Dodana: 17 styczeń 2007 09:49

Zmodyfikowana: 17 styczeń 2007 09:49

Edukacja

Czy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli może być beneficjentem poddziałania 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa?
Zgodnie z zapisami ZPORR dotyczącymi działania 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna: ,,wsparcie będzie udzielane m.in. na budowę, rozbudowę, modernizację i wyposażenie lokalnej infrastruktury edukacyjnej (przedszkola, szkoły i placówki edukacyjne działające w systemie oświaty)”. Zgodnie z art.. 2 pkt 3a i pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425) system oświaty obejmuje: ,,placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej,
umiejętności i kwalifikacji zawodowych”, oraz ,,zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli”. W związku z tym Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli jest podmiotem uprawnionym do alokowania do poddziałania 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa.
Czy kosztem kwalifikowanym jest termomodernizacja obiektów edukacyjnych w poddziałaniu 1.3.1 Regionalna infrastruktura edukacyjna i 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa?
Zgodnie z zapisami poddziałania 1.3.2 Regionalna infrastruktura ochrony i 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i lokalna, wśród możliwych do realizacji projektów wymienia się w Uzupełnieniu ZPORR: ,,budowę nowych i przebudowę, rozbudowę istniejących obiektów dydaktycznych (w szczególności budynków szkolnych, przedszkolnych, laboratoriów
dydaktycznych, sal do praktycznej nauki zawodu w szkołach ponadgimnazjalnych)”. W związku z tym projekty, które dotyczą tylko i wyłącznie termomodernizacji obiektów edukacyjnych nie kwalifikują się do poddziałania 1.3.2 i 3.5.2. Realizacja tego typu inwestycji możliwa jest tylko w przypadku kompleksowych robót budowlanych związanych z przebudową lub rozbudową obiektów edukacyjnych.
Czy zakup środków czystości, elementów oświetlenia, materiałów biurowych, materiałów eksploatacyjnych dla pracowni specjalistycznych itp. jest kosztem kwalifikowalnym w poddziałaniu 1.3.1 Regionalna infrastruktura edukacyjna 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa?
Kosztem niekwalifikowalnym będą takie wydatki, które związane są z bieżącą eksploatacją  i utrzymaniem obiektów edukacyjnych.
W związku z koniecznością założenia przez beneficjenta wyodrębnionego rachunku bankowego, czy koszty związane z otwarciem i prowadzeniem takiego rachunku są kosztem kwalifikowalnym? Zgodnie z wytycznymi Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego określonymi przez MGiP, koszt otwarcia i prowadzenia takiego rachunku jest kosztem kwalifikowalnym, jeśli np. umowa finansowania działania nakłada taki obowiązek na beneficjenta. Czy takie same zasady obowiązują w przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego? W Działaniu 2.2 ZPORR w realizacji projektów składanych przez Gminy i Powiaty biorą też udział jednostki podległe np. szkoły i Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, które również posiadają wyodrębnione rachunki bankowe. Czy koszty ich prowadzenia są również kwalifikowanie?
Tak zasady są identyczne. Koszt prowadzenia rachunku bankowego jest kwalifikowalny, o ile wymóg jego otwarcia został nałożony na beneficjenta w programie, uzupełnieniu lub umowie.
Czy  beneficjenci  są  zobowiązani  do   dołączania   do  wniosku  o  płatność  kopii wszystkich faktur zrefundowanych poszczególnym uczniom (Działanie 2.2 ZPORR)? W  województwie opolskim zostanie przydzielonych  około 5200 stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jeżeli każdy uczeń otrzyma refundację tylko 2 faktur w ciągu miesiąca (a może być ich więcej) to do Urzędu Marszałkowskiego zostanie przesłanych ponad 10 tyś. faktur w ciągu jednego miesiąca, a 100 tyś. faktur w ciągu trwania roku szkolnego (10 miesięcy).
Urząd marszałkowski jako instytucja wdrażająca jest zobowiązany do archiwizacji dowodów poniesionych wydatków. Powstaje pytanie, czy UM sam bezpośrednio dokonuje refunadacji, czy też na przykład poprzez starostwa powiatowe. Zgodnie z zasadą podmiot, który przyjmuje faktury od bezpośrednich odbiorców pomocy (uczniów) zobowiązany jest do ich przechowywania.
Czy koszt zakupu biletu miesięcznego (Działanie 2.2 ZPORR) można rozliczać na podstawie biletu  miesięcznego, na  którym jest podana cena biletu oraz imię i nazwisko  ucznia?  Uczniowie w  naszym  województwie, 'dla  których  koszty  są kwalifikowalne  od   sierpnia   br.   nie  mają  innej   możliwości  udokumentowania wydatku poniesionego na bilet miesięczny. Według naszej wiedzy podobna sytuacja jest w całej Polsce, gdyż PKS oraz PKP odmawiają wydania faktury za sprzedany bilet. Dlatego naszym zdaniem dokumentowanie wydatku poniesionego na zakup biletu na podstawie biletu jest jak najbardziej dopuszczalne.
W opinii jmk efs imienny bilet miesięczny stanowi wystarczający dowód poniesionego wydatku.
Jak postępować w przypadku oryginałów dokumentów drukowanych na papierze światłoczułym, z którego druk znika po 2-3 miesiącach?                                                                               Przykładem są bilety miesięczne. Przykładowe rozwiązania to kserowanie lub skanowanie oryginalnych dokumentów (+ Poświadczenie Za Zgodność Z Oryginałem)
Na kogo powinna być wystawiona faktura potwierdzająca wydatki poniesione przez niepełnoletniego ucznia otrzymującego stypendium, na ucznia czy na rodzica (Działanie 2.2 ZPORR)? Uważamy, że mogłyby być dopuszczalne obie możliwości, gdyż zgodnie z regulaminem przyznawania stypendium, między rodzicami a szkołą będzie podpisywana umowa przekazywania stypendium.
Jeżeli jedną ze stron umowy będą rodzice niepełnoletniego ucznia, to faktury powinny być wystawiane na nazwisko rodzica.
Co oznacza, że koszty muszą być poniesione w racjonalnej wysokości? Czy np. zakup obuwia   sportowego  w   przypadku   Działania  2.2.  ZPORR  (obuwie  na  zajęcia wychowania fizycznego dla ucznia) w cenie 300 zł jest kwalifikowalny?
Zakup obuwia sportowego na zajęcia sportowe niezupełnie odpowiada celom działania 2.2. (w działaniu chodzi raczej o pomoc rzeczową w formie np. Zakupu podręczników), aczkolwiek nie jest wykluczony, o ile wydatek zostanie odpowiednio uzasadniony. Tym niemniej kwota 300 pln wydaje się trudna do obronienia. W opinii jmk efs koszt zakupu obuwia za 300 pln może budzić pewne obiekcje. Jeżeli istotnie zachodzi potrzeba zakupu obuwia sportowego dla uczniów to instytucja wdrażająca (lub komisja oceny projektów) powinna przyjąć zdroworozsądkowe limit wydatków na ten cel.
Czy możliwe jest kwalifikowanie wydatków na podstawie imiennych kwitów z kasy szkoły?
Czy imienny bilet miesięczny może być potwierdzeniem wydatku?
TAK, zarówno imienne kwity, jak i imienny bilet miesięczny stanowią dowód, że wydatki zostały rzeczywiście poniesione, właściwie udokumentowane i że środki zostały wydatkowane zgodnie z celem działania/projektu.
Jak potwierdzać płatności dokonane przez szkołę, gdzie rachunek wystawiony jest na szkołę (lub projektodawcę np. powiat)? Czy wystarczy w opisie faktury wymienić korzystających z zakupu stypendystów?
Projektodawca (szkoła lub powiat) powinien prowadzić listę stypendystów, która stanowiłaby jeden z załączników dokumentacji projektowej. Wypłata świadczenia na rzecz stypendysty powinna zostać pokwitowana przez niego podpisem.
Czy do wniosków o wypłatę płatności składanych do Instytucji Pośredniczącej konieczne   jest   dołączanie   wszystkich   faktur   i   dokumentów   potwierdzających dokonane przez uczniów/studentów wydatków (bilety za przejazd, rachunków za zakup książek, potwierdzenie dokonania opłaty za stołówkę, akademik itp.)
NIE, nie ma takiej konieczności. Faktury itp. stanowią dowód poniesienia przez ucznia/studenta wydatków, które zostaną mu zrefundowane. Instytucja Wdrażająca zobowiązana jest do archiwizacji dokumentów na podstawie których dokonała wypłat (a więc ww. faktur). Instytucja Pośrednicząca ma oczywiście prawo zażądać dostarczenia wszystkich oryginałów faktur (lub kopii), ale nie ma takiego obowiązku - może zadowolić się prawem wglądu i możliwością skontrolowania IW w tym zakresie.
W przypadku projektów realizowanych z EFS w ramach Priorytetu II Podręcznik Beneficjenta Końcowego Instytucji Wdrażającej określa te granice, suma wydatków na drobny sprzęt np. meble, wyposażenie biurowe nie może przekroczyć 10% całkowitych kosztów projektu (czy chodzi o koszty kwalifikowalne?).
Tak, chodzi tu o całkowite wydatki kwalifikowalne

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook