Dodana: 26 wrzesień 2018 19:53

Zmodyfikowana: 29 wrzesień 2018 19:03

Komitet Wykonawczy Komisji Morza Bałtyckiego. Debata o Via Carpatii

Drugi dzień obrad Komitetu Wykonawczego CPRM zdominował temat budowy i finansowania jednej z najważniejszych inwestycji drogowych dla naszego województwa. Chodzi oczywiście o korytarz transportowy łączący północ i południe Europy - Via Carpatia, którego częścią jest przebiegająca przez nasz region droga ekspresowa S19. Podczas rozmów strona reprezentująca województwo podlaskie uzyskała zapewnienie partnerów z Komisji Morza Bałtyckiego o poparciu dla tego projektu. Podczas spotkania prasowego marszałek Jerzy Leszczyński poinformował również, że budowa Via Carpatii ma zostać wpisana do projektów finansowanych z funduszy unijnych w perspektywie finansowej 2021-2027.

Ilustracja do artykułu Debata Via Baltica (12).JPG

- Ta inwestycja biegnąca z południa na północ naszego regionu, obok S8 i Via Baltici tworzy kręgosłup transportowy regionu – mówił marszałek Leszczyński - Po wielu latach lobbowania jako województwo podlaskie mamy możliwość budowy tej drogi. Wiemy już, że ten korytarz transportowy został wpisany w tzw.  CEF, czyli Connecting Europe Facility 2 i to daje możliwość finansowania tej drogi w następnej perspektywie UE 2021-2027.

Connecting Europe Facility czyli „Łącząc Europę” to instrument finansowy Unii Europejskiej, który wspiera rozwój w trzech obszarach sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

Gwarancje finansowe dla Via Carpatii daje też rząd o czym informował Jerzy Kleniewski z Ministerstwa Infrastruktury
- Rząd ma zabezpieczone pełne środki na realizację tej inwestycji. Projekt Via Carpatia będzie wpisany też do nowej polityki Łącząc Europę czyli CEF.
Jerzy Kleniewski podkreślał, że inwestycja poprawi spójność transportową państwa i ułatwi kontakty międzynarodowe na osi północ – południe. Ma być również wykorzystywana jako korytarz transportowy dla krajów,  które  nie mają dostępu do morza tj.  Czech Słowacji, Węgier, Białorusi i Austri.
- Ale też  do Skandynawi, która w zasadzie  tylko przez nasze państwo może mieć dostęp do krajów regionu Morza Śródziemnego - mówił
Jerzy Kleniewski dodał też, że Via Carpatiajest postrzegana jako sieciowe uzupełnienie nowego jedwabnego szlaku:  połączenia wschód  -  zachód.


Swoje wsparcie dla budowy Via Carpatii wyraził przewodniczący Komisji Morza Bałtyckiego Jari Nahkanen

- Kwestia dostępności, połączeń i transportu to jest jeden z priorytetów pracy naszej organizacji. To tematy spójne dla wielu regionów peryferyjnych i ważne jest abyśmy mówili o tych sprawach jednym głosem. Via Carpatia poprawiłaby dostępność, kwestie transportowe, swobodny przepływ usług, a także  obywateli. Uważamy, że nfrastruktura jest jednym z kluczowych elementów integracji europejskiej.  Stąd też Unia powinna gwarantować finansowanie właśnie takich projektów  jak Via Carpatia. –mówił Jari Nahkanen - Jest to niezwykle ważna inwestycja dla UE – dodał.

Konferencja prasowa odbyła się 26 września br. w Hotelu Royal w Białymstoku , gdzie odbywało soę posiedzenie Komitetu Wykonawczego Komisji Morza Bałtyckiego.
W spotkaniu prasowym wzięli udział marszałek Jerzy Leszczyński, radny wojewódzki i wiceprzewodniczący Komisji Cezary Cieślukowski, przewodniczący Komisji Morza Bałtyckiego Jari Nahkanen i radca Ministra Infrastruktury Jerzy Kleniewski.

ak

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook