Dodana: 31 marzec 2021 12:33

Zmodyfikowana: 31 marzec 2021 12:33

Dom Polski Wschodniej to silna marka

Plan rozwoju Domu Polski Wschodniej na najbliższe lata był tematem spotkania marszałków województw Polski Wschodniej, jakie odbyło się w środę, 31 marca, w formule online. Wziął w nim udział Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego.

Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego przed ekranem, na którym widać uczestników spotkania online.

W spotkaniu uczestniczyli marszałkowie wszystkich województw, które w tej perspektywie unijnej korzystają z Programu Polska Wschodnia i którzy odpowiadają za funkcjonowanie Domu Polski Wschodniej (DPW). Zgodnie doszli do wniosku, że trzeba wypracować plan działań tej instytucji do 2026 roku.

Gramy zespołowo

- Potrzebna jest solidna i aktualna diagnoza, która będzie podstawą do opracowania strategii na najbliższe lata. Musimy włączyć w te prace marszałka województwa mazowieckiego, ponieważ w nowej perspektywie unijnej część tego województwa dołącza do programu dla Polski Wschodniej. Nie wyobrażam sobie, żeby mazowieckie zostało z boku. Gramy zespołowo i powinniśmy grać dalej. Strategia musi objąć sześć województw - podkreślił marszałek Artur Kosicki.

Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego, które w przyszłym roku przejmuje przewodnictwo nad DPW, zwrócił uwagę, że zanim dojdzie do przyjęcia strategii działań, warto poczekać na ostateczny kształt programu ponadregionalnego.

- Musimy przeanalizować gruntownie zapisy nowego programu, uwzględnić nowe uwarunkowania - powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Potrzebna spójna promocja marki

Marszałkowie ocenili, że plan działań jest niezbędny, ponieważ DPW jest naszą wizytówką na zewnątrz.

- To niebywała, silna marka w Brukseli, którą docenia Komisja Europejska - stwierdził Gustaw Brzezin, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

- Uważam więc, że w planie strategicznym funkcjonowania Domu Polski Wschodniej należy ująć także promocję marki tej instytucji. Wzmocniłaby jeszcze bardziej jej zasięg i pozwoliła nam stworzyć spójny przekaz - podkreślił marszałek Artur Kosicki.

Podlaski pawilon na czele

Marszałkowie krótko opisali też przygotowania do Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Podlaskie zaprezentuje tam wystawę XYLOPOLIS – opowieść o drewnie. W przygotowania podlaskiej prezentacji zaangażowani są liczni partnerzy: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Instytut Ochrony Środowiska, Fundacja Unitalent, Politechnika Białostocka i Uniwersytet w Białymstoku.

- Po wystawie w Dubaju nasz pawilon powróci do kraju i stanie na terenie jednej z uczelni. Wszyscy mieszkańcy będą mogli go oglądać - zapewnił marszałek Artur Kosicki.

Po analizie planów pozostałych regionów, marszałkowie uznali, że Podlaskie jest najlepiej przygotowane do EXPO.

***

Dom Polski Wschodniej powstał w grudniu 2009 roku. Jest wspólnym przedstawicielstwem w Unii Europejskiej pięciu województw: podkarpackiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Jego pracownicy zajmują się współpracą z instytucjami unijnymi, z europosłami, a także organizacją konferencji, seminariów i promocją Polski Wschodniej. Ułatwiają również polskim przedsiębiorcom i rolnikom udział w targach turystycznych, przemysłowych czy spożywczych w zachodnich państwach Unii.

tekst: Barbara Likowska-Matys
red.: Izabela Smaczna-Jórczykowska
fot.: Piotr Babulewicz

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook