Dodana: 17 styczeń 2007 09:52

Zmodyfikowana: 17 styczeń 2007 09:52

Inne

Czy możliwe jest wprowadzanie zmian do umowy dofinansowania już po jej podpisaniu? Czy możliwe jest wprowadzenie do umowy nowych wydatków kwalifikowalnych?
Możliwe będzie wprowadzanie zmian w umowie dofinansowania już po jej podpisaniu poprzez dodanie do niej odpowiednich aneksów, uwzględniających przykładowo nowe wydatki kwalifikowalne. Tryb zmiany umowy o dofinansowanie uregulowany jest w samej umowie.
Co należy uznać za właściwy załącznik poświadczający o zabezpieczeniu środków finansowych przez beneficjenta, którym jest kościelna osoba prawna?
Za właściwy załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, świadczący o zabezpieczeniu środków niezbędnych do zrealizowania projektu, należy uznać oświadczenie (w przypadku organu jednoosobowego) lub uchwałę (w przypadku organu wieloosobowego) organu kościelnej osoby prawnej o posiadaniu środków niezbędnych do zapewnienia wkładu własnego beneficjenta jeśli wkład ten jest w wysokości nie mniejszej ni kwota umożliwiająca zachowanie płynności finansowej w pierwszym kwartale realizacji projektu. Jeśli kwota
potrzebna do sfinansowania realizacji projektu w pierwszym kwartale jest większa niż wymaga współfinansowanie, niezbędne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego możliwość finansowania projektu w tej kwocie.
Czy we wniosku aplikacyjnym w kolejnych latach realizacji inwestycji powinien być stały poziom dofinansowania projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
W kolejnych latach realizacji inwestycji poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego powinien być jednakowy. Nierówny poziom dofinansowania ze środków EFRR w kolejnych latach realizacji inwestycji powinien zostać uznany za błąd formalny.
Czy jest możliwe każdorazowe ujęcie w kolejnych wnioskach aplikacyjnych (projektach) składanych przez ten sam podmiot, kosztów przygotowania Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego, Planu Rozwoju Lokalnego oraz Lokalnego Planu Rewitalizacji i uznanie tych wydatków za kwalifikowalne?
Koszt przygotowania powyższych dokumentów – ZPRTP, LPR, PRL może być uznany za kwalifikowalny tylko jeden raz. W przypadku, gdy ten sam Beneficjent powtórnie zakwalifikuje we wniosku o dofinansowanie projektu powyższe wydatki do zwrotu, Instytucja Pośrednicząca w momencie podpisania umowy o dofinansowanie wykluczy je z późniejszej refundacji.
Czy środki otrzymane w ramach kontraktu wojewódzkiego można traktować jako wkład własny przy tworzeniu montażu finansowego dla projektów ubiegających się o wsparcie w ramach ZPORR?
Załącznik Nr 3 do Programu Wsparcia na rok 2004, dokumentu przyjętego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 marca 2004 r. określa w kolumnie 4 wysokość środków finansowych przeznaczonych na współfinansowanie ZPORR i INTERREG III. W przypadku ZPORR są to środki, które będą przeznaczone na:
- dofinansowanie projektów realizowanych w ramach 2 Priorytetu ZPORR „Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach”,
- dofinansowanie 10% wydatków kwalifikowalnych inwestycji realizowanych w ramach działa 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 z 3 Priorytetu ZPORR „Rozwój lokalny”
- dofinansowanie projektów realizowanych w ramach działania 3.4
„Mikroprzedsiębiorstwa”
- dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Priorytetu IV „Pomoc techniczna”
Pozostałe środki przewidziane w Programie Wsparcia na rok 2004 przeznaczone są na realizację zadań własnych i inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego (kolumna 3) oraz inwestycji w środki trwałe w zakresie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych (kolumna 5). środki te nie mogą zostać uznane za krajowy wkład publiczny w procesie ubiegania się o wsparcie w ramach ZPORR za wyjątkiem przypadku inwestycji wieloletnich, które są spójne z celami poszczególnych działań ZPORR oraz realizowane będą zgodnie z procedurami przewidzianymi dla ZPORR.
Z punktu 1-3 Zasady Nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 roku wynika, że podatek VAT w przypadku, gdy „jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta końcowego lub indywidualnego odbiorcę pomocy" jest uznawany za koszt kwalifikowalny.
Z punktu 4 w/w Zasady wynika, że „współfinansowanie ze strony Wspólnoty nie może przekroczyć całkowitego wydatku kwalifikowanego, z wyłączeniem podatku VAT". Z Uzupełnienia ZPORR wynika, że poziom dofinansowania projektów ze środków EFRR określony jest w stosunku do wydatków kwalifikowalnych (np. maksymalnie 75 % wydatków kwałifikowalnych).
Czy w świetle powyższego refundacja wydatków z EFRR na rzecz beneficjenta końcowego, którym jest Gmina, dla której podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym, powinna obejmować kwotę netto czy brutto (z podatkiem VAT)?
W przypadku kiedy VAT jest kosztem kwalifikowalnym projektodawca podając konkretne rodzaje wydatków powinien wykazywać kwoty brutto we wniosku. Może je ująć w dwojaki sposób:
1) wartość zakupionego sprzętu podać w kwocie netto, wysokość VAT natomiast podać w oddzielnej pozycji (z odpowiednim komentarzem);
2) wartość zakupu podać w kwocie brutto z dodaniem odpowiedniego komentarza, który pozwoli określić wielkość opłaconego VAT
W jaki sposób obliczać i dokumentować koszty amortyzacji sprzętu używanego na potrzeby realizacji projektu, jeśli jest on używany również do innych celów?
Należy opracować metodę stwierdzania, w jaki sposób użytkowany jest sprzęt (analogicznie do karty czasu pracy pracownika zatrudnionego przy zadaniach związanych z projektem i innych). Wymagane jest, aby sprzęt był bezpośrednio powiązany z celem projektu, a także aby spełnione zostały wszystkie warunki odnoszące się do kwalifikowania kosztu amortyzacji wymienione w zasadzie l rozporządzenia 448/2004.
Czy   koszty   pracy   (wynagrodzenia)   etatowych   pracowników   szpitala,   którzy samodzielnie wykonali pewne roboty, np. roboty budowlane, w ramach projektu ZPORR są kwalifikowanie? Jeśli tak, to w jakim zakresie i jak to udokumentować?
Tak. Należy prowadzić kartę czasu pracy pracownika. Należy odjąć liczbę kwalifikowalnych efektywnie przepracowanych godzin na projekcie (należy odjąć wszelkie urlopy, zwolnienia itp.) od liczby efektywnie przepracowanych godzin ogółem, a następnie pomnożyć wynik przez stawkę, jaką pracownik w danym miesiącu otrzymał za przepracowaną godzinę.
W jaki sposób kwalifikować i dokumentować koszty wynagrodzenia pracowników, których zakres obowiązków obejmuje również sprawy nie związane z realizacją projektów w ramach ZPORR?
Na karcie czasu pracy należy umieścić kolumny odnoszące się do zadań pracownika, np. „projekt ZPORR", „zadania nie współfinansowane z FS", itp
Czy  sprzęt zakupiony w  ramach  projektu  np. sprzęt komputerowy  musi  być wyprodukowany w krajach UE, czy może być dowolny kraj pochodzenia?
Dowolny Kraj Pochodzenia
Jakie niezbędne elementy powinny się zawierać we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu? Czy to, że we wniosku nie ma określonej np. liczby trenerów oraz ich kwalifikacji jest podstawą do formalnego odrzucenia wniosku? Czy budżety nie powinny być szczegółowo porozbijane na cenę jednostkową oraz ilość sztuk zakontraktowanej usługi?
Wniosek musi być dobrze przygotowany od strony technicznej -wszystkie rubryki wypełnione zgodnie z instrukcją itd. Po drugie wniosek musi być przekonujący. Jeśli komisja oceny projektów lub komitet sterujący mają wątpliwości co do projektu, to wniosek powinien zostać zwrócony z prośbą o uzupełnienie informacji/dodatkowe wyjaśnienia.
Czy w ramach priorytetu II jako jedna z podstaw prawnych obowiązuje Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy? A jeśli tak-to w jakim zakresie?
NIE, Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy DOTYCZY WYŁĄCZNIE DZIAŁAŃ WDRAŻANYCH Z SPO RZL.
Zapisy Uzupełnienia ZPORR przewidują jeden poziom zlecania, natomiast poradnik dla Beneficjenta- mówi, że w przypadku działania 2.l-możliwe są dwa poziomy zlecania. Czy do momentu ostatecznego zatwierdzenia podręcznika należy stosować
wytyczne zawarte w Uzupełnieniu?

Moc wiążącą ma jedynie uzupełnienie zporr. W działaniu 2.1 zgodnie z zapisami uzupełnienia przewidziano jeden poziom zlecani (projektodawca może zlecić część projektu innej instytucji, która nie ma już prawa dalszego zlecania, jest zobowiązana wykonać zadanie samodzielnie). W związku z powyższym nie ma możliwości dalszego „podzlecania" w ramach działania 2.1. Ewentualne odmienne zalecenia w podręczniku należy traktować jako błąd (są one niezgodne z prawem, które stanowi uzupełnienie).
Jeśli beneficjent ostateczny zawiesi działalność gospodarczą po pobraniu dotacji/ wsparcia pomostowego, czy będzie musiał je zwrócić, czy jeśli w ramach dotacji zakupił sprzęt czy musi zwrócić kwotę dotacji czy też równowartość wartości sprzętu, który się już częściowo zamortyzował?
W takiej sytuacji beneficjent zobowiązany jest zwrócić dotację, która została mu przyznana na realizację konkretnego projektu - w wysokości i w formie, w jakiej otrzymał wsparcie.
Czy do pełnienia funkcji Menadżera Inżyniera kontraktu wystarczające będzie oddelegowanie pracownika, po uprzednim spisaniu z tą osoba nowej umowy o pracę, z odpowiednim zakresem obowiązków?
Tak, zgodnie zapisami zawartymi w Podręczniku procedur wdrażania ZPORR.
Jeśli beneficjent ostateczny zawiesi działalność gospodarczą po pobraniu dotacji wsparcia pomostowego, czy będzie musiał je zwrócić? Czy jeśli w ramach dotacji zakupił sprzęt czy musi zwrócić kwotę dotacji czy też równowartość wartości sprzętu, który się już częściowo zamortyzował?
Jeżeli beneficjent nie wywiąże się ze swoich zobowiązań dotyczących realizacji projektu, to musi zwrócić otrzymaną dotację (nie ma tu mowy o zdarzeniach losowych itp.), zgodnie z uregulowaniami zawartymi w umowie. Fakt, że sprzęt częściowo się zamortyzował, nie ma znaczenia. Przede wszystkim należy przestrzegać postanowień umowy i przepisów prawa wspólnotowego dotyczących obowiązków beneficjenta.
Czy   jest   jakikolwiek   wzór   analizy   zdyskontowanych   strumieni   pieniężnych potrzebnej do wykazania znaczącego zysku netto?
Rekomendacja  zawarta  w:  Analiza  kosztów  i  korzyści  projektów inwestycyjnych: Przewodnik (Funduszy strukturalny - EFRR, Funduszy Spójności i ISPA).

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook