Dodana: 21 wrzesień 2016 13:43

Zmodyfikowana: 21 wrzesień 2016 13:43

Projekt larpowy wystartował: dzieci odwiedziły Muzeum Historyczne

W środę, 7 września, osiemnaścioro uczniów klas IV-VI z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Kleosinie wzięło udział w lekcji muzealnej na temat heraldyki, która odbyła się w murach Muzeum Historycznego w Białymstoku.

Ilustracja do artykułu MH_GBPJ-47.jpg

Warsztaty zainicjowały cykl zajęć edukacyjnych, artystycznych, teatralnych i muzycznych, które realizowane będą w miesiącach wrzesień-grudzień 2016 roku w Filii Bibliotecznej w Kleosinie w ramach projektu edukacyjnego pt. „Mości Panie i Panowie… to historia co się zowie”, dofinansowanego z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Środki niezbędne do realizacji projektu Biblioteka pozyskała z programu grantowego „Patriotyzm Jutra”, którego operatorem jest Muzeum Historii Polski. Podczas środowych zajęć wyjazdowych dzieci pracowały na polskich herbarzach: poznały najważniejsze elementy herbów i związane z nimi legendy, a także samodzielnie wypełniały puste pola i miały okazję podzielić się z innymi historiami, które skrywają ich godła i klejnoty. Dzieci z fascynacją przyglądały się najpiękniejszym herbom, poznając te należące m.in. do rodziny Branickich. Pomysłów na własne godła, nawiązujące do zainteresowań, nazwisk bądź




We wrześniu w Filii Bibliotecznej w Kleosinie wystartował projekt edukacyjny pt. „Mości Panie i Panowie… to historia co się zowie” dofinansowany z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finanse na realizację cyklu zajęć edukacyjnych dla uczniów klas IV-VI z Juchnowca, Kleosina i Księżyna Gminna Biblioteka Publiczna w Juchnowcu Kościelnym pozyskała z ogólnopolskiego programu grantowego „Patriotyzm Jutra”, którego operatorem jest Muzeum Historii Polski. Główny cel projektu to szeroko pojmowana edukacja historyczna w kontekście ogólnopolskim i lokalnym, realizowana wieloaspektowo, z uwzględnieniem  szczególnie atrakcyjnych dla dzieci środków artystycznego wyrazu, takich jak plastyka, taniec czy formy teatralne.

Bogata formuła projektu zakłada m.in. lekcje wyjazdowe do muzeów popularyzujących wiedzę historyczną; warsztaty plastyczne stanowiące kreatywne podejście do polskiej heraldyki i epistolografii; zajęcia taneczno-muzyczne dedykowane tańcom dworskim; wycieczkę na zamek w Tykocinie:  zwiedzanie obiektu, biesiadę na zamku oraz przeprowadzenie rekonstrukcji historycznej na bazie techniki larpowej, by podczas gry "live action role-playing" zaprezentować wybrane wydarzenia historyczne; profesjonalną sesję portretową w zamkowych komnatach oraz uroczystą Galę w siedzibie Biblioteki, podczas której nastąpi podsumowanie Projektu i nagrodzenie młodych uczestników. W warsztatach bierze udział osiemnaścioro dzieci z terenu gminy Juchnowiec Kościelny. Wszystkie zajęcia i wyjazdy są bezpłatne.

Historia już powitała uczestników Projektu pięknymi, herbowymi barwami oraz klejnotami, podczas pierwszej lekcji, odbywającej się na terenie Muzeum Historycznego w Białymstoku. We wrześniu uczniowie wezmą udział także w zajęciach artystycznych, które pozwolą im przygotować własne herby oraz kolaże związane z życiem i działalnością wybitnych Polaków. Pod koniec miesiąca dzieci odwiedzą natomiast Muzeum Wojska, by uczestniczyć w lekcji  na temat postaw patriotycznych dawniej i dziś oraz różnorodnych przejawów miłości do Ojczyzny.

Główny punkt programu stanowi cykl warsztatów larpowo-teatralnych, które zostaną przeprowadzone w październiku i listopadzie przez profesjonalnych instruktorów: członków Białostockiego Klubu LARP-owego „Żywia”. Uczniowie zostaną zapoznani z biogramami odgrywanych przez siebie postaci historycznych oraz treścią wybranych lokalnych legend, będą pracować na materiałach historycznych i źródłowych, nauczą się tworzyć scenariusz, zaznajomią się z tajnikami charakteryzacji i kostiumologii,  przede wszystkim zaś wezmą udział w warsztatach larpowych oraz zajęciach psychoedukacyjnych pomagających w utożsamieniu się rolą. Warsztaty przygotują uczestników projektu do przeprowadzenia rekonstrukcji historycznej na bazie techniki larpowej i zaprezentowania podczas gry "live action role-playing" wybranych wydarzeń z dziejów Polski i Podlasia. Gra odbędzie się na zamku w Tykocinie-jednym z najbardziej znanych miejsc związanych z bogatą historią regionu i połączona zostanie ze zwiedzaniem obiektu.

Projekt zakończy grudniowy cykl warsztatów tanecznych oraz uroczysta Gala w siedzibie Gminnej Biblioteki Publicznej, podczas której uczniowie zaprezentują przygotowane przez siebie stroje. Zorganizowane zostaną także wystawy czasowe w celu zaprezentowania powstałych podczas projektu prac plastycznych; będzie można obejrzeć zdjęcia i prezentację dokumentujące przebieg projektu, a także filmik z odegranego na zamku larpa.

Projekt „Mości Panie i Panowie… to historia co się zowie” stanowi unikalne przedsięwzięcie, mające na celu promowanie wiedzy historycznej wśród dzieci w atrakcyjny sposób, z wykorzystaniem interdyscyplinarnych działań animacyjnych wokół historii i pokrewnych jej nauk humanistycznych z zachowaniem lekkiej i różnorodnej formy przekazu. Wierzymy, że dzięki podobnym działaniom można skutecznie kształtować historyczną świadomość i wzmacniać postawę patriotyczną wśród dzieci, a także pokazywać, że historia to nauka fascynująca, a jej lokalni pasjonaci i kółka zainteresowań mają wiele do zaoferowania.

Fotograficzną dokumentacją projektu zajmuje się eMKa studio.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook