Dodana: 5 październik 2018 08:41

Zmodyfikowana: 5 październik 2018 09:11

V WKG. Polska Wschodnia – turystyczny makroregion Europy

Wielowiekowa wielokulturowość, czyste powietrze i ludzie bardzo świadomi kulturalnie – to wszystko można znaleźć w Podlaskiem. O Polsce Wschodniej jako turystycznym makroregionie Europy rozmawiali w czwartek, 5 października podczas V Wschodniego Kongresu Gospodarczego m.in. przedstawiciele samorządu, turystyki kulturalnej, medycznej i biznesowej.

Ilustracja do artykułu Turystyczny makroregion Europy WKG (1).jpg

Turystyka jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną na całym świecie. Przyzwyczailiśmy się do tradycyjnego spojrzenia na nią, postrzegając ją jako podróże w celu poznania tego, co jeszcze przez nas nie odkryte, przy okazji odpoczynku od codzienności. Obecnie turystyka przybiera różne formy. Jawi się jako turystyka biznesowa, medyczna czy kulturalna. Taką też spotykamy w Polsce Wschodniej, która może poszczycić się tym, czego nie mają inni.

Odkryć to, co jeszcze nie odkryte

- Pajawiliśmy się na Podlasiu jakieś cztery lata temu. I pojawiliśmy się nieprzypadkowo - z powodu właśnie czystego powietrza. Z powodu tego, że ten region cały czas budzi pewien rodzaj fascynacji i odkrycia – opowiedział Piotr Domagała, współtwórca Podlasie SlowFest. - Z jednej strony odkrywamy to, co może zostało już utracone w pośpiechu Polski Centralnej, ale  z drugiej strony odkrywamy niesamowity potencjał, chociażby infrastrukturalny. Jest to niesamowite połączenie tych elementów, które powoduje, że powstaje przestrzeń do działania – dodał.

- Wschód Polski czeka na odkrycie, a praktycznie jest już odkrywany. Turyści wracają do korzeni, odkrywają je. Interesuje ich także okolica i ludzie, którzy tam mieszkają. Ci turyści nie siedzą tylko w Spa czy restauracjach, ale chcą jak najbardziej poznać region – opowiada Władysław Grochowski, prezes zarządu Grupy Arche.

Podkreśla jednak, że ważne jest, abyśmy nie zatracili unikalności; żeby fala turystów nas nie zalała, bo wtedy sami sobie podetniemy tą gałąź.

Opera i Filharmonia Podlaska jako motor napędowy i centrum kompleksowe całego regionu

Misją Opery jest rozwój wszelkich obszarów działalności kulturalnej całego regionu. Stała się jednocześnie także centrum biznesowym regionu. Wszyscy znaleźli swoje miejsce w Operze, nie tylko odbiorcy kultury, ale także cały biznes.

- Obserwuję rozwój wszelkich usług hotelarskich i całej infrastruktury usługowej na terenie naszego miasta i województwa, bo widzowie, którzy odwiedzają naszą instytucję, zostają później w Białymstoku. W związku z tym cały rozwój usług hotelarskich, infrastruktury usługowej, transportowej, to wszystko zaczęło się rozwijać jeszcze bardziej od momentu, kiedy Opera i Filharmonia Podlaska zaczęła funkcjonować – przyznał Damian Tanajewski, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej, Europejskiego Centrum Sztuki.

Zainteresowanie jest niesamowite. Opera gości także zagranicznych gości, m.in. z Białorusi i Litwy. W ciągu sześciu lat działalności odwiedziło ją tyle osób, że w przyszłym tygodniu zagości tam milionowy widz.

Przełamanie sezonowości

Dzisiejszy turysta nie szuka już tego samego, czego szukał turysta chociażby dziesięć czy kilkanaście lat temu. Dzisiaj jest to zupełnie inny klient, który ma inne potrzeby, inne spojrzenie. W turystyce bardzo duże znaczenie ma przełamanie sezonowości – bycie atrakcyjnym turystycznie, bez względu na pogodę. Taki aspekt zaczyna zyskiwać turystyka biznesowa i medyczna. Klient biznesowy przyjedzie w dane miejsce bez względu na pogodę. Tak samo jak turysta medyczny, który wbrew aurze podda się planowanym zabiegom.

- Patrząc generalnie na bazę medyczną, na uniwersytety medyczne, ten region posiada taki potencjał. Patrząc na ilość gabinetów stomatologicznych nowej generacji, na zakłady kosmetologii, to wszystko wpisuje się w to, czego dzisiaj oczekuje coraz więcej turystów medycznych/ uzdrowiskowych – mówił Lech Fronckiel, wiceprezes zarządu BiaVita Polska SA oraz prezes zarządu Satoria Group SA.

Dodał także, że wielkie szanse dla regionu Polski Wschodniej daje połączenie atrakcji i przyrodniczych i kulturalnych, jakie posiada, ze stworzeniem pakietu projektów związanych z turystyką medyczną.

Ważne jest działanie wielorakie

Podlaskie jest bardzo atrakcyjnym regionem. Wielokulturowość to jeden z atutów. Podlaskie może zajmować się również promocją morską. Władze województwa podlaskiego, także poprzez kreowanie nowych pomysłów i prezentowanie nowych idei, chcą wzbudzić zainteresowanie turystów.

- Przygotowaliśmy pierwsze dwa przewodniki związane z turystyką pielgrzymkową. To również jest obszar promocji naszego województwa, którą realizujemy – podkreślił Bogdan Dyjuk, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego.

em

facebook