Dodana: 6 październik 2020 16:04

Zmodyfikowana: 2 marzec 2021 09:41

Droga Bielsk Podlaski - Hajnówka zostanie przebudowana

Chodzi o ponad 24 km drogi wojewódzkiej nr 689 na odcinku Bielsk Podlaski - Hajnówka. Inwestycja, której koszt to blisko 115 mln zł, zostanie w całości sfinansowana z budżetu państwa. Umowę na jej realizację podpisali w poniedziałek (5.10), w Bielsku Podlaskim Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego i Adam Poliński, Dyrektor Infrastruktury Unibep SA, czyli firmy, która wspólnie z partnerami wykona przebudowę.

Marszałek Artur Kosicki i dyrektor Adam Poliński trzymają umowy. Za nimi stoi czterech mężczyzn

W spotkaniu wzięli też udział m.in. członek zarządu Marek Malinowski oraz radni wojewódzcy Sebastian Łukaszewicz i Mikołaj Janowski, a także prezes zarządu firmy Maksbud Jan Miniuk (partner konsorcjum inwestycyjnego).  

Marszałek Artur Kosicki podkreślał, że to kolejny odcinek drogi wojewódzkiej, na którego remont obecny zarząd pozyskał fundusze ze środków zewnętrznych.

- Niecałe dwa lata urzędowania to ponad 180 mln zł dofinansowania z budżetu państwa w ramach Funduszu Dróg Samorządowych, to prawie 60 mln na remonty dróg wojewódzkich. Takich kwot nigdy w budżecie województwa nie było – mówił marszałek.

Dodał, że w prace nad rozpoczęciem inwestycji włączyło się wielu radnych, także tych z opozycji sejmikowej.

- Dziękuję, że obdarzyliście nas zaufaniem, i dzięki temu możemy realizować wiele ambitnych planów nie tylko z własnych środków, ale też z pieniędzy pozyskiwanych m.in. z budżetu państwa – to pozwala na wykorzystanie funduszy samorządu województwa na inne ważne cele infrastrukturalne.

W szczególności marszałek podziękował członkowi zarządu Markowi Malinowskiemu i radnemu Sebastianowi Łukaszewiczowi.

- Jako członek zarządu województwa, ale też, jako były, wieloletni radny powiatu bielskiego, wiem jak ta droga jest ważna dla lokalnej społeczności zarówno z powiatu bielskiego, jak i hajnowskiego – mówił Marek Malinowski.

Dodał, że droga ma też ogromne znaczenie dla całego regionu i dla ruchu turystycznego odbywającego się na terenie województwa.
Z kolei radny Sebastian Łukaszewicz dziękował marszałkowi Kosickiemu z to, że „ma na uwadze subregion bielski”.

- To jedna z najbardziej kluczowych inwestycji w tym regionie. Mam nadzieję, że terminy będą dotrzymane i pod koniec 2023 r. droga zostanie oddana do użytku – mówił.

Inwestycję w formule „Zaprojektuj i wybuduj” zrealizuje konsorcjum firm z bielskim Unibepem S.A. jako liderem. Partnerami są „Maksbud” Sp. z o.o – również firma z Bielska Podlaskiego i warszawskie przedsiębiorstwo Value Engineering” Sp. z o. o.
Adam Poliński z Unibepu podkreślał, że dla regionu nowe, wyremontowane drogi są bardzo cenne, ale równie cenne jest, to, że wykonawcami są podlaskie firmy.

- To kolejny dowód na to, że regionalne firmy potrafią tego typu inwestycje realizować, ale też, że pieniądze na budowę pozostają w regionie, że mieszkańcy naszego województwa dzięki temu mają pracę – mówił Adam Poliński.

 

Przebudowywany odcinek DW 689 znajduje się w gminach Bielsk Podlaski, Orla, Czyże i Hajnówka. W ramach inwestycji ponad 24 kilometrowy odcinek drogi zostanie rozbudowany i poszerzony do 7 m, a także m.in. powstanie obwodnica miejscowości Hołody, przebudowane będą zjazdy, skrzyżowania i most na Orlance. W miejscowościach, przez które droga przebiega powstaną chodniki.

Koszt inwestycji to blisko 115 mln zł. Całość zostanie sfinansowana ze środków centralnych - samorząd województwa podlaskiego nie poniesie żadnych kosztów.
Remontowany odcinek ma być gotowy do użytku pod koniec 2023 r.

Grafika informująca o wsparciu finansowym przebudowy drogi.

Inwestycja zakłada:

  • rozbudowę istniejącej drogi i poszerzenie nawierzchni do 7,0 m wraz z podniesieniem nośności do 115kN, dla klasy G oraz kategorii ruchu KR 5
  • wykonanie obwodnicy m. Hołody
  • wykonanie chodników w granicach terenu zabudowanego
  • przebudowę mostu przez rz. Orlanka oraz obiektów inżynierskich
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
  • wykonanie odwodnienia pasa drogowego
  • przebudowę zjazdów i skrzyżowań
  • zabezpieczenie i przebudowa uzbrojenia terenu, kolidującego z modernizacją drogi wraz z opłatami za nadzór nad przebudową ze strony właścicieli sieci,
  • wszelkie inne prace wynikające z przyjętych rozwiązań opracowanych przez wykonawcę na podstawie dokumentacji projektowej.

 

Aneta Kursa/red. Izabela Smaczna-Jórczykowska
fot. Mateusz Duchnowski

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook