Dodana: 1 grudzień 2008 11:43

Zmodyfikowana: 1 grudzień 2008 11:43

Najczęściej zadawane pytania Leader



1. Rozdzielenie funkcji zarządczej od decyzyjnej

Zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634), członek rady (organu decyzyjnego) nie może być równocześnie członkiem organu kontroli wewnętrznej lokalnej grupy działania ani jej zarządu. Istotną kwestią jest to, że w zarządzie członkami są tylko osoby fizyczne, ich nazwiska są wskazane w KRS. Natomiast w przypadku Rady przewiduje się członkostwo zarówno osób fizycznych jak i prawnych, będących członkami LGD. Członkowie zarządu wcale nie muszą się wywodzić z członków LGD, może to być np. menedżer na kontrakcie menedżerskim. Jeżeli członkiem LGD jest podmiot nie będący osobą fizyczną, np. gmina, i chce ona mieć swoich reprezentantów w organach LGD, to taka sytuacja również jest możliwa. Gmina jest członkiem Rady i jest reprezentowana w niej przez np. dwie osoby X i Y, natomiast w zarządzie powinna znaleźć się inna osoba wywodząca się z tej gminy (osoba Z), np. wójt, który nie reprezentuje tej gminy w Radzie (w tym przypadku to nie gmina jest członkiem zarządu, tylko wójt). Ważne jest, aby zachować rozdzielność osób reprezentujących gminę w poszczególnych organach LGD. Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do innych podmiotów, takich jak np. przedsiębiorstwo, organizacja pozarządowa. W przypadku osób fizycznych, które reprezentują tylko siebie i nie są związane z żadnym podmiotem, mogą one zasiadać tylko w organie decyzyjnym, albo zarządzie, albo w organie kontroli wewnętrznej

2. Czy beneficjentem małych projektów może być gmina a także instytucja kultury, zakład budżetowy, dla których organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego?
Tak, gmina może być beneficjentem małych projektów. Beneficjentem małych projektów może być również instytucja kultury, zakład budżetowy, dla których organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego pod warunkiem, że jest podmiotem będącym osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawy nadają zdolność prawną, która posiada siedzibę na obszarze objętym LSR lub prowadzi działalność na tym obszarze.

3.  Czy jedna osoba może reprezentować dwóch partnerów z różnych sektorów w organie decyzyjnym LGD (kryteria oceny LGD)?
Dana osoba może reprezentować tylko jeden sektor jak również nie ma możliwości podwójnego przedstawicielstwa w jednym sektorze przez osobę pełniącą funkcje pozwalające na dwukrotne reprezentowanie tego samego sektora. Przykładowo osoba pełni funkcję radnego gminy. Może ona reprezentować gminę (jst) i jest wtedy przedstawicielem sektora publicznego. Ma też możliwość reprezentowania siebie jako osoby fizycznej i jest on wtedy przedstawicielem sektora społecznego. Jednak musi on zdecydować się na reprezentację tylko jednego sektora. W tym przypadku będzie przedstawicielem sektora społecznego albo sektora publicznego.
W przypadku, gdy dana osoba pełni funkcje pozwalające na dwukrotne reprezentowanie tego samego sektora, np. może reprezentować gminę (sektor publiczny) jako radny gminy oraz jako dyrektor jednostki badawczo – rozwojowej (sektor publiczny), również musi ona zdecydować się z jakiego tytułu reprezentuje dany sektor. Powinna ona określić, czy reprezentuje sektor publiczny jako radny gminy, czy też jako dyrektor JBR. 
 
Przykład 1
Przepis dotyczący reprezentatywności organu decyzyjnego w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju, mówi o tym, że w skład tego organu wchodzą:
• przedstawiciele wszystkich gmin będących członkami albo partnerami LGD,
• co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora publicznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym: gmin, powiatów, państwowych szkół wyższych, jednostek badawczo-rozwojowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców,
• co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora społecznego będących członkami
albo partnerami LGD, w tym osób fizycznych działających na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji z obszaru objętego LSR,
• co najmniej trzej przedstawiciele przedsiębiorców będących członkami albo partnerami LGD.
Należy podkreślić, iż przedstawiciele reprezentujący wszystkie gminy będące członkami albo partnerami LGD, rozpatrywani będą z punktu widzenia terytorium. Mogą oni występować podwójnie, również jako podmioty reprezentujące dany sektor publiczny, społeczny lub gospodarczy.

4. Budżet LSR. Na jaki okres czasowy powinien być opracowany? Czy to ma być plan wydatkowania pieniędzy czy plan limitu środków pod nabory na każdy rok? Czy budżet powinien być rozpisany zgodnie z publikacją p. Futymskiego „Budowanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4 Leader” na koszty całkowite, kwalifikowane i niekwalifikowane czy wystarczy określić kwotę zgodnie z limitem środków na dany rok czyli koszty kwalifikowalne?
Na etapie wnioskowania o wybór LGD do realizacji LSR, z określeniem budżetu LSR mamy do czynienia w dwóch miejscach. Pierwszy raz w LSR, w którym, zgodnie z pkt 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 659), trzeba określić budżet LSR dla każdego roku jej realizacji, wykorzystując do tego wzór tabeli: (DUŻA TABELA).
Drugi raz w załączniku nr 9 do wniosku o wybór lokalnej grupy działania (LGD) do realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) – Limity środków na działania Osi 4, zgodnie z formularzem: (MAŁA TABELA)
Małą tabelę wypełniamy zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o wybór lokalnej grupy działania (LGD) do realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) w ramach PROW 2007-2013, a dużą tabelę wypełniamy zgodnie z Instrukcją sporządzania lokalnej strategii rozwoju (załącznik nr 1 do Instrukcji wypełniania wniosku o wybór lokalnej grupy działania (LGD) do realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) w ramach PROW 2007-2013). Publikacja „Budowanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4. Leader” autorstwa Adama Futymskiego i Ryszarda Kamińskiego nie stanowi wiążącej instrukcji w tym zakresie, a jedynie zawiera wskazówki, które można wykorzystać jako uzupełnienie.
Obie tabele nie stanowią harmonogramu wydatkowania środków. Zawierają jedynie informacje odnoszące się do etapu przyznania pomocy. Kwestie wydatkowania środków regulowane są umowami przyznania pomocy zawieranymi w ramach poszczególnych działań.
   
Duża tabela zawiera trzy rodzaje informacji dla poszczególnych działań i lat realizacji LSR.  Koszty całkowite oznaczają całkowity planowany koszt działania/operacji/przedsięwzięcia. Na koszty całkowite składają się koszty kwalifikowalne i koszty niekwalifikowalne. Koszty niekwalifikowalne nie podlegają refundacji a ich finansowanie odbywać się będzie ze środków własnych beneficjenta.
Koszty kwalifikowalne to wartość kosztów wymienionych w wykazach kosztów kwalifikowalnych (w odpowiednich rozporządzeniach wykonawczych do ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634)) w ramach działania/operacji/przedsięwzięcia. W zależności od działania/operacji, koszty kwalifikowalne refundowane mogą być w całości bądź w części, jednak do wysokości określonych limitów. Część kosztów kwalifikowanych, która nie może być refundowana musi być sfinansowana ze środków własnych i stanowi wymagany wkład własny beneficjenta.
Koszty do refundacji to część kosztów kwalifikowalnych, która może być zrefundowana ze środków pochodzących z EFRROW oraz z krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW, uwzględniając poziom refundacji oraz limity przyznawania pomocy. Tym samym, są to limity przyznania pomocy dla poszczególnych działań/operacji/przedsięwzięć w poszczególnych lata realizacji LSR.
 Do małej tabeli należy przenieść z dużej tabeli kwoty z wierszy „do refundacji” z odpowiednich kolumn.  Mała tabela zawiera limity, do wysokości których będzie przyznawana pomoc na operacje w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju i działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania. Kwoty z kolumny „4.21 Wdrażanie projektów współpracy” nie stanowią limitów, a pomoc w ramach tego działania przyznawana będzie do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. 128, poz. 822).
Dla działania 4.1/413 tabele powinny być wypełniane w wierszach do 2014 roku włącznie (wynika to z postanowień umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR).
Dla działania 4.21 tabele powinny być wypełniane w wierszach do 2013 roku włącznie (wynika to z postanowień rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. 128, poz. 822).
Dla działania 4.31 tabele powinny być wypełniane w wierszach do 2015 roku włącznie (wynika to z postanowień rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660).

5. Czy w LSR powinny znaleźć się szczegóły dotyczące projektu współpracy (m.in. umowa z partnerem), tak jak to określała Instrukcja sporządzania lokalnej strategii rozwoju (załącznik zamieszczony na stronie www.minrol.gov.pl do projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów …)?
Projekty współpracy mogą, ale nie muszą być zawarte w LSR. W przypadku gdy LGD zdecyduje się zawrzeć w LSR projekt współpracy nie ma konieczności bardzo szczegółowego opisywania tego projektu. Wystarczy, że zostanie zawarta informacja dotycząca obszaru tematycznego w jakim projekt będzie realizowany oraz miejsca jego realizacji. Przykładowo: „Projekt współpracy będzie dotyczył wytyczenia i oznakowania szlaku rowerowego na trasie X-Y” lub „Projekt współpracy będzie polegał na budowie centrum rekreacyjnego nad jeziorem Z”. Można również zawrzeć krótką informację dotyczącą partnera/partnerów projektu współpracy (nazwa, obszar działania) – o ile partnerzy są już znani. Jeżeli na etapie tworzenia LSR projekt współpracy jest już na tyle przygotowany, że jest praktycznie gotowy do realizacji (włącznie z tym, że zawarta jest również z partnerami projektu współpracy umowa o jego wspólnej realizacji), to można szczegółowo opisać go w LSR. Jednakże nie jest to obligatoryjne i nie ma również konieczności załączania do LSR umowy o wspólnej realizacji projektu współpracy zawartej ze wszystkimi partnerami projektu współpracy. Dopiero w przypadku gdy LGD będzie ubiegała się o przyznanie pomocy na operację polegającą na realizacji projektu współpracy w ramach działania 4.2 „Wdrażanie projektów współpracy”, będzie konieczne załączenie tej umowy do wniosku o przyznanie pomocy.

6. Kto może być partnerem projektu współpracy?
Kwestię wdrażania projektów współpracy regulują następujące akty prawa polskiego:
• ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634);
• rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 (Dz. U. Nr128, poz. 822); oraz akty prawa wspólnotowego:
• rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);
• rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.) W przypadku wdrażania niniejszego działania, przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420) nie mają zastosowania. Partnerstwo publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 39 rozporządzenia 1974/2006 oraz art. 59 rozporządzenia 1698/2005 należy rozumieć jako partnerstwo podmiotów publicznych i prywatnych, działające na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na zasadach zbliżonych lub analogicznych do tych na jakich działają lokalne grupy działania. Tak więc partnerstwo takie musi mieć m.in. określony obszar na jakim działa (i obszar ten nie może pokrywać się z obszarem objętym lokalną strategią rozwoju przez LGD, która będzie ubiegać się o przyznanie pomocy), gdyż zgodnie z art. 65 rozporządzenia 1698/2005 „współpraca” oznacza współpracę pomiędzy terytoriami, a więc organizacjami/podmiotami działającymi na dwóch (lub więcej) różnych terytoriach.
Nie należy również mylić pojęć „partner LGD” i „partner projektu współpracy”. W rozporządzeniu MRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania (...) (Dz.U. Nr 103, poz. 659) pojęcie „partner” jest używane wyłącznie w odniesieniu do partnera LGD. § 2 ust. 2 określa kto może być partnerem lokalnej grupy działania (w ramach sektora publicznego, społecznego i gospodarczego), a nie projektu współpracy. W przypadku projektów współpracy, partnerami projektów mogą być LGD wybrane w ramach PROW 2007-2013, inne lokalne grupy działania wybrane w ramach inicjatywy Leader II i Leader+, partnerstwa podmiotów publicznych i prywatnych oraz inne lokalne partnerstwa działające na danym obszarze geograficznym, aktywnie działające na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, zdolne do opracowania strategii rozwoju dla danego obszaru (art. 62 rozporządzenia 1698/2005 oraz art. 39 rozporządzenia 1974/2006). Tak więc, np. uczelnia publiczna czy jednostka badawczo-rozwojowa mogą być członkiem organizacji będącej partnerstwem podmiotów publicznych i prywatnych (np. LGD), która może być partnerem projektu współpracy, natomiast same jako takie nie mogą być partnerem projektu współpracy.
 Należy również pamiętać, że jedynie koszt udziału partnera będącego LGD wybraną w ramach PROW 2007-2013 jest kosztem kwalifikowalnym. W przypadku gdy partnerem projektu współpracy jest podmiot inny niż LGD wybrana w ramach PROW 2007-2013, koszty udziału tego partnera w projekcie nie są kosztami kwalifikowalnymi, a kwalifikowalny jest jedynie koszt koordynacji. Ponadto, w przypadku międzynarodowych projektów współpracy których partner pochodzi z kraju nie będącego członkiem UE, należy pamiętać, że jedynie wydatki związane z obszarem Wspólnoty są kosztem kwalifikowanym projektu

7. Czy LGD może w którymś z dokumentów, jeśli tak to, jakim, dokonać ograniczenia puli środków na dofinansowanie projektów w poszczególnych gminach. Chodzi o to aby każda gmina miała z góry określoną ilość środków na dofinansowanie w okresie programowania. Podział pieniędzy dokonany byłby w zależności od ilości mieszkańców lub powierzchni gminy?
Nie można z góry przyporządkować każdej z gmin określonej ilości środków.
Można jednak:
• w kryteriach oceny projektów w ramach działania 4.1/413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” promować (wyżej punktować) projekty składane przez „nowych” wnioskodawców, czyli projekty osób, podmiotów, które dotąd nie uzyskały pomocy w ramach tego działania;
• w kryteriach oceny (…) promować projekty w ramach, których wnioskowana jest niższa kwota dofinansowania niż maksymalna, ustalając punktację przedziałową;
• w kryteriach oceny (…) promować projekty w ramach, których korzystniejszy jest stosunek wnioskowanej kwoty pomocy do liczby osób zamieszkałych w danej miejscowości (gminie) – w przypadku odnowy

8. Czy w statucie muszą znaleźć się zapisy o partnerstwie trójsektorowym?
Nie ma obowiązku, aby zapisy o sektorach, z których pochodzą członkowie LGD znalazły się w statucie. Informacje te powinny być zamieszczone w LSR i będą one weryfikowane podczas konkursu na wybór LGD do realizacji LSR na podstawie zapisów LSR oraz dokumentów obowiązkowo załączanych do wniosku o wybór LGD do realizacji LSR, tj. uchwał Rady Gminy o przystąpieniu do LGD oraz deklaracji o przystąpieniu w charakterze członka albo deklaracja ustanowienia partnerstwa wskazująca, jaki sektor dany członek albo partner reprezentuje.

9. Czy w statucie należy umieścić zapis, jakie gminy wchodzą w skład LGD?
Nie ma takiego obowiązku. Odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w LSR. Członkostwo (partnerstwo) gmin w LGD będzie weryfikowane podczas konkursu na wybór LGD do realizacji LSR na podstawie uchwał Rady Gminy o przystąpieniu do LGD. Dokumenty te będą stanowiły obowiązkowy załącznik do wniosku o wybór LGD do realizacji LSR

10. Czy w statucie należy wpisywać przepisy z ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW?
Nie ma obowiązku przytaczania w statucie treści przepisów ustawy. Jednakże w celu usprawnienia procesu rejestracji LGD w Krajowym Rejestrze Sądowym, można przedłożyć ten akt prawny wraz z wnioskiem o rejestrację czy wnioskiem o zmianę statutu.

11. Czy stowarzyszenie musi mieć w nazwie „lokalna grupa działania”?
Nie ma obowiązku, aby stowarzyszenie, związek stowarzyszeń albo fundacja miały w nazwie słowa „lokalna grupa działania”. Status LGD nabywany jest z chwilą wybrania przez samorząd województwa do realizacji LSR bez względu na nazwę podmiotu.

12. Jak będzie przebiegała ocena wniosków składanych do LGD?
Procedura oceny wniosków składanych do LGD powinna zapewniać jasny podział zadań i zakres odpowiedzialności poszczególnych organów LGD w procesie oceny. Przykładowo, beneficjenci składający wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach działania „Wdrażanie LSR”, mogą przy jego przygotowywaniu korzystać z pomocy pracownika biura LGD. Natomiast ocena i wybór danego wniosku beneficjenta powinien należeć do organu decyzyjnego LGD. Należy pamiętać o tym, że żaden z członków organu decyzyjnego nie może być zatrudniony w biurze LGD oraz należy określić procedurę wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania „Wdrażanie LSR”. Wyboru operacji dokonuje się na podstawie kryteriów zgodności operacji z LSR oraz kryteriów wyboru operacji. Jednakże pracownicy biura LGD doradzając beneficjentowi w zakresie przygotowywania wniosków o przyznanie pomocy mogą zalecić dokonanie poprawek, jeśli okazałoby się, że wniosek jest np. niekompletny lub błędnie wypełniony. Natomiast czynności związane z weryfikowaniem wniosku pod kątem zgodności z PROW, wezwania do ewentualnych uzupełnień i podpisywanie umów przyznania pomocy jest zadaniem podmiotu wdrażającego tj. w przypadku operacji z zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi” oraz małych projektów – samorząd województwa, a w przypadku operacji z zakresu działania ‘Różnicowanie działalności w kierunku nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” - ARiMR.

13. Harmonogram przedsięwzięć a harmonogram przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”
Właściwe zaplanowanie budżetu LSR wymaga przygotowania harmonogramu realizacji poszczególnych przedsięwzięć w ramach, których będą realizowane konkretne operacje wraz ze wskazaniem okresu realizacji tych przedsięwzięć. Harmonogram powinien być sporządzony w podziale na lata, ale może być sporządzony bardziej szczegółowo (np. w podziale na półrocza czy kwartały). Zaplanowany budżet oraz harmonogram przedsięwzięć powinny zapewnić systematyczną i ciągłą realizację LSR. Obowiązkowym załącznikiem do wniosku o wybór LGD do realizacji LSR jest harmonogram przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Dokument ten określa, w jakim kwartale każdego roku realizacji LSR, LGD będzie ogłaszała za pośrednictwem samorządu województwa nabór wniosków na operacje spełniające warunki przyznania pomocy na działania:
1) Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,
2) Tworzenie i rozwój mokro przedsiębiorstw,
3) Odnowa i rozwój wsi,
4) Małe projekty.

14. Co zrobić w przypadku  kiedy wnioskodawca odwoła się od decyzji Rady, która negatywnie zaopiniowała jego projekt a LGD już wysłało listę zaopiniowanych projektów do Urzędu Marszałkowskiego?
W przypadku gdy wnioskodawca złoży odwołanie od decyzji Rady po terminie wysyłki do SW list operacji wybranych do realizacji nie ma możliwości uzupełnienia listy. Aby uniknąć sytuacji, w której LGD pozostawia wnioskodawcę bez możliwości skutecznego odwołania należy wysyłkę informacji o wybraniu lub niewybraniu operacji do realizacji przeprowadzić maksymalnie wcześnie. LGD ma zarówno 14 dni na poinformowanie wnioskodawców o wybraniu albo niewybraniu operacji jak i na przesłanie do SW listy operacji wybranych. Procedura odwołania mogłaby wyglądać przykładowo tak:
Dzień 0
Posiedzenie Rady, podjęcie uchwał o wybraniu i niewybraniu poszczególnych projektów,
Dzień 1
Przygotowanie pism informujących o niewybraniu operacji z informacją o możliwości złożenia odwołania osobiście w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma,
Dzień 2
Wysyłka pism informujących o niewybraniu operacji listem poleconym z potwierdzeniem odbioru,
Dzień 4
Korespondencja powinna dotrzeć do wnioskodawcy,
Dzień 11
Ostatni dzień na złożenie odwołania. Najlepiej przyjąć taką samą procedurę co w przypadku składania wniosku o przyznanie pomocy, tj. przyjąć że odwołania powinny być składane osobiście w siedzibie LGD.
Dzień 12
W przypadku, gdy odwołania wpłyną - posiedzenie Rady – ponowne rozpatrzenie wniosków o przyznanie pomocy, co do których złożono odwołanie. Jeżeli odwołania rozpatrzono na korzyść wnioskodawcy a liczba uzyskanych przez wnioskodawcę punktów kwalifikuje wniosek do wpisania na listę operacji wybranych może to spowodować skreślenie z listy operacji o mniejszej liczbie punktów. W tym wypadku konieczna jest uchwała Rady i aktualizacja listy operacji wybranych oraz niewybranych. Sugeruje się zaplanowania posiedzenia Rady bez czekania na to czy odwołania wpłyną czy nie. Jeśli nie wpłynie żadne odwołanie zawsze można telefonicznie odwołać posiedzenie Rady. Innym rozwiązaniem jest założenie, że Rada obraduje stale przez 14 dni z przerwą w trakcie (na przeprowadzenie procedury odwoławczej).
Dzień 13-14
Przygotowanie i wysyłka pism informujących o wybraniu operacji do realizacji, pism informujących o negatywnym rozpatrzeniu odwołania oraz pism informujących o niewybraniu operacji do wnioskodawców, którzy zostali usunięci z listy operacji wybranych ze względu na zbyt niską liczbę uzyskanych punktów na skutek odwołań. Wysyłka list operacji wybranych oraz list operacji niewybranych do SW.
Maksymalny czas na przeprowadzenie procedury odwołania to 14 dni od dnia dokonania wyboru przez Radę. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego termin ten jest liczony od dnia następującego po dniu dokonania wyboru. Przedstawiona powyżej procedura jest tylko propozycją, LGD mogą inaczej zaplanować procedurę odwoławczą, należy jednak pozostawać w zgodzie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r.

15. Czy rolnik jest zaliczany do sektora przedsiębiorców?
Jeżeli rolnik spełnia warunki zawarte w definicji przedsiębiorcy (patrz definicja przedsiębiorcy w pkt 42) zaliczany jest do sektora przedsiębiorców, jeżeli nie spełnia tych warunków to zaliczany jest do sektora społecznego. W przypadku gdy trudne jest stwierdzenie czy dany rolnik jest przedsiębiorcą, lokalna grupa działania może zwrócić się do rolnika z prośbą o złożenie oświadczenia, który sektor chce reprezentować.

16.Czy LGD wybiera projekty z różnicowania, odnowy i mikroprzedsiębiorstw wg tych samych kryteriów co małe projekty?
LGD nie ma obowiązku stosowania jednakowych kryteriów do wszystkich rodzajów operacji, tzn w może ustalić odrębne kryteria wyboru dla operacji z zakresu małych projektów, działania „Odnowa i rozwój wsi”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”.

17. Czy istniejące na dzień dzisiejszy mikroprzedsiębiorstwa mogą ubiegać się o dotację w ramach „Tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw”?
Działanie „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” przewiduje udzielenie pomocy zarówno tworzącym się mikroprzedsiębiorstwom jak i tym, które istnieją w dniu dzisiejszym.

18. Gdzie będą składane wnioski o płatność i czy dopuszcza się ich przesyłanie pocztą?
Wnioski o płatność będą składane w miejscu wskazanym w informacji na stronie internetowej odpowiedniej instytucji wdrażającej, czyli Urzędu Marszałkowskiego/samorządowej jednostki albo OR ARiMR. Nie przewiduje się składania wniosków za pośrednictwem poczty ze względu na konieczność ostemplowania załączonych do wniosku faktur.

19.  Czy wnioskodawca przywozi ze sobą w dniu podpisania umowy weksel i deklarację wekslową?
Nie. Wnioskodawca otrzymuje ww. dokumenty w miejscu podpisania umowy tzn.  w Urzędzie Marszałkowskim/samorządowej jednostce albo OR ARiMR i następnie podpisuje je w obecności pracownika danej instytucji

20. Gdzie wnioskodawca podpisuje umowę o przyznaniu dotacji?
Wnioskodawca podpisuje umowę o przyznaniu pomocy w zależności od rodzaju operacji:
• w Urzędzie Marszałkowskim/samorządowej jednostce właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji przypadku operacji z zakresu małych projektów oraz z zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi”,
• w oddziale Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji w przypadku operacji z zakresu działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”.

21. Czy wszystkie LGD będą musiały rozpisywać konkursy w tym samym terminie?
Lokalne grupy działania nie muszą przeprowadzać konkursów w tym samym terminie. Każda LGD składa do Samorządu Województw wniosek o ogłoszenie naboru wniosków na operacje z zakresu działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Następnie LGD wraz z SW ustalają terminy emisji ogłoszeń o naborze oraz terminy naborów wniosków. Prawdopodobnie Samorządy Województw będą dążyły do rozłożenia poszczególnych naborów w czasie, aby móc płynnie i bez opóźnień przeprowadzać weryfikację wniosków przesłanych z kolejnych LGD.

22. Czy dopuszcza się sytuację dot. limitu 100 tys. dla beneficjenta małych projektów, że składane przez niego małe projekty 4 x 25 tys. zł. Tak naprawdę dotyczą jednego kompleksowego zadania np. zagospodarowanie centrum wsi na cele publiczne?
Nie dopuszcza się takiej możliwości. Małe projekty nie są operacjami blokowymi, więc każdy projekt powinien stanowić odrębną całość , a nie sztucznie wydzielony etap większego projektu. Projekt  takie jak zagospodarowanie centrum wsi powinny być realizowane w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” zarówno w osi 3. I  4.

23. Czy w myśl zapisu § 4 ust. 5, przykładowo firma spoza obszaru LGD może być opłacona z przyznanej dotacji na mały projekt?
§ 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 – 2013 stanowi, że jeżeli operacja inwestycyjna jest realizowana na obszarze objętym LSR oraz poza tym obszarem to koszt części inwestycji realizowanej poza obszarem wdrażania LSR nie stanowi kosztu kwalifikowanego operacji, czyli nie może być opłacony z przyznanej dotacji na mały projekt. Przepis ten jednak nie dotyczy podmiotów, które będą wykonywały prace inwestycyjne.

24. Proszę wyjaśnić na przykładzie w jaki sposób należy wyliczyć wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie?
Należy sprawdzić komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z lutego roku bieżącego odnośnie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim. W roku 2007 przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wynosiło  2 691,03 PLN. Wartość tę należy podzielić przez 168 co daje nam 16,018 zł za przepracowaną nieodpłatnie godzinę. Aby wyliczyć kwotę do refundacji należy obliczyć całkowite koszty kwalifikowane operacji obliczyć 10 % tej kwoty i sprawdzić czy iloczyn 16,018 zł oraz liczby przepracowanych przez wolontariuszy godzin nie przekracza 10 % całkowitych kosztów kwalifikowanych.
 2 691,03/168 = 16,018 zł równowartość pracy własnej wykonanej w trakcie 1 godziny
 X*16,018 = Y potencjalna kwota do refundacji za pracę własną
 X - liczba przepracowanych godzin
  Całkowite koszty kwalifikowalne/10 = Z
 Z - 10% całkowitych kosztów kwalifikowalnych
 Jeżeli Y < Z to Y jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.
Jeżeli Y > Z to Z jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.

26. Czy numer z ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych i ewidencji wniosków o przyznanie płatności to jeden i ten sam numer?
Tak.

27. Jak długo może być realizowany mały projekt?
Mały projekt może być realizowany maksymalnie 2 lata.

28.Jaka jest minimalna wartość dofinansowania małego projektu?
Nie ma podanej minimalnej wartości pomocy na małe projekty. Określono jedynie minimalną i maksymalną całkowitą wartość projektu tj. 4,5 tys. i 100 tys. PLN.
Maksymalne dofinansowanie ze środków osi 4 Leader może sięgać 70% kosztów kwalifikowanych projektu, jednak nie więcej niż 25 tys. PLN. Analogicznie można wyliczyć, że minimalna kwota dofinansowania wynosić powinna 70% od kwoty 4,5 tys. czyli 3 150 zł.

29. W jaki sposób organizacja nie mająca siedziby na terenie LGD, ale prowadząca działalność na tym terenie ma to udokumentować , aby móc starać się o dotacje w danej LGD?
Dokumentami poświadczającymi prowadzenie działalności przez organizację na obszarze wdrażania danej LGD jest odpis z KRS (wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, w którym wskazane jest miejsce/obszar prowadzenia działalności

30. Czy mieszkańcy miast będących w LGD mogą ubiegać się o dotację w ramach małych projektów?
Mieszkańcy miast znajdujących się na obszarze wdrażania LSR, czyli miast, które liczą:
• do 20 tys. mieszkańców w Gminie miejsko-wiejskiej,
• do 5 tys. mieszkańców w Gminie miejskiej,
mogą ubiegać się o przyznanie pomocy w ramach małych projektów.

31. Czy stowarzyszenia zwykłe mogą ubiegać się o dotacje w ramach małych projektów?
Stowarzyszenia zwykłe, czyli  nierejestrowe, choć nie są wykluczone z grona beneficjentów  mogą mieć trudności w ubieganiu  się o przyznanie pomocy ze względu na to, że:
• nie mają osobowości prawnej , co uniemożliwia wystąpienie z wnioskiem o przyznanie pomocy (chyba, że ustawa nadaje im zdolność do czynności prawnych),
• § 42 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855; z 2003 r. Nr 96, poz. 874; z 2004r. Nr 102, poz.1055) stanowi , że takie stowarzyszenie uzyskuje środki na działalność jedynie ze składek członkowskich i „nie może przyjmować darowizn, spadków i zapisów oraz  dotacji, a także korzystać z ofiarności publicznej”.

32. Czy lokalne grupy działania mogą przeznaczyć środki przyznane na realizację działania 4.1 - „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w dowolnych proporcjach na operacje realizowane w ramach małych projektów oraz operacje z zakresu działań „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” i „Odnowa i rozwój wsi”?
Zgodnie z § 2 ust. 1. pkt. 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, lokalne grupy działania muszą przeznaczyć co najmniej 10% środków na operacje realizowane w ramach działania 4.1, tzn.: 10% na małe projekty, 10% na operacje z zakresu działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”, 10% na operacje z zakresu działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” i 10% na operacje z zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi”. Pozostałe środki lokalne grupy działania powinny przeznaczyć na realizację operacji, które najlepiej realizują cele wynikające z analizy SWOT. Nie ma żadnego kryterium oceny lokalnej strategii rozwoju, które mogłoby wymuszać na lokalnych grupach działania priorytetowe traktowanie operacji realizowanych np. w ramach małych projektów czy „Odnowy i rozwoju wsi”.

33. Co to jest Fundusz Kościelny?
Fundusz Kościelny to wyodrębniona pozycja budżetu państwa (część 43 – wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, dział 758 – różne rozliczenia, rozdział 75822 – Fundusz Kościelny), której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszościowych i etnicznych). Fundusz Kościelny został powołany na mocy art. 8 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej reki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr 9, poz. 87, z pózn. zm.) jako forma rekompensaty dla kościołów za przejęte przez Państwo nieruchomości ziemskie. Fundusz ten, stosownie do zasady równouprawnienia kościołów i innych związków wyznaniowych wyrażonej w art. 25 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., działa na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych, posiadających uregulowany status prawny w Rzeczypospolitej Polskiej. Środki funduszu przeznaczyć można na następujące cele: wspomaganie kościelnej działalności charytatywnej, kościelnej działalności oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej a także inicjatyw związanych ze zwalczaniem patologii społecznych oraz współdziałania w tym zakresie organów administracji rządowej z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi; remonty i konserwacje obiektów sakralnych o wartości zabytkowej; finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych. Organizację, organa i tryb działania Funduszu Kościelnego określa statut stanowiący załącznik do uchwały nr 148 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie statutu Funduszu Kościelnego (M. P. Nr 39, poz. 279). Fundusz Kościelny nie posiada osobowości prawnej. Usytuowany jest w strukturze Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Decyzje o przyznaniu dotacji ze środków budżetowych Funduszu Kościelnego podejmuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. W świetle obowiązujących przepisów, a w szczególności art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z pózn. zm.), dotacje z Funduszu Kościelnego maja charakter celowy i mogą być udzielane i wykorzystywane wyłącznie na zadania przyszłe, określone w decyzji o ich przyznaniu, a więc na prace, które nie zostały wykonane do daty ich przyznania i tylko przez kościelna jednostkę organizacyjna, której dotacja została przyznana. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ma możliwości refundowania prac wykonanych. Podmiotami uprawnionymi do otrzymywania środków Funduszu Kościelnego są:
-osoby prawne Kościoła Katolickiego;
-osoby prawne innych kościołów i związków wyznaniowych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych; 
- osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych wpisanych do rejestru kościołów i związków wyznaniowych, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2005 Nr 231, poz. 1965, z pozn. zm.).
Środki na realizacje żądań, przekazywane są na wniosek uprawnionych podmiotów.


34. Czy lokalna grupa działania może uzyskać status organizacji pożytku publicznego?

Lokalna grupa działalna ma możliwość uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego stosownie do ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm). Możliwość ta jest jednak uwarunkowana spełnieniem łącznie warunków określonych w art. 20 ww. ustawy

35. Czy jednostka samorządu terytorialnego będąca członkiem lokalnej grupy działania w formie stowarzyszenia może płacić składki członkowskie?
Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104, z późn. zm) dopuszcza na podstawie art. 186 ust 4 wydatki jednostek samorządu terytorialnego w formie składek na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych, nie wprowadzając żadnych ograniczeń odnośnie LGD.

36. Czy wójt lub burmistrz może być członkiem zarządu stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą będącego lokalną grupą działania? (w świetle ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne)
Jeżeli statut lokalnej grupy działania dopuszcza możliwość lub stanowi o prowadzeniu działalności gospodarczej przez tę grupę, wójt lub burmistrz nie może pełnić funkcji członka zarządu lokalnej grupy działania. Wynika to z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Osoby wymienione w art. 1 i 2, w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, o których mowa w tych przepisach, nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Jeżeli natomiast statut nie przewiduje możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez lokalną grupę działania, to nie narusza to przepisów wyżej wymienionej ustawy, co z kolei umożliwia wójtowi lub burmistrzowi pełnienie wyżej wymienionej funkcji. Ww. ustawa ogranicza jedynie członkostwo wójtów i burmistrzów w zarządzie stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą, nie dotyczy członkostwa w organie decyzyjnym/Radzie, w skład którego mogą wchodzić wójtowie i burmistrzowie niezależnie od tego czy stowarzyszenie prowadzi lub nie działalność gospodarczą. Ponadto, należy podkreślić, że ograniczenie członkowstwa w zarządzie LGD dotyczy w tym przypadku jedynie wójta i burmistrza, nie ma zakazu uczestnictwa w zarządzie LGD pracowników przez nich upoważnionych.

37. Czy LGD może być beneficjentem „małych projektów”?
LGD nie może być beneficjentem małych projektów, ponieważ to ona dokonuje wyboru ,ustala zgodność ze strategią oraz sporządza listę wybranych do finansowania operacji na podstawie kryteriów określonych w LSR. LGD nie może więc oceniać i wybierać własnego wniosku.

38. Definicja spójności przestrzennej obszaru objętego realizacją LSR.
Obszar objęty realizacją LSR jest spójny przestrzennie, tzn. że obszar ten znajduje się w jednym obrysie, (jest ciągły i niepodzielony). Dla spełnienia tego warunku należy wziąć pod uwagę obszar gmin bez wyłączenia miast, których liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały przekracza 20 tys. w gminach miejsko-wiejskich. Warunek ten zachowany jest także wtedy, gdy istnieje taki obszar wód, który w połączeniu z obszarem LSR tworzy obszar o przestrzennej spójności.

39. Czy osoba prawna posiadająca siedzibę w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców w przypadku gmin miejskich i 20tys. w przypadku gmin miejsko – wiejskich może być beneficjentem małych projektów?
Do beneficjentów małych projektów, poza osobami fizycznymi zameldowanymi na pobyt stały, zalicza się osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje albo stowarzyszenia albo działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, które posiadają siedzibę na obszarze objętym lokalną strategią rozwoju (LSR) lub prowadzą działalność na tym obszarze. Jeżeli podmiot nie posiada siedziby lub filii na obszarze wdrażania LSR dowodem prowadzenia działalności na tym obszarze jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej, że prowadzi działalność na terenie województwa, na obszarze którego realizowana jest LSR. Dodatkowo potwierdzeniem prowadzenia działalności na obszarze realizacji LSR mogą być np.: podpisane umowy z podmiotami lokalnymi lub wystawione przez nie faktury, faktury za wynajem pomieszczeń oraz mediów koniecznych do prowadzenia działalności znajdujące się na obszarze objętym LSR. Decydującą rolę w przypadku realizacji operacji przez wyżej wymienione podmioty odgrywa miejsce realizacji operacji – musi ono znajdować się na obszarze objętym LSR.

40. Czy członkiem lub partnerem LGD może być osoba fizyczna lub prawna posiadająca siedzibę lub miejsce zameldowania na obszarze nieobjętym LSR?
Tak .Nie ma przepisu, który stanowi inaczej. Decyzję podejmuje LGD.

41. Czy ta sama osoba fizyczna lub prawna może być członkiem lub partnerem więcej niż jednej LGD?
Tak. Ograniczenie do członkowstwa lub partnerstwa tylko w jednym LGD dotyczy jedynie gmin. Jest to związane ze sposobem wyliczania środków finansowych na realizację LSR (według liczby mieszkańców zameldowanych na stałe na obszarze realizacji LSR).

42. Definicja przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcą jest podmiotem prawa, który prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą (art. 431 KC; art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności: 
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; 
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich; 
- wymienione w poprzednim punkcie zasady stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.

43. Wykaz dokumentów potwierdzających kwalifikacje i doświadczenie osób będących członkami organu decyzyjnego oraz koordynatora projektu współpracy( lub osoby odpowiedzialnej za realizację projektu współpracy).
DOŚWIADCZENIE LEADER 
- Ukończenie kursów/seminariów dotyczących Leadera.
DOŚWIADCZENIE
Udział w projektach:
- umowa o pracę (zakres obowiązków) 
- umowa o dzieło 
- umowa zlecenie 
- rozliczenie projektu 
- sprawozdanie końcowe z projektu
Praktyki zawodowe i staże (zaświadczenie).

44. Co powinna zawierać uchwała Rady Gminy o przystąpieniu do LGD?
Przedstawione poniżej zapisy nie są obowiązkowe, stanowią jedynie wskazówkę dla gmin.
- nazwa gminy przystępującej do LGD,
- nazwa lokalnej grupy działania, do której gmina ma zamiar przystąpić jako przedstawiciel sektora publicznego,
- okres, na który gmina przystępuje do LGD (tak obliczony, aby umożliwiał realizację zobowiązań zaciągniętych przez LGD w okresie realizacji LSR),
-podstawy prawne funkcjonowania LGD (m.in. ustawa z 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW),
- reprezentant gminy w LGD.

45. Kto może być partnerem społecznym?
Przedstawicielami podmiotów sektora społecznego mogą być w szczególności osoby fizyczne działające na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR w tym lokalni liderzy, rolnicy, kobiety wiejskie, młodzież oraz mieszkańcy zaangażowani w rozwój obszaru LSR oraz związki zawodowe, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, ruchy obywatelskie, inne dobrowolne zrzeszenia oraz fundacje z obszaru objętego LSR, lokalne zespoły sportowe, koła gospodyń wiejskich. Trzeba pamiętać o tym, że warunkiem dostępu, który muszą spełnić wszystkie LGD ubiegające się o wybór do realizacji LSR jest zapewnienie w składzie organu decyzyjnego co najmniej 50 % udziału partnerów podmiotów sektora społecznego i gospodarczego. Charakteryzując członków albo partnerów LGD z sektora społecznego w LSR należy podać: 
- nazwę członka albo partnera, 
- rodzaj prowadzonej działalności przez członka (partnera) LGD, 
- funkcję, jaką pełnią poszczególni członkowie (partnerzy) w strukturze LGD.
Członkostwo albo partnerstwo potwierdzone powinno być deklaracją o przystąpieniu
w charakterze członka albo deklaracją ustanowienia partnerstwa.

46. Czy pracownik lokalnej grupy działania może pomagać beneficjentowi w przygotowaniu wniosku o przyznanie pomocy?
Pracownik lokalnej grupy działania nie tylko może, ale powinien pomagać wnioskodawcom w przygotowaniu wniosku. Lokalna grupa działania ma za zadanie opracować lokalną strategię rozwoju, ale także aktywizować społeczność lokalną również przez organizację szkoleń, warsztatów z tego zakresu czy też osobiste konsultacje. Pewne obawy może budzić fakt, iż LGD uczestniczy w procesie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy a następnie ocenia ten wniosek. Jednak w strukturze LGD obie czynności są rozdzielone, ponieważ decyzję o przyznaniu pomocy podejmuje kolegialny organ decyzyjny natomiast konsultacji udzielają pracownicy biura LGD.

47. Czy to prawda, że miejscowość może uzyskać więcej niż 500 tys. zł. pomocy na operacje z zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi”?
Limit pomocy na jedną miejscowość w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” wynosi 500 tys. zł. Jednak w przypadku gdy miejscowość znajduje się na obszarze wdrażania lokalnej strategii rozwoju możliwe jest uzyskanie pomocy również z osi 4.- Leader z działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” - art. 12. ust. 1. pkt. 1. lit. a ustawy, z dnia 7 marca 2007 r., o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. nr 98, poz. 634). Z tego wynika, że na operacje z zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi” na jedną miejscowość możliwe jest uzyskanie pomocy w kwocie do 1 mln zł pod warunkiem, że miejscowość znajduje się na obszarze objętym lokalną strategią rozwoju.
Analogiczna zależność występuje w przypadku pozostałych działań osi 3. wdrażanych przez oś Leader, czyli w przypadku działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”.

48. Czy w statutach lokalnych grupy działania, zarówno nowo tworzących się, jak i zawiązanych w poprzednim okresie programowania, będących na etapie rejestracji (lub dokonujących zmian w statucie - w przypadku starych inicjatyw) w Krajowym Rejestrze Sądowym powinien znajdować się zapis dotyczący spełnienia wymogu trójsektorowości partnerstwa oraz organu decyzyjnego - Rady (50% partnerzy społeczni i gospodarczy)?
W statutach lokalnych grup działania, które zgodnie z procedurą trafiają w procesie rejestracji w KRS do właściwych urzędów marszałkowskich powinien znajdować się zapis odnoszący się do składu rady - organu decyzyjnego oraz do trójsektorowości lokalnej grupy działania.

49. Czy już na etapie rejestracji stowarzyszenia w KRS lokalna grupa działania jest zobowiązania załączyć do statutu listy z partnerami poszczególnych sektorów (gospodarczego, publicznego i społecznego).
Niestety nie sprecyzowano czy dotyczy ono składu całej lokalnej grupy działania czy też rady - organu decyzyjnego. Jednakże informuję, że trójsektorowość całego partnerstwa nie jest badana, natomiast skład rady - organu decyzyjnego badany jest dopiero na etapie oceny wniosku o wybór lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju. Pragnę również podkreślić, że proces rejestracji w KRS nie jest oceną lokalnej grupy działania i lokalnej strategii rozwoju.

50. Czy wykorzystanie dostępnego limitu środków pomocy dla miejscowości (500 000 zł w całym okresie realizacji Programuj w ramach działania „ Odnowa i rozwój wsi", będzie miało wpływ na pozyskanie środków dla operacji zgodnej z kryteriami dostępu dla wyżej wymienionego działania realizowanego w ramach osi 4 Leader?
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa  i   rozwój   wsi"   objętego   Programem  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  na  lata 2007 -2013 (Dz. U. Nr 38 poz. 220) zakłada, iż wysokość pomocy dla jednej miejscowości w okresie realizacji PROW 2007 - 2013 nie może być wyższa niż 500 000 zł. Przyznany limit dotyczy   realizacji   operacji   w   ramach   działania   „Odnowa   i   rozwój   wsi"   zawartego w osi 3 PROW   2007   -  2013.   Wykorzystanie   przez   miejscowość   przyznanego   limitu. dla ww. działania osi  3,  pozostaje  bez wpływu na pozyskiwanie  środków dla operacji zgodnych z kryteriami dostępu dla działania „Odnowa i rozwój wsi" w ramach osi 4 Leader.

51. Najważniejsze punkty w LSR, mogące spowodować odrzucenie wniosku.
1. Należy bezwzględnie zapewnić w LSR, że:
żaden z członków organu decyzyjnego nie jest zatrudniony w biurze LGD i określona została procedura wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości, co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”.
– 0 pkt albo 5 pkt.
Należy pamiętać, że LGD musi uzyskać punkty w tym zakresie, żeby została wybrana do realizacji LSR.
2. Należy przedstawić procedury oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji (max 10 pkt).
LGD musi uzyskać, co najmniej 50% punktów, aby zostać wybraną do realizacji LSR.
W tym punkcie przyznawane są punkty osobno za spełnienie poszczególnych warunków a) i b).
a) przejrzystość procedur określających podział zadań i zakres odpowiedzialności na poszczególnych etapach, w formie (max 4 pkt):
W tym punkcie można wybrać tylko jeden wariant.
• opisowej albo graficznej albo tabelarycznej    – 0 pkt albo 2 pkt; albo
• opisowej i graficznej albo tabelarycznej    – 0 pkt albo 3 pkt; albo
• opisowej, graficznej i tabelarycznej     – 0 pkt albo 4 pkt.
b) zawarcie w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji (max 6 pkt)
W tym punkcie można wybrać tylko jeden wariant.
• brak w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji    – 0 pkt; albo
• procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR  – 2 pkt; albo
• procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR i instrukcje ich wypełniania         – 4 pkt; albo
• procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR, instrukcje ich wypełniania, wzory pism stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz wzory innych dokumentów – 6 pkt.
Wszystkie ww. dane powinny być spójne z zapisami statutu oraz regulaminem organizacyjnym organu decyzyjnego LGD, jeśli został dołączony do wniosku.
3. Kryteria wyboru operacji przez LGD (max 30 pkt)
LGD musi uzyskać co najmniej 50% punktów aby zostać wybraną do realizacji LSR.
W tym punkcie przyznawane są punkty osobno za spełnienie poszczególnych warunków a) i b).
a) adekwatne do analizy SWOT      – 0 pkt albo 15 pkt;
(wynikające z dokonanej analizy SWOT)
b) mierzalne       – 0 pkt albo 15 pkt.
(tj. określone ilościowo i weryfikowalne).

52 W ilu etapach może być realizowana operacja w ramach „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania”?
Nie więcej niż w czterech etapach w każdym roku.
Oznacza to, że można zaplanować kwartalne występowanie z wnioskami o płatność za wydatki poniesione na zadania zrealizowane w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania”

53. Od jakiego momentu poniesione koszty można uznać za kwalifikowalne?
W związku z wątpliwościami związanymi z interpretacją przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi'1 objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 38 poz. 220 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" (Dz. U. Nr 60 poz. 373), odnośnie terminu rozpoczęcia realizacji operacji, uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami zawartymi w § 4 ust. 2 koszty uznaje się za koszty kwalifikowalne, jeżeli zostały poniesione po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne, niewcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r. Jednocześnie w przypadku operacji, dla których wymagane jest stosowanie Prawa Zamówień Publicznych: dostawy, roboty budowlane i usługi, związane z realizacją operacji, zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, a postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Dlatego też, rozpoczęcie operacji to poniesienie kosztów kwalifikowalnych związanych z jej realizacją.


54. Czy lokalne grupy działania zobowiązane są do stosowania przepisów  Prawa zamówień publicznych?
Lokalne grupy działania w procesie wdrażania lokalnych strategii rozwoju nie są zobligowane do stosowania Prawa zamówień publicznych. Po pierwsze zgodnie z art. 3 ust 1 pkt 3 nie można ich traktować jako publiczne osoby prawne czyli osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspakajania potrzeb o charakterze powszechnym nie mających charakteru przemysłowego ani handlowego gdyż potrzebami takimi są potrzeby których nie można zaspokoić na rynku. W stosunku do nich państwo decyduje się zaspokajać je samo lub utrzymywać decydujący wpływ na ich zaspokajanie. Podmiotami prawa publicznego są więc m.in. spółki komunalne, Poczta Polska, natomiast działalność lokalnych grup działania nie jest powiązana z działalnością państwa. Działalność LGD nie ma też charakteru przemysłowego ani usługowego, ponieważ ich głównym zadaniem jest wdrażanie lokalnej strategii rozwoju i wybór operacji. Po drugie, lokalne grupy działania nie są także objęte normą art. 3 ust 1 pkt 5. Przepis ten wymaga spełnienia łącznie trzech przesłanek:
a) ponad 50 % wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt l-3a,
b) wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,
c) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie   inżynierii  lądowej  lub   wodnej,   budowy  szpitali,   obiektów  sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.
Teoretycznie istnieje możliwość spełnienia łącznie przez LGD powyższych przesłanek, jednak z uwagi na kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów od których uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ( Dz. U. Nr 241, poz, 1762) nie wydaje się by LGD w ramach wdrażania LSR mogły podlegać powyższemu przepisowi. Mając na uwadze powyższe, także z punktu widzenia tego przepisu, nie muszą stosować prawa zamówień publicznych.
Pozostali beneficjenci osi 4 są zobligowani do stosowania Prawa zamówień publicznych o ile podlegają tej ustawie. Jeśli więc beneficjentem małych projektów będzie gmina - jest ona z mocy ustawy zobowiązana do stosowania jej przepisów. W przypadku operacji w ramach działań osi 3 realizowanych w ramach wdrażania lokalnej strategii rozwoju obowiązują zasady analogiczne do wdrażania działań osi 3.

55. Czy lokalne grupy działania mogą ubiegać się o środki pochodzące z innych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżety Unii Europejskiej?
Lokalne grupy działania mogą aplikować o środki pochodzące z innych źródeł, także z programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżety Unii Europejskiej. Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW tworzy specjalną formę stowarzyszenia – lokalną grupę działania, jednak nie wprowadza żadnych ograniczeń mówiących o źródłach finansowania. Jedyną wytyczną pozostaje tutaj przepis Rozdziału 4 Majątek stowarzyszenia art. 33-35 ustawy Prawo o stowarzyszeniach.

56. Czy zaświadczenie o odbyciu szkolenia na temat podejścia LEADER wystawione przez LGD (szkolenie przeprowadzone prze LGD) dla członków „Rady" można uznać, jako dokument  poświadczający wiedzą, stanowiący załącznik do wniosku   o wybór LGD do realizacji LSR?
Nie istnieją przeciwwskazania do tego, aby lokalna grupa działania wystawiała członkom organu decyzyjnego zaświadczenia z przeprowadzonych (finansowanych) przez siebie szkoleń z zakresu rozwoju obszarów wiejskich i podejścia Leader. Taki dokument może stanowić potwierdzenie kwalifikacji i wiedzy członków organu decyzyjnego LGD.

57. Czy kosztem kwalifikowalnym mogą być poniesione koszty: opłaty za media, czynsz, Internet itp., w przypadku gdy biuro LGD jest jednocześnie biurem fundacji będącej członkiem tej LGD?
W przypadku gdy poza LGD z biura korzysta także inny podmiot, do kosztów kwalifikowalnych w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" można zaliczyć tylko tę cześć kosztów utrzymania biura, która przypada na daną LGD. Jako koszty kwalifikowalne należy uznać tylko te koszty, które są ponoszone przez tą LGD i przyczyniają się do wdrażania LSR.

58. Czy można wybrać do realizacji lokalnej strategii rozwoju lokalną grupą działania zarejestrowaną w KRS-ie, która dokonała przed złożeniem wniosku o wybór poszerzenia swojego składu, w sytuacji gdy LSR została zaktualizowana, złożono wniosek o zmianę w KRS (w statucie są wymienione gminy wchodzące w skład LGD) jednak w dniu składania wniosku sąd nie przyjął jeszcze tej zmiany lub czy można przed przystąpieniem do oceny wniosku czekać na uzyskanie stosownych dokumentów z sądu?
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 659), (...) wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje właściwy organ samorządu województwa, w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków. Zatem wszelkie czynności związane z informowaniem LGD o ewentualnych brakach we wniosku należy podejmować dopiero po upływie ww. terminu.
W przypadku, gdy LGD nie złoży któregokolwiek z obowiązkowych załączników do wniosku o wybór LGD do realizacji LSR (oprócz LSR) lub będzie on niekompletny, wówczas wniosek takiej LGD podlegać będzie trybowi uzupełnień zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia.

59. W celu udokumentowania wiedzy lub doświadczenia członek LGD przedkłada umową (np. przyznania pomocy w ramach działania „Odnowa rozwój wsi"), to jeżeli gmina jest stroną w umowie, może kopią tej umowy poświadczyć za zgodność z oryginałem, która stanowiłaby załącznik do wniosku o wybór LGD do realizacji LSR?
Zgodnie z zapisami Książki procedur dotyczącej wyboru lokalnych grup działania (LGD) do realizacji lokalnych strategii rozwoju (LSR), (...) kopie dokumentów składanych wraz z wnioskiem powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza albo podmiot, który wydał dokument albo pracownika UM chyba, że w treści ich opisu w Instrukcji wypełniania wniosku o wybór lokalnej grupy działania (LGD) do realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) w ramach PROW 2007-2013 określono inaczej (...)".
W związku z powyższym zapisem, umowa przyznania pomocy, której stronami są przykładowo gmina i SW, powinna być poświadczona przez podmiot, który taką umowę wydał.

60. Czy LGD może dokonać oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy w działaniu „ Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju ", (brak podpisu, właściwy formularz, terminowość złożenia wniosku, kompletność wniosku i załączników), po jego złożeniu przez Beneficjenta, czy dokonuje tylko oceny zgodności z LSR?
LGD może dokonywać oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy w działaniu „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jedynie w przypadku gdy ustanowiła lokalne kryterium wyboru dotyczące poprawności formalnej wniosku. Nie jest to jednak ocena zastępująca ocenę przeprowadzaną przez właściwy podmiot wdrażający i LGD nie ma kompetencji do wzywania do uzupełnień czy korekty wniosku.

61. Do jakiego sektora (publiczny, społeczny, gospodarczy) należy zakwalifikować:
- spółdzielnie socjalne,
- przedstawiciel sołectwa
- stowarzyszenia prowadzące działalność gospodarczą?
Z uwagi na specyfikę działalności przytoczonych w piśmie podmiotów/osób, spółdzielnie socjalne oraz przedstawiciel sołectwa powinni być zakwalifikowani do sektora społecznego, zaś stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą do sektora gospodarczego -jeśli posiada numer w KRS.

62. Czy LGD może opisać (i uzyskać punkty) swoje warunki lokalowe i techniczne, które osiągnie:
- w najbliższym czasie,
- po uzyskaniu pomocy z działania funkcjonowanie LGD?
Zgodnie z ustaleniami dokonanymi na spotkaniu z przedstawicielami samorządów województw, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczącym opracowania ostatecznych interpretacji kryteriów oceny LGD i LSR w dniu 20 października br., informuję, że opis warunków technicznych i lokalowych biura LGD dotyczy stanu aktualnego. Jednakże w przypadku gdy LGD na dzień złożenia wniosku o wybór LGD do realizacji LSR nie posiada lokalu, w ww. dokumencie należy opisać warunki, jakie LGD planuje stworzyć w biurze po otrzymaniu pomieszczenia/pomieszczeń. Wskazane byłoby również, aby LGD posiadała np. umowę przyrzeczenia lokalu.
Dodatkowo z uwagi na to, że podpisując umowę o warunkach i sposobie realizacji LSR, LGD zobowiązuje się do posiadania i utrzymywania biura LGD spełniającego warunki określone w „Opisie warunków technicznych i lokalowych biura LGD", zagadnienie to będzie podlegało kontroli.

63. W działaniu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania " jako koszt kwalifikowalny wymieniono opłacenie eksperta zatrudnionego na umowę zlecenie lub o dzieło, mogącego usprawnić działanie LGD. Czy kosztem kwalifikowanym będzie opiniowanie wniosków przed dokonaniem ich wyboru przez „Radę "?
Zgodnie z ust 3 pkt 3 załącznika „Koszty podlegające refundacji w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" do rozporządzenia MRiRW w sprawie działania „Funkcjonowanie LGD", jako koszt kwalifikowalny można uznać koszty doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy na realizacje operacji w ramach działania „Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju", bez względu na to czy wniosek ten zostanie wybrany przez „Radę", czy nie.

64. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o wybór LGD do realizacji LSR oryginały dokumentów, których kopie są załącznikami do wniosku należy przechowywać w   siedzibie   LGD i w razie kontroli udostępnić organom kontrolnym. Czy dotyczy to wszystkich dokumentów? np. certyfikatu znajomości języka - ze względu na długi okres związania z  celem,  posiadacz  takiego certyfikatu na długi okres musiałby pozostawić go w siedzibie LGD.
Zgodnie z § 5 pkt 9 umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR, LGD zobowiązuje się do (...) przechowywania dokumentów, dotyczących wyboru LGD i realizacji LSR, do końca 2020 roku (...). W przypadku, gdy oryginały dokumentów, których kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem znajdują się w LGD, mogą zostać one zwrócone ich właścicielom.

65. W załączniku nr 1 „Zakres realizacji małych projektów" do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „ Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju " objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zapisano: „2) podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR, w tym przez:
a) udostępnianie urządzeń i sprzętu komputerowego, w tym urządzeń i sprzętu umożliwiającego dostęp do Internetu,
b) organizację imprez kulturalnych, rekreacyjnych lub sportowych;"
Czy przez ten zapis należy rozumieć, że „podnoszenie jakości życia" może odbywać się tylko przez składowe zawarte w podpunktach a) i b), czy również przez inne działania na co wskazywałoby wyrażenie „w tym przez"?
Przepis przytoczony w pytaniu nr 11 oznacza, iż „podnoszenie jakości życia" może odbywać się również poprzez inne działania niż te wymienione w podpunktach a) i b).

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook