Dodana: 8 styczeń 2019 09:55

Zmodyfikowana: 8 styczeń 2019 09:58

Noworoczna gala operetkowa w OiFP i jubileusz pracy twórczej Michała Skiepki

W piątek, 11 stycznia w sali koncertowej przy ulicy Podleśnej usłyszymy najpiękniejsze arie i duety z oper i operetek w wykonaniu znakomitej sopranistki Edyty Piaseckiej, tenora Adama Sobierajskiego oraz obchodzącego jubileusz pracy artystycznej tenora Michała Skiepko. Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi pod kierownictwem Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Początek o godz. 19.00

Ilustracja do artykułu ikona.jpg

Michał Skiepko pochodzi z Podlasia, a karierę artystyczną rozpoczął w Centralnym Zespole Wojska Polskiego. Potem związany był z Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Warszawie. Wykonywał role w dziełach G. Verdiego (Alfred w„Traviacie”, Książę w „Rigoletcie”), G. Pucciniego (Rudolf w „Cyganerii”), S. Moniuszki (Stefan w „Strasznym dworze”, Kazimierz w „Hrabinie”), K. Szymanowskiego (Pasterz w „Królu Rogerze”), M. Musorgskiego (Dymitr w „Borysie Godunowie”), G. Bizeta (Nadir w „Poławiaczach pereł”), J. Offenbacha (Hoffmann w „Opowieściach Hoffmanna”). Zdobywca złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Głosów Verdiowskich w Busseto. Od niedawna współpracuje z Chórem Diecezji Warszawsko-Bielskiej. Przez trzydzieści pięć lat kariery artystycznej występował w wielu krajach m.in. we Włoszech, Hiszpanii, USA, Kanadzie, Japonii, Niemczech, na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi po raz pierwszy.

 

W programie koncertu usłyszymy znane i lubiane motywy z m.in., „Lekkiej kawalerii” F. Suppé, „Hrabiny Maricy” i „Księżniczki czardasza” I. Kálmána, „Cyrulika sewilskiego” G. Rossiniego, „Barona cygańskiego” i „Zemsty nietoperza” J. Straussa, „Traviaty” G. Verdiego, „Wesołej wdówki” F. Lehara, Eugeniusza Oniegina” P. Czajkowskiego, „Romea i Julii” Ch. Gounoda.

 

– Jako datę narodzin wiedeńskiej operetki podaje się dzień premiery zapomnianych dziś „Pensjonarek” Franza von Suppé (1860) – pisze w programie koncertu Magdalena Gajl. –  Przenosząc do Wiednia francuski oryginał, uprawiany w Paryżu przez Jakuba Offenbacha, Suppé wymyślił jednak nową formułę, która miała być odtąd uprawiana w Wiedniu przez ponad pół wieku. Zderzał i godził w swojej muzyce sprzeczności: jednym biegunem są elementy folkloru narodów włączonych do Austro-Węgier, drugim – muzyczne symbole wojskowego drylu policyjnego państwa. Witalność operetki podtrzymują noworoczne koncerty Filharmoników Wiedeńskich, organizowane, z sześcioletnią przerwą, od Sylwestra 1939 roku, a od 1959 roku transmitowane na szeroką skalę dzięki Eurowizji. W pierwotnym założeniu wypełniać je miały utwory rodziny Straussów. Do rytuału należy obramowywanie ich walcem „Nad pięknym, modrym Dunajem” Johanna Straussa syna i kończenie „Marszem Radetzkiego” Johanna Straussa ojca.

 

Nawiązując do tej tradycji, noworoczną galę operetkową w Operze i Filharmonii Podlaskiej także zakończymy „Marszem Radetzkiego” J. Straussa, zostawiając słuchaczy opery podlaskiej w doskonałych humorach przez cały 2019 rok.

 

Gala operetkowa

UCZTA

Piątek 11 stycznia | Sala koncertowa ul. Podleśna 2 | godz. 19.00

 

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Edyta Piasecka – sopran

Adam Sobierajski – tenor

Michał Skiepko – tenor

 

Program:

FRANZ VON SUPPÉ (1819–1895)

Uwertura do operetki „Lekka kawaleria”

IMRE KÁLMÁN (1882–1953)

„Graj, Cyganie” z operetki „Hrabina Marica”

GIOACCHINO ROSSINI (1792–1868)

„Una voce poco fa” – aria Rozyny z opery „Cyrulik sewilski”

LUIGI DENZA (1846–1922)

„Funiculì, Funiculà”

IMRE KÁLMÁN

„Jakże mam ci wytłumaczyć” z operetki

„Księżniczka czardasza”

JOSEF STRAUSS (1827–1870)

„Ohne Sorgen!” Polka op. 271

JOHANN STRAUSS II (1825–1899)

„Wielka sława to żart” z operetki „Baron cygański”

„Czardasz Rozalindy” z operetki „Zemsta nietoperza”

„Grzmoty i błyskawice” Polka op. 324

*

JOHANN STRAUSS II

„Auf der Jagd” Polka op. 373

FRANZ LEHÁR (1870–1948)

„Twoje jest serce me” z operetki „Kraina uśmiechu”

GIUSEPPE VERDI (1813–1901)

„È strano!” – aria Violetty z opery „Traviata”

ROBERT STOLZ (1880–1975)

„Brunetki, blondynki”

JOHANN STRAUSS II

„Im Krapfenwald’l” Polka op. 336

FRANZ LEHÁR

„Usta milczą, dusza śpiewa” z operetki „Wesoła wdówka”

PIOTR CZAJKOWSKI (1840–1893)

„Kuda Kuda” – aria Leńskiego z opery „Eugeniusz Oniegin”

JOHANN STRAUSS II

„Pizzicato-Polka”

EDUARDO DI CAPUA (1865–1917)

„’O sole mio”

CHARLES GOUNOD (1818–1893)

„Je veux vivre” – aria Julii z opery „Romeo i Julia”

JOHANN STRAUSS I (1804–1849)

„Marsz Radetzkiego” op. 228

 

 

Sponsor koncertu: PROMOTECH

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook