Dodana: 6 czerwiec 2019 10:38

Zmodyfikowana: 6 czerwiec 2019 10:38

Moniuszkowska lekcja patriotyzmu w OIFP

Rok 2019 to Rok Stanisława Moniuszki, który urodził się dokładnie 200 lat temu. Jego dorobek kompozytorski imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej. Podczas piątkowego wieczoru usłyszmy jego dzieła o zabarwieniu patriotycznym: Kwartet smyczkowy F-dur, Mszę a-moll, Mszę łacińską Es-dur oraz „Ojcze nasz” w wykonaniu Zespołu Muzyki Dawnej „Consort 415” pod kierownictwem muzycznym Amadeusza Buczyńskiego i Chóru kameralnego OiFP, który przygotowała Violetta Bielecka.

Ilustracja do artykułu 7-czerwca-2019-plakat.jpg

„Consort 415” powstał w 2000 r. i specjalizuje się w wykonywaniu muzyki epoki baroku. Tworzy go grupa pasjonatów muzyki dawnej, a prywatnie grono przyjaciół. Wynika stąd niezwykła, pełna radości atmosfera prób i koncertów zespołu. Jest to najdłużej działający białostocki zespół grający na dawnych instrumentach, mający w repertuarze formy muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej takich kompozytorów, jak J.S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, F. Geminiani, H.I.F. Biber, G.A. Pandolfi Mealli, a także kompozytorów polskich: A. Jarzębskiego czy K. Forstera.

Zespół brał udział w odbywających się cyklicznie w Białymstoku festiwalach: „Muzyka w Starym Kościele”, „Koncerty przed hejnałem”, „Stary Kościół Farny”. Występował z czołowym polskim klawesynistą, organistą i znawcą stylu barokowego M. Toporowskim. Z chórem Ars Antiqua pod kierownictwem prof. Z. Szablewskiego zespół wziął udział w cyklach warszawskich koncertów zatytułowanych: „Arcydzieła muzyki wokalnej a capella” i „Perły muzyki chóralnej”. Członkowie zespołu grają na co dzień w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Instytucja ta w 2012 r. zakupiła na potrzeby zespołu lutnicze kopie instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo.

Premierowy koncert z tymi instrumentami odbył się 10 czerwca 2012 r. w Pałacu Branickich w Białymstoku. W 2013 r. „Consort 415” pod kierownictwem muzycznym L. Stawarz zainaugurował Scenę Kameralną Opery i Filharmonii Podlaskiej, wykonując operę „Pimpinone” G.Ph. Telemanna w reż. A. Korytkowskiej-Mazur (prezentacje spektaklu odbyły się m.in. w ramach 52. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie oraz podczas inauguracji nowej Sali Koncertowej Suwalskiego Ośrodka Kultury we wrześniu 2013 r.).

 

Koncert „Mieć w miłości kraj ojczysty”

Piątek, 7 czerwca/ sala koncertowa OiFP Podleśna 2/ godz.19.00

 

Zespół Muzyki Dawnej „Consort 415”

Amadeusz Buczyński – skrzypce, kierownictwo muzyczne

Julia Dombek – skrzypce

Radosław Koper – skrzypce, altówka

Anna Mikołajczak – altówka

Krzysztof Dombek – wiolonczela

Rafał Makarski – kontrabas

Anna Krzysztofik-Buczyńska – pozytyw

Joanna Markowska – sopran

Paulina Malinowska – alt

Andrzej Klepacki – tenor

Artur Mądry – bas

 

Chór kameralny Opery i Filharmonii Podlaskiej

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

 

STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)

Kwartet smyczkowy F-dur

Allegro moderato

Andante

Scherzo. Allegretto

Finale. Allegro

 

Msza a-moll

I Kyrie. Panie nasz, Panie zmiłuj się (Lento)

II Gloria. Chwała na wysokości (Allegro)

III Graduale. Hołd Ci i dziękczynienia

(Moderato)

IV Credo. Wierzmy w Ciebie (Moderato)

V Offertorium. W miłości serca (Moderato)

VI Sanctus. Chwała Najwyższemu!

(Non troppo lento)

VII Benedictus. Błogosław nam (Andante)

VIII Agnus Dei. Panie nasz Zbawco (Andantino)

IX Benedictio. Boże błogosław ludowi

(Maestoso)

Msza łacińska Es-dur

I Kyrie (Andante)

II Gloria

III Gratias

IV Credo

Credo in unum Deum

Et incarnatus (Largo)

Et resurrexit (Allegro) – Credo in Spiritum

(Tempo I)

Et unam sanctam

V Sanctus

VI Benedictus. Moderato

VII Agnus Dei

 mat. OiFP/opr.art

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook