Socrates-Arion- informacje ogólne
Współpraca między krajami Wspólnoty w dziedzinie edukacji stanowi naturalny element procesu integracji europejskiej, który ma na celu wyrównanie i poprawę warunków życia i pracy w krajach członkowskich oraz krajach stowarzyszonych.
Panuje powszechna zgoda co do tego, że różnorodność systemów edukacji we Wspólnocie stanowi wartość, którą należy zachować. W interesie każdego kraju leży więc uczenie się z doświadczeń innych Państw Członkowskich.
Potwierdzeniem kierunków współpracy w dziedzinie edukacji jest powołanie nowego programu SOCRATES, którego głównym celem jest pomoc w podnoszeniu jakości kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadaniem programu jest także rozwijanie poczucia jedności z Europą oraz wspomaganie umiejętności przystosowywania się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych.
Jedną z części składowych programu SOCRATES jest komponent ARION (istniejący samodzielnie w krajach Unii Europejskiej od 1976 r). W ramach programu ARION prowadzone są akcje umożliwiające uczestnikom rozszerzanie wiedzy na temat systemów edukacyjnych innych krajów europejskich i organizowanie wyjazdów studyjnych dla specjalistów w zakresie szkolnictwa (administracji szkolnej, inspektorów, dyrektorów szkół, nauczycieli, niekiedy również rodziców).
Celami wizyt studyjnych w ramach komponentu ARION są:
- Wymiana informacji i doświadczeń w dziedzinie szeroko pojętej edukacji.
- Umożliwienie szkolenia osobom odpowiedzialnym za edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym.
- Stworzenie możliwości analizowania i modyfikowania swojej pracy w świetle bezpośredniego poznawania struktur edukacyjnych i reform w innych państwach członkowskich osobom pełniącym ważne funkcje w edukacji.
- Analiza i doskonalenie własnej pracy w oparciu o doświadczenia wynikające z zapoznania się z odmiennymi strukturami, a także reformami edukacyjnymi w odwiedzanych krajach.
- Gromadzenie aktualnych danych i informacji dotyczących rozwoju systemów edukacyjnych w krajach UE oraz udostępnienie ich osobom zainteresowanym.
- Nawiązywanie kontaktów z instytucjami i placówkami edukacyjnymi w państwach UE oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
- Umożliwienie poznania odmiennego dziedzictwa kulturowego poszczególnych państw.
Wizyty w poszczególnych państwach przygotowują Agencje Narodowe Programu SOCRATES, lub upoważnione przez nie instytucje. W każdej wizycie zazwyczaj uczestniczy grupa złożona z ok. 10-15 osób.
Każdego roku program wizyt studyjnych składa się z zestawu zagadnień, które Ministerstwa Edukacji poszczególnych państw, Rada Edukacyjna oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej uważają za priorytetowe.
Tematy wizyt studyjnych poruszają następujące zagadnienia:
- SYSTEMY EDUKACJI I ICH WARTOŚCI
- Ogólne badanie systemów edukacji na szczeblu szkolnictwa podstawowego i średniego (struktura, metody), oraz ocena systemów edukacji (temat 1), włącznie z wydawanymi uczniom świadectwami i oceną uczniów (temat 2);
- Działania mające zapobiegać niepowodzeniom w szkole (temat 8) (włącznie ze zwalczaniem analfabetyzmu) (temat 3);
- Jakość w edukacji (temat 20).
- ''AKTORZY W EDUKACJI'': UCZNIOWIE, NAUCZYCIELE I RODZICE
- Włączenie dzieci niepełnosprawnych do normalnego systemu kształcenia w szkole (temat 5);
- Równość szans dla dziewcząt i chłopców w edukacji (temat 6);
- Edukacja dzieci migrantów i Romów (temat 7);
- Zawód nauczyciela (temat 10);
- Rola rodziców i ich uczestnictwo w życiu szkoły (temat 11);
- Dyrektorzy szkół (temat 17);
- Kształcenie dorosłych (temat 18);
- Przemoc a ochrona dzieci (temat 19).
- Inspektorzy (temat 23).
- EDUKACJA I JEJ NARZĘDZIA
- Wprowadzanie nowych technologii do edukacji (temat 4).
- Programy nauczania (temat 25).
- SZKOŁA I JEJ OTOCZENIE
- Szkoła (temat 16);
- Wprowadzanie wymiaru europejskiego (temat 9);
- Edukacja zdrowotna (temat 13);
- Edukacja środowiskowa (temat 14).
- INNE DZIAŁANIA
- Nauczanie języków (temat 12);
- Dane statystyczne o edukacji (temat 24).
Kto może ubiegać się o wyjazd w ramach programu ARION ?
Uczestnicy powinni reprezentować wszystkie sektory i poziomy edukacji, w tym szkolnictwo ogólne, zawodowe i techniczne, na każdym szczeblu administracyjnym (lokalnym, regionalny i krajowy). Wskazane jest, aby były to osoby zapewniające pomnożenie efektów wizyt, tj. osoby, odpowiadające za sprawy edukacji oraz posiadają fachową wiedzę, którą można wykorzystać w celu rozszerzenia wiedzy innych o polityce i praktyce prowadzonej w Państwach Członkowskich oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Według zaleceń Komisji Europejskiej o przyznanie grantu na wizytę studyjną mogą ubiegać się wszystkie osoby odpowiedzialne za kierowanie, ocenę oraz organizację edukacji.
Uczestnicy powinni reprezentować jedną z następujących kategorii:
- urzędnicy organów administracji rządowej i samorządowej,
- wizytatorzy, doradcy, inspektorzy,
- dyrektorzy szkół,
- kierownicy departamentów,
- osoby prowadzące kształcenie/ szkolenie nauczycieli,
- pracownicy służb edukacyjnych,
- pracownicy administracyjni itp.,
Program Arion nie jest adresowany do nauczycieli szkół podstawowych, średnich i gimnazjów, bezpośrednio niezaangażowanych w zarządzanie oświatą.
Warunkiem udziału w wizycie jest biegła znajomość jednego z pięciu języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego lub włoskiego.
Wizyta finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w formie indywidualnego grantu, rozliczanego jako wyjazd służbowy.
Dla zapewnienia optymalnych rezultatów wyjazdów organizuje się spotkania dla kandydatów przygotowawcze na szczeblu krajowym, z udziałem koordynatorów i byłych stypendystów programu ARION.