Białostoccy uczniowie w laboratorium Centrum Nauki Kopernika. Poznawali „Wodne Anomalie”
Na czym polega anomalia objętości wody, jej elektryczne własności i czym woda różni się od innych substancji? - to tematy warsztatów „Wodne Anomalie, jakie organizuje w swoich laboratoriach warszawskie Centrum Nauki Kopernika. Uczestniczą w nich także uczniowie białostockich szkół. Ze szkolenia właśnie wrócili licealiści I SLO i gimnazjaliści SG nr 8 przy Fabrycznej, zainteresowani fizyką.
Podczas warsztatów uczniowie badali m.in. oddziaływanie wody z polem elektrycznym.
- Budowaliśmy układy elektryczne do badania przewodnictwa prądu – eksperyment potwierdził, że woda przewodzi prąd – mówi Aleksandra Grodzka, licealistka. - Warsztaty łamią stereotypy i umożliwiają wykonanie doświadczeń, na które niestety nie mamy warunków w Białymstoku w żadnej szkole.
Inny eksperymet unaocznił młodym ludziom, jak działa ciekły azot.
- Sprawdziliśmy też co się dzieje, gdy połączymy go z wrzątkiem – dodaje Maciek Dallemura. - Robiąc doświadczenia lepiej poznaliśmy różne zasady fizyczne, które znaliśmy z teorii, a przy okazji świetnie się bawiliśmy.
Celem zajęć jest też rozwijanie umiejętności pracy w grupie - wspólna wymiana myśli, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi pomagają uczniom zrozumieć, na czym polega niezwykłość substancji, jaką jest woda. Uczestnicy rozwijają umiejętności logicznego rozumowania i wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń.
- Warsztaty uzmysłowiły nam, że wbrew obawom, nasza wiedza nie jest zerowa – dodają Małgorzata Sobocińska i Jakub Chomko. - Poznajemy nowych pasjonatów fizyki, którzy inspirują nas do dalszej nauki. Do tego Centrum Nauki Kopernik w przystępny sposób prezentuje problemy współczesnej fizyki.