Dodana: 26 marzec 2018 13:43

Zmodyfikowana: 26 marzec 2018 15:02

2,3 mln zł na dokapitalizowanie spółki PKS NOVA. Pieniądze trafią na tabor i warsztaty

Te pieniądze były już zapisane w tegorocznym budżecie województwa podlaskiego. I to dobry czas, by właśnie teraz te pieniądze na dokapitalizowanie spółki PKS NOVA trafiły do niej – mówił w czasie poniedziałkowej (26 marca 2018 r.) konferencji prasowej Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego. – Spółka jest po pierwszym roku restrukturyzacji, która przebiega dobrze. Ciągle jednak jest potrzeba jej dokapitalizowania. Liczymy, że spółka PKS NOVA będzie w stanie samodzielnie się utrzymać około roku 2020.

Ilustracja do artykułu IMG_0135.JPG

Te 2,3 mln zł zostaną przeznaczone na:

- około 2 mln zł - zakup autobusów ok. 20-30 autobusów używanych 

- 300 tys. zł - doposażenie warsztatów w nowoczesne narzędzia

- Wszystkim nam zależy, żeby spółka obsługiwała przede wszystkim transport pasażerów na obszarze województwa we współpracy z innymi samorządami. Na wspólnej komisji skarbu i infrastruktury prezes spółki i przedstawiciel rady nadzorczej szczegółowo omówił sytuację i na tej podstawie radni sejmiku województwa rekomendowali komisji pozytywne dokapitalizowanie spółki. Pieniądze chcemy przeznaczyć na zakup taboru i doposażenie warsztatów – wymienił marszałek Leszczyński.

Zgodę na dokapitalizowanie spółki radni sejmiku województwa przyjęli na sesji w poniedziałek 26 marca.

- Warto podkreślić, że restrukturyzacja, która rozpoczęła się w 2016 roku przebiega lepiej niż było to przewidziane w biznesplanie i obecnie największą bolączką tej spółki jest przestarzały tabor – podkreślił Leszek Lulewicz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP w Białymstoku. - Przy tej ilości taboru, jego wymiana, to wydatek ogromny. Ubolewamy, że spółka nie ma możliwości pozyskania finansowania na tabor ze źródeł unijnych czy rządowych. W tej sytuacji może tylko i wyłącznie polegać na środkach ze sprzedaży majątku, bądź z dokapitalizowania przez właściciela. Te 2 mln zł to kropla w morzu potrzeb, ale kropla drąży skałę i mam nadzieję, że idziemy w dobrym kierunku.

Jak podkreślił dyrektor Lulewicz po roku od rozpoczęcia restrukturyzacji decyzja o niej była słuszna i zapobiegło to ogłoszeniu upadłości, przez co najmniej dwie z pięciu spółek, które weszły w skład PKS NOVA. Na plus restrukturyzacji wymienił w szczególności:

- zapobieżenie upadłości  spółek        
- zatrzymanie  spadku przychodów operacyjnych
- utrzymanie przedsiębiorstwa na rynku
- budowa nowej marki
- pomimo wzrostu płac udało się zmniejszyć koszty pracownicze
- zmniejszenie kosztów działalności
- nie nastąpiły strajki pracownicze, gwałtowne odejścia pracowników, utrzymane zaufania pracowników do Spółki
- ogólnie stabilna sytuacja Spółki 

- Żeby zakończyć proces restrukturyzacji niezbędna jest pomoc spółce, dokapitalizowanie. Zakładamy ze samodzielnie spółka powinna funkcjonować już w 2020 roku. Liczymy też na to, że w końcu wejdzie w życie ustawa o transporcie publicznym, która miała funkcjonować już od 1 stycznia ub. roku – podkreślił na koniec marszałek Leszczyński. – Bo kiedy w końcu wejdzie w życie, to dla spółki PKS NOVA pojawią się duże lepsze możliwości. Jednak w tym okresie przejściowym musimy spółce pomóc.

(mk)

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook