Dodana: 17 styczeń 2007 09:52

Zmodyfikowana: 17 styczeń 2007 09:52

Zatrudnianie pracowników

Czy do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty osobowe pracownika Starostwa Powiatowego lub Urzędu Gminy, który zadania związane z wdrażaniem projektu wykonuje po godzinach pracy (np. na zasadzie umowy-zlecenia)?;
TAK, pod warunkiem, że pracownik wykonuje na umowę-zlecenie zadanie, które nie należy do jego zwykłych obowiązków służbowych (a więc zakres umowy-zlecenia musi być wyraźnie różny od kompetencji danego pracownika wynikających z opisu jego stanowiska pracy).
Czy kosztem kwalifikowanym są koszty osobowe pracownika szkoły lub Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (jednostki podległe powiatu lub gminy), który zadania związane z wdrażaniem projektu wykonuje w ramach zatrudnienia w danej jednostce?
TAK, zgodnie z Uzupełnieniem ZPORR koszty osobowe personelu zatrudnionego w JST lub w ich jednostkach organizacyjnych są wydatkiem kwalifikowalnym.
W przypadku dokumentowania przez beneficjenta kosztów osobowych pracowników biorących udział w realizacji projektu, jakie dokumenty należy dołączyć? Czy należy np. dołączyć umowę o pracę/umowę o dzieło, kartę czasu pracy, potwierdzenie zapłaty składek na  ubezpieczenie  oraz zaliczki  na  podatek dochodowy,  kopie przelewu wynagrodzeń?
Z wymienionych powyżej wystarczy umowa o pracę/umowę o dzieło + kopie przelewu wynagrodzeń (w formularzu przelewu są wyszczególnione składki na ubezpieczenie i zaliczka na podatek dochodowy). Dodatkowo wskazane jest załączenie opisu stanowiska pracy (zakresu obowiązków) oraz listy obecności, (czas pracy jest pochodną umowy i opisu zakresu obowiązków, więc karta czasu nie jest wymagana).
Czy w budżecie wartość kwalifikującego się VAT-u powinniśmy ująć w póz. Inne wydatki i czy wówczas budżet powinien być sporządzony w wartości netto?
Istnieją dwie możliwości: jeżeli VAT. stanowi wydatek kwalifikowalny, to może zostać podany w wartości brutto danej pozycji w budżecie projektu (z dopiskiem „w tym VAT") lub może zostać wyszczególniony jako osobna kategoria kosztów (wtedy należy podać wartość netto pierwszej pozycji)
Jakie dokumenty będą podstawą do kwalifikowania i zwrotu poniesionych kosztów z EFRR - osobna lista i przelew na konto, czy też konieczne jest zatrudnienie takiej osoby w ramach umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia z rachunkiem)?
Dowód wypłacenia wynagrodzenia kierownikowi kontraktu (chodzi o dokument, który jest takim dowodem dla księgowości) oraz dokument poświadczający fakt, że dana osoba wykonuje obowiązki kierownika kontraktu zgodnie z zapisami zawartymi w Podręczniku procedur wdrażania ZPORR (Rozdział 8) tj. podpisany przez pracownika i pracodawcę zakres obowiązków.
Czy istnieje możliwość wprowadzenia do wytycznych kwalifikowalności wydatków jednolitej stawki rozliczenia pracy wolontariuszy oraz minimalnego czasu pracy od którego był by to koszt kwalifikowalny dla wszystkich rodzajów wykonywanej pracy i jednolitej dla całego kraju? W chwili obecnej wg. wytycznych „Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" w przypadku nieodpłatnej dobrowolnej pracy, wartość tej pracy jest ustalana z uwzględnieniem ilości spędzonego czasu oraz standardowej stawki godzinowej i dziennej za dany rodzaj wykonywanej pracy. Wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy musi uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez przedsiębiorstwo działające na zasadach rynkowych. Wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz wszystkie pozostałe koszty wynikające, z charakteru danego świadczenia pracy. Dokładna wycena pracy dobrowolnej wymaga także odwołania się do świadczenia pracy o tym samym charakterze i wykonanego w terminie możliwie jak najbardziej zbliżonym przez przedsiębiorstwa tego samego sektora działające na zasadach konkurencji. Dodatkowo, służby oceniające wnioski (a następnie kontrolerzy) muszą ocenić przedstawione wyliczenia w oparciu o metodę porównawczą. Mając na uwadze doświadczenia holenderskie i obowiązujące tam zasady, można by wprowadzić jednolitą stawkę za nieodpłatną i dobrowolną pracę w wysokości np. najniższego wynagrodzenia, a także minimalny czas trwania takiej pracy danego wolontariusza przy danym projekcie w wysokości 10 godzin. Takie rozwiązanie w znaczący sposób ułatwiło by rozlicznie dobrowolnej i bezpłatnej pracy wolontariuszy.
Wartość świadczenia pracy jest w takim przypadku określana w oparciu o faktyczny czas pracy i stawkę godzinową wynagrodzenia stosowaną standardowo dla danego świadczenia pracy. Dodatkowo, wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy może być przedmiotem odrębnej kontroli i oceny. Wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy musi uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez podmiot działający na zasadach rynkowych. Wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz wszystkie pozostałe koszty wynikające z charakteru danego świadczenia pracy. Dokładna wycena pracy dobrowolnej wymaga także odwołania się do świadczenia pracy o tym samym charakterze i wykonanego w terminie jak najbardziej zbliżonym przez podmiot tego samego sektora działającego na zasadach konkurencji. Dodatkowo, instytucja wdrażająca oceniając wnioski (a następnie kontrolerzy) muszą ocenić przedstawione wyliczenia w oparciu o metodę porównawczą.
Kolejne pytanie dotyczy zatrudnienia administratora kubaturowych obiektów infrastrukturalnych. Gmina jako beneficjent projektu wspólfinansowanego ze środków EFRR, modernizuje budynek będący jej własnością na cele turystyczne. W związku z koniecznością zapewnienia trwałości projektu, po zakończeniu inwestycji chce zarządzanie powstały w wyniku projektu hotelem przekazać operatorowi prywatnemu wyłonionemu w drodze przetargu. W związku z tym, proszę o wyjaśnienie, w jakiej formie powinna być podpisana umowa z w/w operatorem? Czy kwalifikowana z punktu widzenia wytycznych EFRR jest umowa dzierżawy czy raczej kontrakt menedżerski?
W opisanej sytuacji celem niniejszej (umowy dzierżawy / kontraktu menedżerskiego) jest zapewnienie usług związanych z zarządzaniem projektem i co jest niezbędne dla wdrażania i realizacji projektu (w związku z koniecznością zapewnienia trwałości projektu). W takiej sytuacji Beneficjent powinien zaproponować rozwiązanie, które w jak najlepszy sposób ureguluje pożądane działania mające być realizowane w ramach projektu.

Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. KODEKS CYWILNY ( Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r.):
Art. 693. § 1. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Art. 734. § 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
 
Wobec powyższego bardziej zasadnym jest sporządzenie umowy zlecenia: kontraktu menażerskiego w opisanej sytuacji.
Zgodnie z zapisami Ogólnego Podręcznika wdrażania ZPORR (wersja robocza) ze stycznia 2004 r. przekazanego przez   Ministerstwo Gospodarki, Pracy   i Polityki Społecznej przy realizacji projektu zalecany jest udział Inżyniera Kontraktu. Czy istnieje formalny wymóg określający konieczność udziału Inżyniera Kontraktu, w procesie realizacji projektu bez względu na wartość i przedmiot projektu oraz jego zakres?
Nie ma takiego wymogu.
Jeżeli nie jest to wymóg obligatoryjny to czy w związku z tym wydatki związane z zatrudnieniem Inżyniera Kontraktu oraz niezbędnym wyposażeniem biura mogą być uznane za kwalifikowanie (jakie są granice tych kosztów?
Koszt pracy menedżera /  inżyniera kontraktu  stanowi  koszt kwalifikujący  się  do refundacji i jako taki może być wliczony do budżetu projektu. Kwalifikuje się jeżeli:
Menedżer/Inżynier/Inspektor:
• administruje kontraktem zawartym pomiędzy instytucją kontraktującą (zamawiający), a wykonawcą na bazie warunków kontraktowych, na przykład zawartych w FIDIC edycja 1999 (polskie wydanie 2000), bądź innych warunków kontraktowych spełniających warunki prawa polskiego i wspólnotowego (np. warunki kontaktowe zawarte w „Praktycznym Przewodniku UE - PRAG" załącznik D04).
• musi   również   spełniać   funkcję   inspektora nadzoru inwestorskiego   zgodnie z polskim „Prawem Budowlanym".
Czy możliwe jest nieodpłatne przejęcie wyposażenia biura Inżyniera Kontraktu przez Zamawiającego po zrealizowaniu projektu i czy zapis to umożliwiający może być    ujęty   w dokumentacji    przetargowej    (specyfikacja   istotnych   warunków zamówienia)?
Kwestia związana z prawem zamówień publicznych

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook