Dodana: 3 grudzień 2017 16:47

Zmodyfikowana: 5 grudzień 2017 08:37

Ligawki, bazuny, trombity i inne instrumenty pasterskie - w Ciechanowcu po raz 37. odbył się Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich

Od 2 do 3 grudnia w Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka odbywał się Ogólnopolski Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich. W przesłuchaniach udział wzięło blisko 150 muzyków ludowych z kraju i ze świata. W niedzielę odbyły się uroczystości podsumowujące 37. edycję konkursu i koncert laureatów. Udział w uroczystościach finałowych wzięli m.in Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy Leszczyński, który od lat obejmuje patronatem to wydarzenie i Członek Zarządu Stefan Krajewski.

Ilustracja do artykułu _D750074.jpg

Konkurs odbywał się w kilku kategoriach instrumentalnych z podziałem na grupy wiekowe.
Wśród dorosłych, grających na ligawce najlepszy okazał się Teodor Niemyjski (kat.do 65 r.ż) z Ciechanowca i  Piotr Bondarczuk z Wieski Wieś (kat.seniorzy powyżej 65 r.ż).  Zwycięzcy otrzymali nagrodę w wysokości 1 100 zł.
Pierwsze miejsce i 600 zł nagrody  za grę na ligawce, w kategorii „dzieci do lat 10”, zdobył Jakub Kamiński z Nura. Natomiast w kategorii do lat 16, najlepszy okazał się Marcin Radziszewski z Boguszy Starych – pierwsza nagroda w tej kategorii to 900 zł. Jury po wysłuchaniu uczestników (w kategorii dzieci) grających na trombitach pierwszą nagrodę w wysokości 500 zł postanowiło przyznać Bartoszowi Gabrysiowi ze Szczawnicy. Wśród dorosłych grających na trombitach I nagrodę w wysokości 750 zł otrzymał Tadeusz Rucki z Koniakowa. 
Za grę na bazunach, jury najwyżej oceniło Andrzeja Galińskiego z Borkowa i Ludwika Choszcza ze Sznurek. W grze na rogu pasterskim w kategorii dzieci najwyżej oceniony został Lubomir Ziółek z Krężnicy Jarej i Tadeusz Rucki z Koniakowa, który otrzymał laury także za grę na trombitach.
Wśró grających na innych instrumentach nagrody przyznano w trzech kategoriach wiekowych. Otrzymali je Maksymilian Czerwiński z Łodygowic (kat. dorośli), Paweł Kukuczka z Koniakowa  ( kat. do lat 16) i Sigita Aleksa z Puńska (kat.do lat 10)

Pełna lista laureatów znajduje się TUTAJ

Organizowany od wielu lat Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich ma na celu kultywowanie zwyczaju umiejętności grania na instrumentach pasterskich wszędzie tam, gdzie takie instrumenty i osoby na nich grające występują w Polsce oraz w krajach europejskich. Jest to doskonała możliwość zaprezentowania tradycyjnych melodii, umożliwienie nawiązania kontaktów między wykonawcami tradycyjnej muzyki pasterskiej oraz podtrzymywanie i popularyzacja gry na instrumentach pasterskich.

 

Konkurs został zaplanowany jako impreza dwudniowa. Pierwszego dnia - 2.12.2017 - odbyły  się przesłuchania uczestników w kategoriach: trąby pasterskie (ligawki, trombity, bazuny, rogi pasterskie) odrębnie w kategorii dzieci i dorosłych oraz w kategorii inne instrumenty pasterskie, również w dwóch kategoriach wiekowych - dzieci i dorośli. W jury Konkursu zasiadają etnografowie, etnomuzykolodzy i muzykolodzy m.in. z Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeów o specjaliści z dziedziny gry na instrumentach pasterskich. W sobotę po południu odbędą się koncerty. Drugi dzień (3.12) rozpoczęła uroczysta Msza Święta z udziałem uczestników Konkursu w kościele w Ciechanowcu. Następnie odbyło się uroczyste podsumowanie Konkursu, ogłoszenie wyników we wszystkich kategoriach, koncert galowy, podczas którego wystąpią laureaci. Pierwszego i drugiego dnia Konkursu koncertowały zespoły z Polski i z zagranicy.

W konkursie uczestniczą instrumentaliści grający na mazowiecko-podlaskich ligawkach, góralskich trombitach, kaszubskich bazunach oraz na innych instrumentach pasterskich. Każdego roku w Konkursie bierze udział ponad 150 instrumentalistów, z których około 70 to dzieci w wieku do 16 lat. W Konkursie, oprócz wykonawców z Polski, występowali już instrumentaliści z Finlandii, Meksyku, Australii, Hiszpanii, Bułgarii, Irlandii, Szkocji, Niemiec, Litwy, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Węgier. Uczestnicy reprezentują różne regiony Polski - Podlasie, Mazowsze, Kurpie, Warmię, Lubelszczyznę, Podhale, Beskid Śląski, Kaszuby, Wielkopolskę, Małopolskę.

Trzydzieści siedem lat istnienia Konkursu uratowało od zapomnienia muzykę pasterską oraz instrumenty. Reaktywowało tradycję gry na trąbach i instrumentach pasterskich. W ciągu kilkudziesięciu lat trwania tego wydarzenia powstały nowe ośrodki propagujące i uczące gry na ligawkach oraz innych tradycyjnych instrumentach. Wydarzenie realizowane jest dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Występująca w Europie tradycja grania na instrumentach pasterskich, jej kulturowe znaczenie, jest podtrzymywana dzięki ogromnej różnorodności wiekowej uczestników. Młode pokolenia uczą się od starszych, bardziej doświadczonych muzyków, których spotkać mogą właśnie podczas trwania Konkursu. To wartościowy model uczestnictwa w kulturze i popularyzacja unikatowych zjawisk kultury ludowej. Konkurs propaguje podstawy oparte na własnej świadomości tożsamości kulturowej i tolerancji dla kultury innych grup etnicznych, poprzez stwarzanie bezpośredniego kontaktu z zanikającą tradycyjną muzyką pasterską. W jednym miejscu i czasie gromadzi różnych instrumentalistów, mówiących różnymi językami i gwarami, a pielęgnujących jedną dziedzinę kultury ludowej. Specjaliści w dziedzinie etnologii, etnomuzykologii, muzyki, muzykologii, folklorystyki oraz widzowie i uczestnicy mogą porównać efekty dźwiękowe i budowę instrumentów pasterskich występujących w różnych regionach Polski i Europy, a nawet świata. 




Zapraszamy do objrzenia krótkich filmowych relacji z Konkursu https://www.facebook.com/muzeumrolnictwawciechanowcu/



ak/mk

fot.:Artur Warchala/ Muzeum Rolnictwa im.Ks. K. Kluka w Ciechanowcu
video:Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

facebook