Dodana: 13 styczeń 2018 19:22

Zmodyfikowana: 13 styczeń 2018 19:22

Podlaskie drogi ekspresowe. Co już mamy, a na co ciągle musimy poczekać

O drogowym przyspieszeniu na Podlasiu świadczą liczby – na koniec 2015 roku kierowcy mieli do dyspozycji 47,7 km dróg ekspresowych, dziś korzystają z 91 kilometrów dróg dwujezdniowych. Tylko przez dwa minione lata udostępnione zostały trzy odcinki S8: granica woj. – obw. Zambrowa (14,9 km), obw. Zambrowa – Mężenin (15,39 km), Mężenin- Jeżewo (14,26 km).

Ilustracja do artykułu s8.jpg

 

Tempo zmian widać jeszcze bardziej patrząc na odcinki realizowane przez białostocki oddział GDDKiA. W 2015 było to - wliczając system „Projektuj i buduj”, gdzie rozpoczęciem inwestycji jest podpisanie umowy z wykonawcą – nieco ponad 70 km dróg ekspresowych, a obecnie w realizacji jest około 120 kilometrów z czego 85 km na Podlasiu i 38,5 km na Mazowszu.

Ma to też przełożenie na pieniądze – w 2015 roku realizowane kontrakty budowlane miały wartość około 1,6 miliarda złotych, dzisiaj białostocki oddział GDDKiA realizuje podpisane umowy na około 2,8 miliarda złotych.

Wśród priorytetów GDDKiA są:

Zakończenie w tym roku budowy drogi ekspresowej S8 aż do Wyszkowa, a tym samym zamknięcia de facto całej inwestycji od Warszawy do Białegostoku;

Podpisanie umów w systemie Projektuj i buduj na pozostałe podlaskie odcinki Via Baltici (S61) o długości prawie 50 kilometrów, czyli:

  • węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - długość 19,5 km

  • węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - długość 17 km

  • węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - długość 12,9 km

Tym samym cała Via Baltica na terenie województwa podlaskiego (prawie 120 km) znajdzie się w realizacji, włącznie z obwodnicą Łomży i realizowaną od kilku lat obwodnicą Suwałk (w ubiegłym roku podpisane zostały umowy na pozostałe podlaskie odcinki S61). Planowane zakończenie inwestycji to rok 2021.

- Złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych na odcinki S19 Białystok – Siemiatycze, czyli fragment Via Carpatii;

- Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj tzw. Małej północnej obwodnicy Białegostoku czyli odcinka od węzła Sochonie na obw. Wasilkowa przez Dobrzyniewo aż po węzeł Białystok Zachód dawniej Choroszcz.

VIA Carpatia

Via Carpatia – droga ekspresowa łącząca kraje bałtyckie z południem Europy na Podlasiu rodziła się w bólach. Do 2015 roku nie było jej w Planie Budowy Dróg Krajowych, wpisana została do PBDK - jako S19 - dopiero przed wyborami w 2015 roku, ale bez połączenia z Via Balticą, czyli S61.

Naprawione zostało to w 2016 roku, poprzez wpisanie do rozporządzenia o przebiegu dróg ekspresowych drogi S16, która połączyła S61 w rejonie Ełku z S19 w rejonie Knyszyna i Dobrzyniewa.

Z drugiej strony udało się uzyskać pod koniec ubiegłego roku pierwsze decyzje środowiskowe dla drogi krajowej nr 8 od Korycina w stronę Augustowa, które choć w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania) tworzą jakąś alternatywę dla połączenia Via Baltici z Via Carpatią. Równolegle trwają wstępne analizy co do możliwości przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2X2 czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego).

Obecnie Via Carpatia na Podlasiu, na południe od Białegostoku, jest na etapie projektowania – mówimy tutaj o dwujezdniowej drodze ekspresowej. Podzielona jest na odcinki:

- węzeł „Białystok Zachód” (dawniej Choroszcz) - Ploski

- Ploski – Chlebczyn

W obu przypadkach dokumentacja spłynęła już do GDDKiA, odbyła się jej ocena przez Zespól Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Białymstoku – i jeszcze w I połowie bieżącego roku – zostanie przedstawiony (po ocenie Generalnego Dyrektora w Warszawie) wariant preferowany przez GDDKiA oraz złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowych od Białegostoku aż po Chlebczyn (ok.110 km kat. S). Uzyskanie tych decyzji spodziewane jest na koniec tego roku dla odcinka Ploski - Chlebczyn, i wiosną przyszłego roku - dla odcinka Białystok Zachód – Ploski. Oba odcinki powinny być zrealizowane do 2023/2024 roku.

Mała obwodnica Białegostoku

Najszybciej ma natomiast powstać odcinek Sochonie - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (Choroszcz), którego fragment Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma status drogi ekspresowej S 19.

Obecnie odcinek ten ma decyzje środowiskową, w tym roku zostanie wykonana tzw. Geologia i na koniec roku będzie ogłaszany przetarg na wykonanie w systemie „Projektuj i buduj”. Realizacja planowana na lata 2021-2023.

Za: GDDKiA Białystok

 

facebook