Dodana: 25 maj 2015 15:01

Zmodyfikowana: 25 maj 2015 15:03

Plan Restrukturyzacji PKS w Białymstoku na lata 2015-2019

Marszałek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko i prezes PKS Białystok Marek Nazarko przedstawili na konferencji prasowej 15 maja br. główne założenia planu restrukturyzacji PKS w Białymstoku na lata 2015-2019.

Ilustracja do artykułu pks.jpg

4 marca br. Rada Nadzorcza Spółki zdecydowała o odwołaniu dotychczasowego prezesa Dariusza Wojtana i powołała na tę funkcję Marka Nazarko. Powodem takiej decyzji była pogarszająca się sytuacja finansowa spółki.

- Nowy zarząd spółki przedstawił plan naprawczy, realny do zrealizowania i dziś widzimy, że spółkę można uratować - powiedział marszałek Mieczysław Baszko i przedstawił krótko założenia planu oraz decyzję zarządu województwa o dokapitalizowaniu spółki kwotą 2 mln zł oraz przedłużeniu poręczeń kredytów w wysokości 4,3 mln zł.

Plan restrukturyzacyjny zakłada utrzymanie i zwiększenie poziomu dochodów z działalności przewozowej poprzez:
- przebudowę siatki połączeń, rozkładów jazdy oraz cenników dostosowując je do potrzeb podróżnych,
- zwiększenie współpracy z samorządami lokalnymi, skuteczniejszy udział w organizowaniu przetargów na dowóz dzieci do szkół,
- wymianę taboru na nowy w ok. 70 proc (60 samochodów). Nowe autobusy pozwolą na zwiększenie standardu podróży, zmniejszą wydatki na paliwo i amortyzację,
- optymalizację wykorzystania taboru - dokonano weryfikacji tras i planowane jest wykorzystanie 2/3 taboru, z czego 60 proc. pojazdów przeznaczonych będzie do obsługi linii lokalnych, pozostała część do przewozów międzymiastowych i turystycznych,
- optymalne wykorzystanie zaplecza parkingowego, hotelowego, biurowego i magazynowego, m.in. utworzenie płatnego parkingu na terenie dworca.

Kolejny punkt planu zakłada sprzedaż wszystkich nieruchomości będących w posiadaniu Spółki:
- przy ul. Fabrycznej o łącznej powierzchni 20.714 m. kw.
- przy ul. Stołecznej - 3476 m. kw.
- przy ul. Stołecznej - 2.108 m. kw.
- przy ul. Bohaterów Monte Casino - 31.050 m. kw., zabudowanej m.in. budynkiem czterokondygnacyjnym służbowo-hotelowo-administracyjnym. W stosunku do tej nieruchomości zarząd rozważa możliwość współpracy z podmiotem zewnętrznym.

Środki pozyskane ze sprzedaży wszystkich lub części nieruchomości pozwolą na spłatę zaciągniętych zobowiązań oraz przeznaczone zostaną na wkład własny przy zakupie nowego taboru.

Optymalizacja zatrudnienia w spółce polega na wygaszeniu etatów osób przechodzących na emeryturę ok. 30 osób. Redukcja zatrudnienia związana z mniejszą ilością tras, a co za tym idzie kierowców i samochodów dotyczyć będzie zaledwie kilku etatów.

- Plan naprawczy już przynosi efekty. W I kwartale tego roku zanotowaliśmy straty mniejsze o 600 tys. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, a według danych za kwiecień wynika, że w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku straty są mniejsze o 200 tys. zł. - powiedział prezes Marek Nazarko.

Prezes zapewnił, że plan restrukturyzacyjny spółki opracowany został w porozumieniu ze związkami zawodowymi i zawiera także system motywacyjny dla pracowników.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook