Dodana: 6 marzec 2007 09:11

Zmodyfikowana: 6 marzec 2007 09:11

Polsko-włoski projekt Szkolenie i doradztwo dla przedsiębiorczości

W sobotę 3 marca w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego odbyło się seminarium podsumowujące dwuletni polsko-włoski projekt zatytułowany „Szkolenie i doradztwo dla przedsiębiorczości. Tworzenie i rozwój autoprzedsiębiorczości”.

Wzięli w nim udział wszyscy partnerzy projektu: Fundacja Luigi Clerici z Mediolanu, Włosko-Polska Izba Gospodarcza, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Łomży oraz lombardzka firma informatyczna Formatech.


Od lewej Antonio Ianuario – Ministerstwo Handlu Zagranicznego Włoch, Vincenzina Zanetti - Dyrektor Wydziału Europejskiego Fundacji Lugi Clerici, Magdalena Łyżnicka – Sanczenko – Dyrektor Biura Współpracy z Zagranicą, Olindo Teta – Prezes Włosko – Polskiej Izby Handlowej, Sławomir Szulc – Prezes Agencji Rozwoju Regionalnego w Łomży


Spotkanie to miało na celu podzielenie się doświadczeniami i wnioskami, które zarówno autorzy, jak i uczestnicy projektu zyskali w trakcie wspólnej pracy. A wyzwań w ciągu trwania projektu nie brakowało. 50 uczestników dwuletniego szkolenia zgłębiało swoją wiedzę z zakresu handlu międzynarodowego, zarządzania przedsiębiorstwem i planowania jego rozwoju, komunikacji i przywództwa, administracji publicznej oraz języka włoskiego. Praktycznym etapem nauki był udział w stażach zorganizowanych w przedsiębiorstwach Regionu Lombardii we Włoszech.





Małe przedsiębiorstwa we Włoszech są znaczącym elementem gospodarki, nie tylko włoskiej, ale także europejskiej. W Unii Europejskiej działa 23 miliony małych i średnich przedsiębiorstw, tworzą one 75 milionów miejsc pracy, co stanowi 99% wszystkich przedsiębiorstw. W Polsce MŚP rozwijają się według stosowanej od 2002 karty europejskiej małych i średnich przedsiębiorstw. Od tego czasu do dziś włożono wiele wysiłku w zakresie wdrożenia polityki przyjaznej dla MŚP. W najbliższych latach dzięki zwiększonemu wsparciu Unii Europejskiej przewiduje się przyrost małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego też w toku szkoleniowym położono nacisk na przygotowanie teoretyczne z zakresu prowadzenia i zarządzania przedsiębiorstwem oraz na praktykę w zagranicznych przedsiębiorstwach, co pozwoli na przeniesienie ugruntowanych już doświadczeń na grunt polski.



Wręczenie dyplomów uczestnikom projektu


Podczas sobotniego seminarium zostało podpisane porozumienie pomiędzy Fundacją Luigi Clerici w Mediolanie z Wyższą Szkołą Finansów i Zarządzania w Białymstoku reprezentowaną przez Rektora dr Edwarda Hościłowicza. Jest to jeden z przykładów kontynuacji celów projektu zakładającego między innymi kształcenie autoprzedsiębiorczości, gdyż przy szkole tej powstało Polsko-Włoskie Centrum Biznesu, którego ideę funkcjonowania opracowała grupa uczestników projektu. W ramach Centrum powstanie specjalistyczny kierunek studiów „Polsko-włoska współpraca gospodarcza”, a studenci, którzy ją ukończą, zdobędą praktyczne umiejętności z zakresu specyfiki funkcjonowania przedsiębiorczości w obu tych krajach.



Edward Hościłowicz – Rektor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania (w środku)


* * * * *

W projekcie preferowano w szczególności:

- wspieranie tworzenia i upowszechniania kultury przedsiębiorstwa, kształcenie autoprzedsiębiorczości,
- wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych pomiędzy Polską i Włochami,
- wspieranie stosunków współpracy pomiędzy instytucjami i nowymi przedsiębiorcami lokalnymi,
- upowszechnianie znajomości języka włoskiego,
- poznanie w okresie stażu charakterystyki rynku pracy i gospodarki włoskiej,
- doprowadzenie do spotkania przedsiębiorców włoskich i polskich w okresie staży we Włoszech i tworzenie przesłanek do rozwijania stabilnej współpracy gospodarczej.

Beneficjentami projektu była grupa 50 młodych przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Projekt został podzielony na osiem etapów operacyjnych, z których cztery były ściśle związane z działalnością szkoleniową.

W pierwszych dwóch etapach operacyjnych została przygotowana niezbędna dokumentacja dotycząca umów pomiędzy partnerami umożliwiająca zarządzanie i realizację projektu. Zostały zaplanowane szczegółowo poszczególne działania oraz zorganizowano biura projektu w siedzibie Fundacji Clerici we Włoszech oraz trzy biura w Polsce, z czego dwa w Białymstoku: w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego i w siedzibie Włosko Polskiej Izby Gospodarczej oraz operacyjne biuro projektu w siedzibie Agencji Rozwoju Regionalnego w Łomży S.A.
Ogłoszeniem naborem uczestników zajęli się partnerzy polscy, w szczególności ARR w Łomży podczas gdy strona włoska zajęła się doborem wykładowców oraz przedsiębiorstw, w których uczestnicy projektu mieli odbyć staże oraz opracowaniem materiałów szkoleniowych do zajęć wykładowych oraz treści do kształcenia na odległość (FAD) zamieszczonych na stronie internetowej projektu.

W trzeciej fazie przeprowadzono szkolenia z zakresu ekonomii, prawa i handlu międzynarodowego. Zajęcia były prowadzone w Łomży, wykładowcy natomiast przyjeżdżali z Włoch. Wszystkie wykłady były popierane przykładami związanymi z realiami włoskimi. Proces szkoleniowy zakładał również zintegrowane działania obejmujące formy pracy samodzielnej prowadzone z zastosowaniem platformy do kształcenia na odległość (FAD)


Faza czwarta polegała na przygotowaniu przez uczestników prac Project Work, czyli ich pomysłu na współpracę pomiędzy uczestnikami projektu a firmami włoskimi. Uczestnicy mogli sami sobie wybrać sektor w którym firma działała.

W fazie piątej proces szkoleniowy zakładał zintegrowane działania obejmujące formy wykładowe podczas zajęć, które odbywały się w Łomży w siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, udostępnionego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego oraz formy pracy samodzielnej prowadzone z zastosowaniem platformy do kształcenia na odległość (FAD), dzięki której każdy z uczestników miał dostęp do treści szkoleniowych umieszczonych na stronie internetowej projektu.

Uwzględniając dużą liczbę osób uczestniczących w zajęciach, szkolenia miały formę seminaryjną, podczas których wykładowca-ekspert przedstawiał daną tematyką oraz wskazywał możliwości pogłębienia wiedzy w wybranej dziedzinie. Kształcenie na odległość za pośrednictwem platformy odpowiadało poszczególnym modułom szkolenia. Wszelkie materiały dydaktyczne zostały udostępnione zarówno w języku włoskim jak i w języku polskim. W tej fazie uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy wykładowe zgodnie ze swoimi zainteresowani.

Faza szósta zakładała staże we Włoszech w firmach z okolic Mediolanu w okresie 16-30 września 2006. Przez dwa tygodnie przedsiębiorców z województwa podlaskiego gościły  m.in.: Centrum Zagraniczne Lombardzkich Izb Handlowych, Consorzio Promest zajmujące się importem i eksportem, Milano Carri Spa (przemysł motoryzacyjny, Grupa Iveco), włoskie salony kosmetyczne Ellemme, Włosko-Polska Izba Gospodarcza, Zrzeszenia Izb Rzemieślniczych z Pavii i Lodi, przedsiębiorstwa sektora spożywczego jak np. Inalca  (przetwórstwo mięsne), Włoski Instytut Handlu Zagranicznego. Ponadto stażyści zapoznają się z funkcjonowaniem takich instytucji jak: Urzędy Pracy, Administracja Prowincji Mediolanu i Prowincji Lodi,  Konsulat RP w Mediolanie, Uniwersytet Bocconi, Uniwersytet Katolicki w Mediolanie oraz Fundacja Luigi Clerici.

Dwa ostatnie etapy to: seminarium podsumowujące osiągnięcia projektu - o którym mowa wcześniej oraz jego ostateczne rozliczenie.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook