, krainy czterech parków narodowych oraz krainy oferującej to wszystko, co prezentowane jest podczas naszego dzisiejszego spotkania. Chciałbym wyrazić przekonanie, że to wszystko wpłynie na to, iż staniemy się przedmiotem żywszego zainteresowania, a mamy do pomocy bardzo dobrych partnerów, np. prof. Barbarę Kudrycką – poseł do Europarlamentu, która będzie promować akcję w Parlamencie w czerwcu wraz z orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Ponadto wybieramy się do Wilna wraz z Podlaskim Związkiem Gmin Wiejskich. Pokażemy dwa razy Podlasie na Placu Zamkowym w Warszawie – najpewniej wiosną i jesienią. I kto wie czy ten cykl nie zostanie pomnożony, będziemy zdobywać nowe doświadczenia, przez co sami spróbujemy sprostać wyzwaniom wynikającym z założeń tej akcji.

Na zakończenie uroczystości zgromadzeni goście zostali zaproszeni na degustację podlaskich smakołyków przygotowanych nie tylko przez konkursowe smaki, ale także innych regionalnych producentów. Dla nich wszystkich była to doskonała okazja do promocji.

Gala konkursu oraz inauguracja kampanii CZAS NA PODLASKIE, była transmitowana na antenie Radia Białystok – patrona medialnego konkursu i współorganizatora Gali Podlaska Marka Roku. Na sali można też było przez chwilę posłuchać radiowych wiadomości informujących o Gali Podlaska Marka Roku.
                 

 Podczas koncertu poznaliśmy także laureatów I Podlaskich Targów Turystycznych organizowanych przez PROT w dniach 17-19 marca.

Patronat medialny konkursu: Polskie Radio Białystok, Serwis Samorządowy PAP, TVP3 Białystok.

***

Tytuł „Podlaska Marka Roku” przyznawany jest w trzech kategoriach: Smak Roku, Miejsce Roku i Pomysł Roku. Do tegorocznej, drugiej, edycji zgłoszono 131 produktów (Smak – 55, Miejsce – 38, Pomysł – 38).

Najważniejszym celem konkursu jest wyłonienie i wypromowanie produktów, miejsc lub przedsięwzięć, które ze względu na swoją jakość, unikatowe walory i związki z województwem podlaskim, reprezentują poziom nieprzeciętny i godny naśladowania. Tytuł „Podlaska Marka Roku” mogą, więc otrzymać: smakołyki kuchni regionalnej, wykwintne potrawy, atrakcyjne miejsca turystyczne, sale teatralne i koncertowe, galerie, pomysły gospodarcze, inicjatywy obywatelskie, twórcze działania artystów itd. (Więcej o konkursie: /pl/glosowanie/)

Produkty startujące w konkursie prezentowane są na portalu Wrota Podlasia. W II edycji konkursu, od 12 stycznia do 10 marca, trwało głosowanie internetowe, które wyłoniło także laureatów wybranych przez internatów w kategoriach smak, miejsce, pomysł. Produkty, które zdobyły największą ilość głosów otrzymały tytuł: „Najpopularniejszego Produktu Podlaskiego – Nagrodę Podlaskich Konsumentów”.

***

Retransmisja z konferencji prasowej - kliknij na link

15 marca na konferencji prasowej Marszałek Województwa Podlaskiego - Janusz Krzyżewski przedstawił nominację w Konkursie Podlaska Marka Roku'2005. Kapituła obradowała 6 marca, po prezentacji wszystkich zgłoszonych produktów.

Szczegółowe dane na temat tegorocznej edycji konkursu Podlaska Marka Roku: /downloads/nominacje.pps

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook