Dodana: 20 listopad 2017 08:12

Zmodyfikowana: 20 listopad 2017 08:12

Tydzień Otwartej Nauki w Białymstoku

W świecie naukowym na całym świecie od kilku lat dyskutuje się o idei otwartej nauki. Czym jest otwarta nauka? Zakłada się, że obowiązkiem naukowców, który korzystają z publicznych pieniędzy jest udostępnianie za darmo rezultatów prac badawczych, zapewnienie otwartego dostępu do artykułów naukowych, dzielenie się z innymi naukowcami i wszystkimi obywatelami wynikami swoich badań. To postulat istotny dla funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa wiedzy. Otwarty model nauki jest dziś aprobowany i rekomendowany na świecie przez wiele instytucji odpowiedzialnych za prowadzenie polityki w obszarze nauki m.in. Organizacja Narodów Zjednoczonych, Komisja Europejska czy Europejska Rada ds. Badań Naukowych.

Ilustracja do artykułu logo-OA-pl-290x290.jpg

Z tego powodu co roku obchodzi się na całym świecie Tydzień Otwartej Nauki. W Białymstoku wydarzenia związane z tą ideą organizują Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku oraz Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab” pod patronatem Koalicji Otwartej Edukacji i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zapraszamy do udziału w dwóch bezpłatnych spotkaniach, które odbędą się 21 listopada 2017 roku.

  1. Wydział Pedagogiki i Psychologii,ul. Świerkowa 20, w saliC2.2, godz. 11.00-13.00

Tomasz Lewandowski: „Jak zwiększyć widoczność publikacji naukowych w Internecie z pomocą Google Scholar”

Kamil Śliwowski  „Otwarte zasoby edukacyjne na uczelni, skąd brać i jak z nich korzystać?”

  1. Kawiarnia "Kwestia czasu", Plac NZS 1, o godz.18.00 Partnerem spotkania jest Instytut Socjologii i Kognitywistyki UwB

Kawiarnia naukowa z Edwinem Bendykiem „Nowy renesans czy samobójstwo oświecenia?” 

O czym będzie mówił nasz gość na spotkaniu? Rozkwit nowoczesnej nauki związany był bezpośrednio z rewolucją komunikacyjną, jaką spowodował wynalazek druku. Kolejna rewolucja komunikacyjna, związana z upowszechnieniem internetu i mediów cyfrowych została zainicjowana już w laboratoriach naukowych. W ten sposób współczesna nauka spłaciła symboliczny dług wobec Johannesa Gutenberga. Medialny przełom przeobraża kulturę, gospodarkę, relacje społeczne, politykę i w końcu samą sferę badań oraz upowszechniania i popularyzacji wiedzy. Wikipedia zdetronizowała encyklopedie o wielowiekowych tradycjach, naukowcy zaczęli blogować i korzystać z serwisów społecznościowych komunikując się bezpośrednio z publicznością. Jednocześnie jednak nasila się dezinformacja, a fakty często przegrywają z fake-news. Dzięki internetowi dostęp do wiedzy zdemokratyzował się ale jednocześnie też coraz trudniej odróżnić wiedzę rzetelną od towaru kiepskiej jakości. Jak radzić sobie w tej coraz bardziej złożonej rzeczywistości w roli naukowca, obywatela, studenta? Jak skutecznie wykorzystywać siłę internetu?

Edwin Bendyk - dziennikarz, publicysta i pisarz, kierownik Działu nauki w tygodniku POLITYKA. Opublikował cztery książki: „Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności” (W.A.B., 2002), „Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci” (W.A.B, 2004), „Miłość, wojna, rewolucja. Szkice na czas kryzysu” (W.A.B, 2009) oraz „Bunt Sieci” (POLITYKA, 2012). W 2014 r. opublikował wspólnie z Jackiem Santorskim i Witoldem Orłowskim książkę „Jak żyć w świecie, który oszalał”. Na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi wykład o kulturze cyfrowej w ramach kierunku „Język i społeczeństwo”. Wykłada w Collegium Civitas, gdzie kieruje Ośrodkiem badań nad Przyszłością. W Centrum Nauk Społecznych PAN (Graduate School for Social Research) prowadzi seminarium o nowych mediach. Z-ca redaktora naczelnego magazynu naukowego „Kultura i rozwój”. Członek Polskiego PEN Clubu oraz European Council on Foreign Research.

 

facebook