Dodana: 17 styczeń 2007 09:49

Zmodyfikowana: 17 styczeń 2007 09:49

Projekty z kategorii "Zaprojektuj i wybuduj"

W kwestii możliwości współfinansowania projektu o charakterze "zaprojektuj i wybuduj", z formalnego punktu widzenia, na gruncie polskiego systemu wdrażania funduszy strukturalnych, nie istnieje przesłanka wykluczająca tego typu projekty z grupy ubiegających się o wsparcie z funduszy UE. Pamiętać, jednak należy, i projektodawca przedkładający wniosek o współfinansowanie projektu w ramach ZPORR, zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej, zobligowany jest do jego realizacji w określonych ramach czasowych, które są  takie same zarówno dla projektów typu "wybuduj" jak i projektów typu "zaprojektuj i wybuduj".

Czy zatrudnienie „Menedżera projektu” koordynującego pracę nad projektem mona zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych?
W kwestii kwalifikowalności wydatków poniesionych na realizację projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych tzw. "menedżera projektu", w ramach priorytetu 1 i 3 ZPORR nie można uznać za wydatek kwalifikowalny pracy osoby, która jest odpowiedzialna tylko za koordynację prac nad projektem (pilotuje prace nad projektem, np. tj. wypełnia wniosek, zbiera odpowiednie dokumenty, organizuje kadrę opracowującą studia wykonalności czy analizy wpływu na środowisko, bądź zleca opracowanie tych dokumentów).
Kwestia 5 - letniego okresu zachowania trwałości projektu a sprzedaż zamortyzowanego sprzętu.
Przed upływem 5 - letniego okresu utrzymania trwałości projektu możliwe jest sprzedanie lub oddanie całkowicie zamortyzowanego środku trwałego, który był użytkowany w projekcie i został na jego potrzeby zakupiony ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod warunkiem zastąpienia go innym środkiem trwałym posiadającym takie same lub lepsze parametry techniczne, niezbędne dla wdrażania i realizacji projektu, niż poprzednio używany.
Jakie konsekwencje ponosi beneficjent w przypadku niezachowania wskaźnika produktu?
W przypadku nie osiągnięcia zakładanego w umowie dofinansowania poziomu wskaźnika produktu, beneficjent powinien dostarczyć uzasadnienie, w którym poda przyczyny nie uzyskania stanu wskaźnika produktu, który uprzednio został określony. W sytuacji kiedy niższy stan wskaźnika produktu od zakładanego wynika z przyczyn niezależnych od
beneficjenta obniżenie stawki dofinansowania nie powinno mieć miejsca. Natomiast w przypadku gdy beneficjent nie uzyskał założonego poziomu wskaźnika produktu z przyczyn przez siebie zawinionych, obniżenie poziomu dofinansowania, jak i wymóg zwrotu całej kwoty dofinansowania może zostać zastosowany.
Czy nieodpłatna i dobrowolna praca wnoszona jako wkład rzeczowy przez osoby fizyczne jest traktowana jako wkład publiczny?
Zasadniczo wkład rzeczowy może stanowić wkład krajowy - publiczny lub prywatny. O charakterze wkładu decyduje status prawny podmiotu, który wnosi do projektu wkład rzeczowy. Jeżeli podmiot ma status jednostki sektora finansów publicznych, to wnoszony przez niego do projektu wkład rzeczowy ma status wkładu publicznego. Analogicznie, wkład rzeczowy wniesiony do projektu przez podmiot prywatny ma z reguły status wkładu prywatnego. W związku z wątpliwościami dotyczącymi traktowania wkładu własnego beneficjentów spoza sektora finansów publicznych, ubiegających się o środki na współfinansowanie projektów mających na celu dobro publiczne, Instytucja Zarządzająca
ZPORR przyjęła rozwiązanie, które pozwala na traktowanie środków podmiotów prywatnych realizujących projekty o znaczeniu publicznym jako "inne środki publiczne". W związku z powyższym wkład rzeczowy tych podmiotów może być traktowany jako wkład publiczny.
Jeśli będzie budowana oczyszczalnia ścieków, to czy budowa drogi dojazdowej będzie możliwa. Jeśli tak, czy będzie to koszt kwalifikowalny?
Jeżeli budowa drogi dojazdowej w ramach działania jest niezbędna do realizacji projektu, to wówczas jej koszt kwalifikuje się do współfinasowania z EFRR. Drogę dojazdową traktuje się wówczas jako niezbędny element infrastruktury towarzyszącej.
Czy beneficjent może ogłosić przetarg na realizację inwestycji przed dniem podpisania umowy i czy nie będzie to stanowiło przeszkody w uzyskaniu dotacji (oczywiście przetarg zgodnie z nową ustawą - Prawo Zamówień Publicznych)?
Ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji przed dniem zawarcia umowy z Wojewodą nie stanowi przeszkody w uzyskaniu dofinansowania z funduszy strukturalnych.
Czy można kontraktować środki przewyższające zobowiązanie określone w tabelach finansowych na dany rok?
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w danym roku budżetowym zakontraktować środki przewyższające zobowiązanie, które jest przyporządkowane w tabelach finansowych ZPORR. Przyporządkowanie to ma charakter orientacyjny i w żadnym wypadku nie ogranicza kwoty, na którą podpisywane będą w danym roku umowy z beneficjentami. Opóźnianie kontraktowania środków, byłoby niekorzystne dla absorpcji środków z funduszy strukturalnych, biorąc pod uwagę doświadczenia innych Państw Członkowskich wskazujące,
i kwoty zakontraktowane przewyższają kwoty faktycznie dokonanych płatności.
Czy nadzór autorski jest wydatkiem kwalifikowalnym?
Wydatki poniesione na nadzór autorski (w oparciu o art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane – DZ. U. z 2003 Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), sprawowany przez projektanta na żądanie inwestora lub właściwego organu, są zaliczane do kosztów kwalifikowalnych w zakresie:
•stwierdzenia w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem,
•uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.
Czy wydatkami kwalifikowalnymi mogą być koszty podłączenia i wyposażenia indywidualnych użytkowników w instalacje powiązane z systemem ciepłowniczym (np. grzejniki c.o. w mieszkaniach lub wymiana okien w celu zmniejszenia strat ciepła w budynkach mieszkalnych)?
Wydatki w ramach projektu powinny mieć bezpośredni związek z inwestycją przyczyniającą  się do zapewnienia dobra publicznego lub poprawy jakości istniejącego dobra publicznego, a więc muszą odnosić się do rozwiązań systemowych, a nie bezpośrednich korzyści dla indywidualnych użytkowników tego systemu.
Czy w przypadku zakupu nieruchomości nie gruntowej    można zaliczyć jako kwalifikowane 100% kosztów jego zakupów?
Zgodnie z zasadą nr 6 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 zakup nieruchomości budynkowych nie jest obciążony 10 % ograniczeniem, który nałożony jest na nieruchomości gruntowe, co których warunki kwalifikowalności określa zasada nr 5 wspomnianego wcześniej rozporządzenia. W związku z powyższym w przypadku zakupu nieruchomości nie gruntowej można zaliczyć jako kwalifikowane 100% kosztów jego zakupów.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook