Dodana: 12 kwiecień 2019 14:44

Zmodyfikowana: 12 kwiecień 2019 14:44

Blisko 140 mln zł na sprawny transport towarów w Podlaskiem

Na taką łącznie kwotę opiewają dwie umowy: na przebudowę linii kolejowej nr 59 i torów na przejściu Siemianówka-Swisłocz, które podpisał w czwartek (11 kwietnia br.) w urzędzie marszałkowskim przedstawiciel zarządu PKP PLK S.A. z wykonawcą inwestycji. Towarzyszyli im gospodarze regionu: wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski i marszałek województwa Artur Kosicki.

Ilustracja do artykułu Umowy na inwestycje kolejowe-08.jpg
  • Wartość projektu związanego z modernizacją 20 km linii nr 59 wynosi 69,2  mln zł netto; 85 proc. tej kwoty (ok. 58,8 mln zł) to dotacja z unijnego  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.  
  • Prace na torach na przejściu Siemianówka-Swisłocz mają kosztować 68,8 mln zł netto, pieniądze te pochodzą z budżetu państwa.

– Dzięki inwestycjom w rejonie przejścia granicznego w Siemianówce zyska gospodarka regionu i zwiększy się rola województwa podlaskiego na mapie transportowej państwa. – mówił podczas spotkania w UMWP Bohdan Paszkowski, Wojewoda Podlaski.  – Więcej pociągów z towarami zza wschodniej granicy, to także więcej klientów w punktach przeładunkowych na terenie województwa.

Natomiast Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego podkreślał, że finansowanie jednej z inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego, a drugiej z budżetu państwa, to dobry przykład współpracy rządu z samorządem.

–   Podczas ostatniej kampanii wyborczej dużo mówiliśmy o „szerokich torach”, które są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego naszego województwa. Podpisanie tych umów to nic innego, jak spełnienie tych obietnic. Przeznaczamy na to wspólnie z rządem PiS prawie 140 mln zł – mówił marszałek.

Projekty zakładają m.in. kompleksową wymianę torów, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowę półsamoczynnej blokady liniowej, nowej nastawni, budowę nowych rozjazdów, a także remont bocznicy, mostów, przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycje umożliwią wjazd na stacje dłuższym i cięższym pociągom niż dotychczas czy przejazd większej liczby pociągów a także poprawią bezpieczeństwo.

 – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekty towarowe wpisane w Krajowy Program Kolejowy. To właśnie między innymi polepszenie warunków transportowych na Wschód poprzez inwestycje na Podlasiu – wyjaśniał Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wykonawca, czyli  konsorcjum firm: Intop, Torkpol i PUH Rajbud  chce rozpocząć prace jeszcze w lipcu br. Ich zakończenie planowane jest w 2021 i 2022 roku.

is

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook