Dodana: 17 styczeń 2007 09:49

Zmodyfikowana: 17 styczeń 2007 09:49

Ochrona środowiska

Czy wpis inwestycji z zakresu oczyszczania ścieków do Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych jest warunkiem formalnym przy weryfikacji wniosku, tzn. brak wpisu oznacza odrzucenie wniosku?
Wpis inwestycji do Krajowego Programu Oczyszczania ścieków Komunalnych nie jest warunkiem formalnym przy weryfikacji wniosku o dofinansowanie w ramach ZPORR. Brak wpisu nie jest więc podstaw  do odrzucenia wniosku.
Czy brak wpisu inwestycji do Krajowego Programu Oczyszczania  Ścieków Komunalnych powoduje brak punktów przy ocenie kryterium „Wpływ na realizację zobowiązań akcesyjnych w obszarze ochrony środowiska”?
Brak wpisu powoduje, że projekt otrzymuje 1 pkt w trakcie oceny merytoryczno-technicznej wniosku (kryterium I Wpływ na realizację zobowiązań akcesyjnych w obszarze ochrony środowiska). W systemie oceny merytoryczno-technicznej wniosków w ramach ZPORR nie przewiduje się bowiem opcji 0 punktów.
Jak powinien być udokumentowany fakt wpisu do KPOŚK, jaki dokument powinien stanowić załącznik do wniosku?
Jako załącznik do wniosku gmina powinna załączyć potwierdzenie o przyjęciu wniosku o wpis do KPOŚK lub podać pozycję w KPOŚK, na której jest do Programu wpisana.
W jaki sposób Eksperci powinni dokonywać oceny merytoryczno technicznej projektów środowiskowych pod kątem ich wpływu na realizację zobowiązań akcesyjnych w obszarze ochrony środowiska?
Ocena projektu pod względem jego zgodności z kryterium merytoryczno-technicznym nr I „Wpływ projektu na realizację zobowiązań akcesyjnych w obszarze ochrony środowiska” powinna być dokonywana zgodnie z zawartą w przypisie do kryterium punktacją  (w przypadku np. inwestycji kanalizacyjnych, z zakresu gospodarki odpadami). W przypadku, gdy do danego typu projektu (np. systemów zaopatrzenia w wodę) w Uzupełnieniu ZPORR nie określono punktacji zgodnie z którą kryterium powinno zostać ocenione, Eksperci, po zapoznaniu się z dokumentacją projektu, powinni dokonać oceny kryterium bazując na własnym doświadczeniu i wiedzy, zwłaszcza z zakresu wspólnotowego dorobku prawnego z obszaru ochrony środowiska.
W jaki sposób należy interpretować zapis zawarty w Uzupełnieniu ZPORR, że do wydatków niekwalifikowalnych zalicza się podłączenie do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych indywidualnych użytkowników?
Za niekwalifikowalny do współfinansowania należy uznać ten odcinek sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, który znajduje się w granicach nieruchomości gruntowej należącej do indywidualnego użytkownika i służy bezpośrednio jego podłączeniu do sieci głównej.
W przypadku inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej za niekwalfikowalny należy uznać odcinek od studzienki znajdującej się na posesji indywidualnego użytkownika do budynku lub gdy brak studzienki – od granicy posesji indywidualnego użytkownika do budynku. W przypadku inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej za wydatek kwalifikowalny można uznać odcinek sieci prowadzący do zaworu głównego.                                                                                                      Gmina buduje oczyszczalnię ścieków. W drodze umowy dzierżawy wybudowana infrastruktura zostaje przekazana spółce komunalnej, która pobiera opłaty od użytkowników indywidualnych. Gmina natomiast od spółki komunalnej otrzymuje co miesiąc czynsz dzierżawny. W związku z opisaną sytuacją powstaje pytanie, czy w takim wypadku kwota podatku VAT ma być kosztem kwalifikowalnym? Gmina bowiem na mocy umowy łączącej ją ze spółką komunalną otrzymuje czynsz, który pozostaje w bezpośrednim związku z wybudowaną przez nią oczyszczalnią. Wątpliwe wydaje się więc uznanie VAT-u jako kosztu kwalifikowamego w świetle przepisów art. 7 pkt l ppkt 2 oraz art. 19 pkt 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (umowa dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).
W tym zakresie w jakim Beneficjent będzie odzyskiwał VAT w ramach pobierania opłaty dzierżawnej podatek VAT będzie niekwalifikowany.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook