Dodana: 9 wrzesień 2019 09:36

Zmodyfikowana: 9 wrzesień 2019 09:36

Propozycje Muzeum Podlaskiego w Białymstoku - wrzesień 2019

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą kulturalną przygotowana przez Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Ilustracja do artykułu 60+ KULTURA (2).jpg

Finisaż wystawy „Obraz z wojennego szlaku” i promocja książki

Wtorek 10 września 2019 r., godz. 17.00, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego

Zapraszamy na finisaż wystawy „Obraz z wojennego szlaku” poświęconej wizerunkowi Matki Boskiej. Został on namalowany w 1941 roku przez Piotra Sawickiego na prośbę O. Tadeusza Walczaka SJ w Tatiszczewie nad Wołgą, w punkcie zbornym tworzącej się polskiej armii pod dowództwem gen. Andersa z okazji wizyty naczelnego wodza gen. Władysława Sikorskiego. Wystawie towarzyszy ciekawie ilustrowane wydawnictwo, zawierające między innymi nigdy dotąd niepublikowane fotografie, które Piotr Sawicki wykonał w czasie wojny jako jeden z fotoreporterów II Korpusu.

Wstęp wolny

Koncert muzyki kameralnej 

17 września 2019 r., godz. 17.00, Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10 
wstęp: 2 zł
Wykonawcy:

  • Zuzanna Sosnowska - wiolonczela solo
  • Gabriela Karpiesiuk - wiolonczela 
  • Katarzyna Majewska - wiolonczela 
  • Małgorzata Namiot - wiolonczela 

Program:

Joseph Haydn (1732 - 1809) - Koncert wiolonczelowy C-dur Hob.VIIb/1
(w opracowaniu partii orkiestry na zespół trzech wiolonczel D.B. Moore)

  1. Moderato
  2. Adagio
  3. Allegro molto

Robert Schumann (1810 - 1856) - Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
(w opracowaniu partii orkiestry na zespół trzech wiolonczel R.Klemm)

  1. Nicht zu schnell
  2. Langsam
  3. Sehr lebhaft

 

Zuzanna Sosnowska - jedna z najbardziej obiecujących i utalentowanych polskich wiolonczelistek młodego pokolenia. Jest laureatką 1. Nagrody ex aequo na X Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w 2015 roku, jak również nagród na konkursach w Austrii, Niemczech, Kanadzie, Chorwacji, Serbii i Chile. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 7 lat. Jej edukacja miała początek w ZPSM im. J. Paderewskiego w Białymstoku, gdzie pasję do wiolonczeli zaszczepiła jej p. G.Gedroyć. W latach 2009-2012 kontynuowała naukę w OSM im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, gdzie pracowała pod kierunkiem prof. A. Orkisza. W 2018 ukończyła 6-letnie studia w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze w klasie prof. W. E. Schmidta. Obecnie studiuje w Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie w klasie prof. J.P. Maintza. Zuzanna koncertuje jako solistka, w duecie z hiszpańskim pianistą Magí Garcías oraz jako członek zespołu wiolonczelowego „CeLISZTen” w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Kanadzie, Austrii, Norwegii, Holandii, we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Namibii. Jako solistka grała pod batutą m.in. Maestro Antoniego Wita, Marka Mosia, Alexandra Humali, Jacka Błaszczyka czy Adama Klocka z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, AUKSO, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Młodą Polską Filharmonią, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Suwalskiej, Pforzheim Philharmonie, Junge Kiel Philharmonie, Metamorphosen Berlin. Jest zapraszana na festiwale i cykle koncertów takie jak m.in. „Basso - Biennale Dźwięków Niskich” i „Letnie koncerty na Grochowskiej” w Warszawie, „Krzyżowa Music” , „Music Connects” w Szwajcarii, „Musikfest Goslar” w Niemczech czy „Clasclas” Festival w Hiszpanii. Dzieliła scenę z muzykami najwyższej klasy takimi jak Vadym Kholodenko, Antonio Meneses, Sunwook Kim, Arto Noras, Andrei Bielow czy Denes Varjon.
W listopadzie 2018 Zuzanna dokonała nagrania archiwalnego dla Polskiego Radia I Koncert Wiolonczelowy Grażyny Bacewicz wraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Bassem Akiki. Zuzanna jest stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2007-2012 była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2013 roku otrzymała również Deutschland Stipendium, a od tego roku została także stypendystką Fundacji „Live Music Now”. W 2015 roku uhonorowana została Charlotte Krupp Stipendium ufundowane przez Neue Liszt Stiftung Bonn.
Aktualnie artystka gra na instrumencie polskiego lutnika Andrzeja Bobaka z 2007 roku.
www.zuzanna-sosnowska.com

Gabriela Karpiesiuk to wiolonczelistka o szerokim zakresie zainteresowań artystycznych. Już w wieku piętnastu lat wystąpiła jako solistka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. W 2015 roku brała udział w wykonaniu Requiem Davida Poppera na trzy wiolonczele i orkiestrę symfoniczną. Jej główną pasją jest kameralistyka. Występuje na festiwalach w Polsce (m.in „Festiwal Wszystkie Strony Świata” , „BMW Jazz Club Festival”, „Festiwalu Kompozytorów Krakowskich” czy „Krakowska Wiosna Wiolonczelowa”, jak również za granicą (projekt „Violoncelles, vibrez” - Zwolle, Holandia). Oprócz tego, chętnie bierze udział w projektach orkiestrowych. Była członkiem Lutoslawski Youth Orchestra, obecnie jest stypendystką Młodej Polskiej Filharmonii. Podczas tych projektów współpracowała z wybitnymi artystami: Janem Mrackiem, Jacobem Collierem, Agą Zaryan, a także zespołem Vołosi. Jako uczestnik projektu Muzyka Naszych Czasów, brała udział w prawykonaniu utworu oraz nagraniu płyty (DUX Recording Producers, 2019). W ramach programu Erasmus w roku akademickim 2018/2019 studiowała na Hochschule fur Musik Carl Maria von Weber w Dresden (Niemcy) w klasie prof. Matthiasa Brautigama. Podczas studiów oraz kursów mistrzowskich miała okazję współpracować z takimi wiolonczelistami jak: Robert Cohen, Jakob Kullberg, Vida Vujic czy Karlien Bartels. Jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Białymstoku w klasie p. Grażyny Gedroyć. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dra hab. Jana Kalinowskiego.

Katarzyna Majewska naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I st. i kontynuowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Białymstoku, w klasie p. Grażyny Gedroyć. Studia wyższe ukończyła na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie ad. dra Romana Hoffmanna, otrzymując w 2016r. tytuł magistra sztuki.
Czynnie uczestniczyła w seminariach i lekcjach prowadzonych przez znakomitych wykładowców, m.in. M. Szwajger-Kułakowską, J. Marchwińskiego, W. Promińskiego, T. Strahla, W. Walaska, A. Klocka, Z. Łapińskiego, A. Orkisza, A. Zielińskiego, A. Geberta, M. Zdunika, B. Koziaka.
Występując solo, jako członek orkiestr i zespołów kameralnych brała udział w wielu muzycznych wydarzeniach, projektach, festiwalach, m.in.: Wiosna Młodzieży Artystycznej, Festiwal Nauki i Sztuki, Muzyka w Starym Kościele, Halfway Festival (Białystok), Universitas Cantat (Poznań), Otwarta Filharmonia Agrafki Muzycznej (Warszawa), Festiwal Jana Kiepury (Krynica-Zdrój), Festival International de Musique Universitaire (Belfort - Francja), Junge Deutsch-Polnische Philharmonie Niederschlesien (Dolny Śląsk/Niemcy), Festival of the Aegean (Syros - Grecja).
W swoim skromnym dorobku artystycznym posiada kilka nagrań płytowych: Otwarta Filharmonia Agrafki Muzycznej program stypendialny 2009/2010 (2009 CD Accord, nagranie live), Jubileusz Ogólnokształcacej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Witolda Lutosławskiego 1989 - 2009 (2009 Studio REMBRANDT Polskiego Radia Białystok), Sinfonia Academica Chamber Orchestra (2012 DUX).
W chwili obecnej pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. I. J. Paderewskiego w Olecku, Suwalskiej Orkiestrze Kameralnej oraz współtworzy z małżonkiem smyczkowy duet Maj Duo.

Małgorzata Namiot (ur. 29.08.1996) ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie wiolonczeli prof. Ewy Łoś i kameralistyki prof. Macieja Krassowskiego. Kontynuuje swoją muzyczną edukację na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Macieja Mazurka oraz prof. Tomasza Lisieckiego. W październiku rozpocznie studia w ramach wymiany międzynarodowej w Hochschule fur Musik und Tanz Köln w klasie prof. Johannesa Mosera. Ponadto doskonaliła swoje umiejętności pod okiem wybitnych pedagogów takich jak Kazimierz Michalik, Stanisław Firlej, Roberto Trainini, Markus Nyikos, Denis Severin, Wen Sinn Yang czy Ludwig Quandt. Wiolonczelistka aktywnie uczestniczy w wielu projektach orkiestrowych (Lutosławski Youth Orchestra, I Culture Orchestra) oraz kameralnych, co przekłada się na laury na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.

 60+ KULTURA

Kampania „60+Kultura” jest skierowana do osób powyżej sześćdziesiątego roku życia. Ma je zachęcić do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym, dzięki wykorzystaniu oferty dostępnej w ich miejscu zamieszkania.
Muzeum Podlaskie w Białymstoku włącza się w ogólnopolską akcję „60+Kultura; w dniach 27 – 29 września w Oddziałach Muzeum Podlaskiego seniorów będą obowiązywały bilety wstępu w obniżonej cenie 2 zł. (tj. w Ratuszu w Białymstoku, Muzeum Historycznym w Białymstoku, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku, Muzeum w Tykocinie, Muzeum w Bielsku Podlaskim, Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy, z wyłączeniem Muzeum Ikon w Supraślu).

Dodatkowo sobota 28 września 2019 r. jest dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w Muzeum Historycznym w Białymstoku i Muzeum w Tykocinie, a niedziela 29 września 2019 r. dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w białostockim Ratuszu i Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku. Zachęcamy również do skorzystania z oferty spotkań przygotowanych przez Oddziały Muzeum.

Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10

Piękna kobieta w malarstwie XVIII w. Oprowadzanie po wystawie stałej Galerii Malarstwa Polskiego

niedziela 29 września 2019 r., godz. 11.00

Portrety bogiń, księżniczek, dam, mieszczek a nawet świętych niewiast, od wielu stuleci są obecne w malarstwie. Chociaż kobieta pozostaje ich główną bohaterką, portrety ogromnie różnią się między sobą. Różnią się nie tylko paletą barw, ujęciem postaci, kostiumem - albo jego brakiem, gdy pod pozorem prezentowania bogini malarz przedstawiał akt pięknej młodej kobiety. Modelki różnią się między sobą wyglądem, urodą, która w mniejszym lub większym stopniu odpowiadała gustom epoki. Żaden "ostatni krzyk mody" nie był rzeczywiście ostatni,  w minionych epokach moda zmieniała się podobnie jak dziś. W czasie specjalnego oprowadzania poznamy zmienność mody osiemnastowiecznej, najmodniejsze wówczas rodzaje makijażu i elementy damskich ubrań, które najpierw pojawiały się na królewskich i magnackich dworach, by z czasem przeniknąć do kostiumu mieszczańskiego, a niekiedy również chłopskiego.

Oprowadza Joanna Tomalska-Więcek, kierownik Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Wstęp: 2 zł od os.

Muzeum Historyczne  w Białymstoku, ul. Warszawska 37

Białystok – makieta barokowego miasta z prezentacją  widowiska multimedialnego „Wersal Północy” wśród dźwięków i świateł.

Nad przebiegiem spotkania czuwać będzie muzealny przewodnik, który postara się odpowiedzieć na pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące stworzenia tej niepowtarzalnej podróży w czasie!

sobota 28 września 2019 r.

I grupa godz. 11:00

II grupa godz. 13:00

III grupa godz. 15:00

niedziela 29 września 2019 r.

I grupa godz. 11:00

II grupa godz. 13:00

III grupa godz. 15:00

Wstęp: 2 zł od os.

Prosimy o wcześniejsze zapisy na spotkania z minimum trzydniowym wyprzedzeniem pod numerami telefonów: 517 484 349, 85 748 21 19.

Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, ul. Świętojańska 17

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie stałej Alfons Karny. Opus Vitae

28 – 29 września (sobota i niedziela), godz. 14.00

Wstęp: 2 zł od os.

Muzeum w Bielsku Podlaskim, ul. Adama Mickiewicza 45

piątek 27 września 2019 r.

godz. 10.00  - zwiedzanie z przewodnikiem wystawy czasowej ”Modne makatki”
Wstęp: 2 zł od os.

godz. 11.00 – warsztaty „Makatki z mojej chatki”. Uczestnicy wykonają własne makatki ze współczesnym przesłaniem  za pomocą pisaków do tkanin.

Wstęp: 2 zł od os.

Muzeum Ikon w Supraślu, ul. Klasztorna 1

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie „Po śladach” – wystawa ikon brata Marcina Świądra OFMCap

sobota i niedziela 28 – 29 września 2019 r., godz. 16.00

Brat Marcin pisaniem ikon zafascynował się podczas studiów. Zauważył, że ikona, jej pisanie i nauczanie innych, staje się miejscem spotkania ze Słowem Bożym poprzez obraz. Technik malarskich stosowanych w ikonografii uczył się od Iriny Boldiny-Styczeń. Przez pierwszych osiem lat życia zakonnego przebywał w pustelni, rozwijał swoje umiejętności ikonograficzne. Później przeniesiony został do Katowic-Załęża. Ikona pomagała mu prowadzić działalność ewangelizacyjną wśród najuboższych. Obecnie przebywa w Skomielnej Czarnej, gdzie bracia kapucyni prowadzą Dom Rekolekcyjny i posługują w parafii Nawiedzenia NMP w Skomielnej Czarnej. W życiu codziennym oprócz służby zakonnej zajmuje się pisaniem ikon i prowadzeniem warsztatów ikonograficznych. Przez ponad dekadę napisał około czterystu ikon. Znajdują się w rozsianych po całym świecie w świątyniach i kolekcjach prywatnych. Wszystkie materialne profity, jakie przynosi ikonopisanie, przeznacza na działalność charytatywną i działalność wspólnoty wiernych. Oprócz ikonografii zajmuje się również projektowaniem przestrzeni sakralnych.

Inspiracją dla brata Marcina pozostaje Jerzy Nowosielski, którego nie kopiuje, ale stara się iść kanonem wytyczonym przez Mistrza. Uważa bowiem, że jak każdy wielki ikonograf – taką  właśnie drogę wytyczył Nowosielski.
Wstęp: 2 zł od os.  

Prosimy o wcześniejszą rezerwację pod numerem telefonu: 509 336 829

Muzeum w Tykocinie, ul. Kozia 2

Sądny dzień Jom Kipur 1939 roku

niedziela 29 września 2019 r., godz. 15.00

Zapraszamy do Domu Talmudycznego na oprowadzanie kuratorskie po wystawie czasowej „I przyszła wojna…”, zorganizowanej w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.  

Przeszło osiemdziesiąt lat temu, we wrześniu - w święto Jom Kipur, zwanym także „Sądnym dniem” do Tykocina wkroczyły wojska sowieckie. Obchody rocznicowe związane z tym dniem skłaniają do refleksji i są jednocześnie pretekstem zarówno do opowiedzenia historii z czasów wojny, jak i do przybliżenia istoty święta Jom Kipur, które spełnia niezwykle ważną rolę w kulturze i tradycji judaizmu. Będzie to swoista opowieść od Rosz Haszana (Żydowskiego Nowego Roku) do Jom Kipur w cieniu wydarzeń wrześniowych roku 1939. 

Wstęp: 2 zł od os.

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook