Oficjalna wersja rosyjskiej propagandy: w Donbasie walczg Polacy

Wiekszos$¢ Polakéw nie zdaje sobie sprawy, ze wedtug rosyjskich mediéw w awangardzie ukrainskich wojsk na wschodzie
Ukrainy walczg zorganizowane oddzialy polskich najemnikéw.

Polacy i Amerykanie

Podczas wczorajszego talk show ,Lista Norkina” w nalezagcym do Gazpromu kanale
NTV dziennikarke opozycyjnej TV Dozdz Ksenie Sobczak zaatakowaty dwie kobiety
przestawiane jako mieszkanki Donabsu. Powtarzaty one uparcie, ze po stronie
ukrainskiej walczg Polacy i Amerykanie. Byta to reakcja na stwierdzenia Sobczak, ze w
Donbasie walczg rosyjskie regularne wojska. Ich wypowiedz to Swiadectwo, jak silna
jest rosyjska propaganda, ktéra od miesiecy mimo braku jakichkolwiek dowodow
przekonuje, ze na wschodzie Ukrainy nie ma rosyjskich zotnierzy, a z pospolitym
ruszeniem separatystow walczy legion ochotnikéw z Zachodu. Byé moze kobiety
zostaty jednak podstawione, co jest czestg praktyka w rosyjskich mediach.

Rosyjski opozycjonista Borys Niemcow uwaza, ze jedna z kobiet atakujgcych Sobczak
byta w rzeczywisto$ci pochodzacg z ukrainskiego z Kriwego Rogu aferzystkg Marijg
Cipko. Kobieta od wielu miesiecy pojawia sie materiatach rosyjskiej telewizji w r6znych
rolach np.: przeciwniczki Majdanu z Odessy, matki ukrainskiego zotnierza z Kijowa, czy
rozpaczajgcej kobiety protestujgcej pod ambasadg Ukrainy w Moskwie.

Polski i "jakis flamandzki"

Dzis$ rowniez o polskich najemnikach pisata panstwowa agencja informacyjna RIA.
Zastepca naczelnika sztabu armii "Donieckiej Republiki Ludowej"(DRL) Eduard Basurin
informuje, ze jego zotnierze przechwycili rozmowy w czerech jezykach: polskim,
francuskim, angielskim ,,i jakims$ flamandzkim”. Wojskowy DRL jest pewny, ze wokét
Debalcewa walczg zagraniczni najemnicy, cho¢ dodaje - ,Na razie nie mamy rzeczy
osobistych, ktére pozwolityby méwié o tym ze stuprocentowg pewnoscig. Gdy tylko je
znajdziemy — przedstawimy je”.

"Ajfon" kontra polscy najemnicy i prawy sektor

Od poczatku rosyjskiej ofensywy na Debalcewe - w rosyjskiej telewizji pojawiajg sie
informacje o Polakach walczacych po stronie Ukrainy. Na poczatku lutego
korespondent rosyjskiego programu panstwowego Aleksandr Buzaladze towarzyszyt
oddziatowi separatystow szturmujgcych miasteczko Wuhlehirsk (ros. Uglegorsk) w
poblizu Debalcewa.

~-Komendant kompanii Specnzu ps. Ajfon przygotowuje finalng operacje ataku na
centrum Uglegorska. Tam wtasnie znajdujg sie bloki mieszkalne, w ktérych okopali sie
bojownicy Prawego Sektora i polscy najemnicy.” — stychac jego gtos zza kadru.
Trudno stwierdzié, na jakiej podstawie dziennikarz oddalony o kilkaset metréw od
pozycji wroga zdotat rozpoznac jego narodowosé. Tym bardziej, ze po przyjsciu na



miejsce Ajfon i jego podkomendni, a tym bardziej ekipa reporterska nie byta w stanie
znalez¢ jakichkolwiek pozostatosci po obroncach budynku. Jednak rosyjski widz jest
przekonywany o istnieniu polskich wojsk na wschodzie Ukrainy.

Polacy werbuja

2 lutego rosyjska telewizja REN-TV przygotowata materiat o zagranicznych ochotnikach
walczgcych na Ukrainie. Reporterzy odwiedzili biuro firmy Salvor nalezacej podobno do
b. szefa polskiego MSW Barttomieja Sienkiewicza. Dziennikarze utrzymuja, ze ,wedtug
pewnych informacji” zajmuje sie ona werbowaniem ochotnikdw do walk na Ukrainie.
Jako eksperta potwierdzajgcego takg teze do programu zaproszono Bartosza Bekkiera
- jednego z lideréw polskiej radykalnie nacjonalistycznej organizacji Falanga. Jest on
znany z fanatycznego poparcia rosyjskiej polityki wobec Ukrainy. Jednym z
wymienianych dowodow na werbunkowg dziatalnos¢ firmy byt rowniez fakt, ze jej
siedziba znajduje sie w poblizu ambasady Ukrainy.

Samoloty z setkami polskich trupow

5 grudnia ub. podczas talk show ,Korespondent Specjalny” w programie Rossija 1
goscie programu opowiadali o Polakach walczgacych na wschodzie Ukrainy. Uczestnik
programu, szef Biura Informacyjnego NATO w Moskwie Robert Pszczel ze zdumieniem
dowiedziat sie, ze co kilka dni ze wschodniej Ukrainy do Warszawy przylatujg samoloty
z setkami trupéw polskich zotnierzy.

30 lipca o wzieciu do niewoli polskich najemnikéw informowat cytowany przez Rossijskg
Gazete dwczesny dowodca wojsk separatystéw Igor Strietkow. 2 wrzesnia o tym
samym informowat portal Vesti.ru nalezgcy do panstwowej telewizji informacyjne;
Rossija 24.

Gdzie dowody?

Rosyjskie media, mimo wielomiesiecznego powtarzania swoich tez, do dzis nie
przedstawity ani jednego bezposredniego dowodu na obecnosc¢ polskich ochotnikow
czy jednostek w Donbasie. Pojawity sie za to informacje o Polaku walczacym po stroms
przeciwnej. W szeregi separatystow w pazdzierniku ub.r. miat wstgpi¢ Dariusz n
Lemanski. Z separatystami wspétpracujg réwniez aktywisci Falangi.

Zrodto: www.belsat.eu/pl/ u


http://www.belsat.eu/pl/
https://twitter.com/wojpodlaskie
https://www.facebook.com/wojpodlaskie/

	Oficjalna wersja rosyjskiej propagandy: w Donbasie walczą Polacy
	Większość Polaków nie zdaje sobie sprawy, że według rosyjskich mediów w awangardzie ukraińskich wojsk na wschodzie Ukrainy walczą zorganizowane oddziały polskich najemników.


