Dodana: 11 marzec 2019 12:21

Zmodyfikowana: 11 marzec 2019 12:21

Cztery dni zamiast dwóch. Tak będzie wyglądała 10. edycja Up To Date Festival

Już po raz dziesiąty w jeden z wrześniowych weekendów Białystok przemieni się w miasto rozbrzmiewające wyszukaną elektroniką i niebanalnym hip-hopem. Tym razem jednak weekend z Up To Date Festival wydłużony zostanie o dwa kolejne dni – zamiast w dn. 6-7 września 2019 roku festiwal odbędzie się w dn. 5-8 września. A to dopiero początek niespodzianek…

Ilustracja do artykułu 001 UTDF X lat.jpeg

X-LECIE UP TO DATE FESTIVAL

Tegoroczna edycja jest dziesiątą w historii działań białostockiej ekipy tworzonej przez lokalnych aktywistów, którzy każdego roku wkładają ogromny wysiłek w to, aby powoływać do życia prawdziwie artystyczną i oddaną dźwiękowym poszukiwaniom przestrzeń. Up To Date Festival to platforma łącząca muzykę z innymi dziedzinami sztuki. Odbywa się rokrocznie w Białymstoku, w samym sercu północno-wschodniej Polski. Każdego roku UTDF odwiedza ok. 8000 gości, zaś wydarzenia festiwalowe mają swoje miejsce w tak różnorodnych przestrzeniach, jak choćby Stadion Miejski w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska czy Pałac Branickich.

„Każdy jubileusz jest okazją do podsumowań, z której i my postanowiliśmy dziś skorzystać” – mówi Cezary Chwicewski, dyrektor kreatywny Up To Date Festival.

„W ciągu dekady na festiwalowych scenach wystąpiło ponad 500 artystów. Filmy promocyjne nie tylko obejrzały miliony widzów, ale także wielokrotnie je nagradzano. Łącznie, Festiwal ma już na swoim koncie kilkadziesiąt wyróżnień, nominacji i nagród. Okrzyknięty został także najciekawiej promującym się wydarzeniem” – dodaje Cezary Chwicewski.

„Festiwal od samego początku napędza miłość do muzyki, kultury i ludzi. Dziś może on poszczycić się jednym z największych zapleczy najlepszych wolontariuszy na świecie. Festiwalowa rodzina ciągle się jednak powiększa – od kilku lat o seniorów, których kilkuset zdecydowało się na własnej skórze poznać kulturę młodych. A młodzi nie pozostali im dłużni, wysłali bowiem ok. 2000 pocztówek w ramach akcji „Wyślij pocztówkę do Babci” – podsumowuje Jędrzej Dondziło, dyrektor artystyczny Up To Date Festival.

Dziesięć lat Up To Date Festival to także sztuka, w tym sztuka uliczna – murale, wystawy, instalacje czy marka Pozdro Techno i najmłodsze dziecko białostockiej ekipy o już ugruntowanej pozycji, czyli Pozdro Techno Sound System.

UTDF to dziś marka rozpoznawalna nie tylko w całej Polsce, ale i dostrzegana poza granicami kraju.


PROMOCJA MIASTA I REGIONU

W konferencji prasowej, która odbyła się 7 marca br., poświęconej tegorocznej edycji festiwalu, wzięła udział także Edyta Mozyrska, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miejskiego w Białymstoku, która podkreśliła, że miasto traktuje wspieranie kultury również w kategoriach promocji i budowania pozytywnego wizerunku Białegostoku.

„Up To Date Festival systematycznie się rozwija. Z inicjatywy lokalnej zmienił się w ciągu dziesięciu lat w wydarzenie, którym coraz częściej interesują się zagraniczne media. Up To Date Festival może być dziś przykładem przemyślanej strategii rozwoju i muzycznego programu z najwyższej półki. Takie działania nie mogą pozostać niezauważone, dlatego właśnie, doceniając pracę, jaką na co dzień wykonują organizatorzy festiwalu oraz rolę, jaką odgrywa on w promocji miasta, wpieramy go finansowo” – dodała Edyta Mozyrska.

Systematyczny rozwój oraz przemyślana strategia rozwoju festiwalu sprawia, że chętnie w jego rozwój angażują się wiodące marki. Tym bardziej cieszy fakt, że ponownie Up To Date Festival może liczyć na wsparcie marki Łomża Jasne Pełne:

„Up To Date Festival  to bez wątpienia jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń muzycznych w Polsce. To również jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które od dawna promuje nowoczesną muzykę i zaraża pozytywnym przekazem jego odbiorców. Wrześniowy weekend w Białymstoku od wielu lat jest świętem muzyki, które przyciąga jej miłośników z całego kraju. W tym roku Łomża Jasne Pełne nie tylko wspiera Festiwal w Białymstoku lecz także poza granicami regionu. Już w kwietniu we Wrocławiu, a później w Warszawie mieszkańcy tych miast będą mogli poczuć wyjątkowy klimat znany dotąd jedynie ze stolicy Podlasia, bowiem razem w organizatorami Festiwalu przygotowaliśmy nową, całodniową formułę festiwalu - swoiste mini aptudejty.” – zdradza Katarzyna Paszczuk, Brand Manager Łomża Jasne Pełne, partnera Festiwalu Up To Date.
CZTERY DNI ZAMIAST DWÓCH

Przed nami dziesiąta edycja UTDF. Jubileusze zobowiązują, w związku z czym po raz pierwszy w swojej historii Up To Date Festival trwał będzie nie dwa, lecz cztery dni. Rozpocznie się w czwartek, 5 września, a zakończy w niedzielę – 8 września. Dwa dni na Stadionie Miejskim uzupełniono tym samym o czwartkowy koncert otwarcia i jeden dodatkowy dzień z muzyką w stolicy Podlasia.
Koncert otwarcia to występy dwóch artystów. X edycję Up To Date Festival audiowizualnym występem rozpocznie Anthony Linell & Ali Demirel displays Winter Ashes. Po nim na scenie pojawi się Robert Henke z projektem Lumière III. Oba koncerty w nowej lokalizacji, dotąd nie kojarzonej z Festiwalem.

TO NIE WSZYSTKO…

Up To Date Festival na swoje dziesięciolecie wyraźnie przekroczy granice województwa. Już w ciągu najbliższych tygodniu w zupełnie nowej, całodziennej formule pojawi się w dwóch pośród największych Polskich miast. Szczegóły obu wydarzeń przedstawione zostaną wkrótce.

W programie festiwalu na pewno zobaczymy kolejki do stoiska „Wyślij pocztówkę do Babci” z darmowymi kartkami pocztowymi. Całkiem możliwe, że będą je wysyłać także przedstawiciele nieco starszego pokolenia, bowiem po raz trzeci osoby w wieku 50+ wschodzą na teren festiwalu za darmo.


UP TO DATE FESTIVAL NOMINOWANY DO FRYDERYKÓW

Z przyjemnością informujemy też, że ubiegłoroczna, 9. edycja Up To Date Festival jako jedyne wydarzenie z Podlasia została nominowana do Fryderyków w kategorii Wydarzenie Roku! „Fryderyki” przyznawane są nieprzerwanie od 1995 roku przez Akademię Fonograficzną, w skład której wchodzi ponad 100 artystów, dziennikarzy muzycznych i profesjonalistów z polskiej branży fonograficznej. Organizatorem nagród „Fryderyk” jest Związek Producentów Audio Video (ZPAV). Up To Date Festival znalazł się tym samym w gronie 20 najważniejszych wydarzeń muzycznych ubiegłego roku i o to miano rywalizuje z m.in. Orange Warsaw Festival, Małomiasteczkowy Tour – Dawid Podsiadło, Open’er Festival Gdynia, Tauron Nowa Muzyka Katowice, Audioriver Festival Płock, Pol’and’Rock Festival Kostrzyn nad Odrą, Unsound Festival Kraków, Męskie Granie 2018, OFF Festival Katowice czy Taconafide – „Ekodiesel Tour”.


HISTORIA  UP TO DATE FESTIVAL W LICZBACH

blisko 500 – tyle odbyło się koncertów w ramach UTDF, wraz z wydarzeniami towarzyszącymi
21 – tyle dni trwało wszystkie dziesięć edycji UTDF; wyobraźmy sobie, że nadchodząca X edycja trwa 3 tygodnie, bez przerwy...
ok. 55 000 – łączna frekwencja, wliczając wydarzenia towarzyszące (bez X edycji)
5 655 634 – liczba wyświetleń festiwalowych filmów
ok. 2000 – wysłanych pocztówek w ramach akcji „Wyślij Pocztówkę do Babci”
kilkuset – seniorów w czasie UTDF w ramach akcji 50+  
dziesiątki  – nominacji, wyróżnień dla zespołu i samego Festiwalu
6 900 000 zł – orientacyjna kwota, jaką przyjezdni uczestnicy wydali w Białymstoku i regionie (bez X edycji)
2 740 000 zł – suma zdobytych przez nas środków z zewnątrz, nie uwzględniając sprzedaży biletów (bez X edycji)
2 695 000 zł – suma dotacji Urzędu Miasta Białegostoku (bez X edycji)
410 000 zł – suma dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego (bez X edycji)
kilkuset – najlepszych na świecie wolontariuszy
kilka – związków miłosnych i jeden ślub (wszystko za sprawą pracy nad Up To Date Festival)

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook