Dodana: 6 październik 2014 06:47

Zmodyfikowana: 6 październik 2014 06:47

Nauczanie umiejętności komunikowania się oparte na doświadczaniu. Czego uczyć i jak uczyć? - kurs na UMB

Umiejętność komunikowania się z pacjentem jest jedną z podstawowych kompetencji lekarza (oprócz wiedzy i umiejętności klinicznych).

W dniach 6-8 października 2014 r. na Wydziale Nauk o Zdrowiu, Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku  (ul. Szpitalna 37), odbywa się kurs na temat nauczania umiejętności komunikowania się z pacjentem. W kursie uczestniczy 20 osób reprezentujących różne ośrodki akademickie w Polsce; są to lekarze, pielęgniarki, psycholodzy.

Osoby prowadzące kurs, to światowi eksperci w dziedzinie komunikacji klinicznej – z Uniwersytetu w Cambridge (UK), Uniwersytetu Iowa (USA) oraz Uniwersytetu Medycznego w Holandii; autorzy podręczników dla studentów medycyny i lekarzy.

Osobami prowadzącymi są:

Dr Jonathan Silverman – University of Cambridge (UK), współautor podręcznika  „Teaching and Learning Communication Skills in Medicine, President European Association of Communication in Healthcare (EACH);

Prof. Marcy Rosenbaum – Office of Consultation and Research in Medical Education, University of Iowa (USA);

Associate prof. Evelyn van Weel-Baumgarter Radboud University Medical Centre Nijmegen (Holandia).

Pierwszego dnia, uczestnicy kursu dowiedzą się, czego uczyć czyli co jest przedmiotem nauczania – jakie są modele konsultacji lekarskiej (rozumianej jako wizyta pacjenta u lekarza), obserwując przygotowane nagrania video z udziałem symulowanych pacjentów.

Podczas drugiego i trzeciego dnia kursu, uczestnicy dowiedzą się, jak uczyć komunikacji klinicznej, wykorzystując metodę „małych grup”, technikę odgrywania ról, symulowanych pacjentów, nagrań konsultacji lekarskich na video oraz zasad udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej innym uczestnikom szkolenia.

Celem przedsięwzięcia jest propagowanie w Polsce nauczania  komunikacji klinicznej zgodnie ze światowymi standardami, co w efekcie może poprawić jakość relacji między pacjentem a fachowym pracownikiem medycznym. Aby to osiągnąć istnieje potrzeba nowoczesnego kształcenia i wymiany doświadczeń nauczycieli w tej dziedzinie.

Zakład Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook