Dodana: 23 marzec 2007 12:51

Zmodyfikowana: 23 marzec 2007 12:51

Nowe foyer Białostockiego Teatru Lalek

21 marca, w Międzynarodowy Dzień Lalkarza, Białostocki Teatr Lalek uroczyście otworzył nowe foyer teatru.

Przy okazji otwarcia foyer odbyła się promocja książki Henryka Jurkowskiego „Moje pokolenie” poświęconej wybitnym twórcom teatru lalek, a na świeżo wyremontowanych ścianach zaprezentowana została wystawa prac scenografów BTL: Andrzeja Dworakowskiego, Wiesława Jurkowskiego, Ryszarda Kuzyszyna, Mikołaja Maleszy oraz Haliny Zalewskiej-Słobodzianek.

Licznie zgromadzonych gości oraz wybitnego historyka teatru prof. Henryka Jurkowskiego, przywitał dyrektor Białostockiego Teatru Lalek - Marek Waszkiel.


Na zdjęciu prof. Henryk Jurkowski oraz dyrektor BTL Marek Waszkiel

Marek Waszkiel, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek opowiedział Wrotom Podlasia o planach twórczego wykorzystania tej nowej teatralnej przestrzeni i kolejnych projektach:
- Dzisiejsze otwarcie foyer to jest pierwszy etap czegoś, co nas czeka. Przestrzeń, myślę, że bardzo piękna, trzy razy większa od tej, która była przedtem, daje szansę, co widać zresztą po dzisiejszej uroczystości, na rozwinięcie bardzo różnej działalności. Po pierwsze, chcemy, żeby tu działała Galeria Białostockiego Teatru Lalek, która może nie będzie prezentacją lalek, bo te są na scenie, ale prezentacją twórczości tych, którzy z teatrem współpracują, myślę o plastykach, czy dosyć osobliwych przykładów teatru z całego świata. Chcemy, żeby było to też miejsce na prowadzenie różnego rodzaju spotkań, dyskusji, pogawędek z ciekawymi ludźmi, twórcami, a może z publicznością po prostu. Ale wszystko to jest wstęp, do czegoś co się stanie za kilka miesięcy, a może nawet szybciej, na pewno w tym sezonie. Mianowicie do otwartych magazynów, które będą pod tą salą. To będzie magazyn przedstawiający nasze zbiory, zaplecze teatralne, dekoracje, kostiumy, lalki, maski z różnych przedstawień. Nie będzie to jednak muzeum , ale coś, co pozwoli nam chodzić wśród magicznych światów teatralnych. Cześć tych rzeczy będzie uporządkowana, składowana, a część pozwoli nam wejść w pewną tajemnicę bohaterów tego teatru, dzięki rekwizytom, specjalnemu światłu czy muzyce ze spektakli. Z jednej strony wszystko to będzie dla naszych widzów, ale jest też duża możliwość zorganizowania około teatralnej działalności. Poniedziałek jest dniem wolnym w teatrze, być może właśnie tego dnia będziemy mogli się częściej spotykać, właśnie nie na scenie, ale tu we foyer przy różnych imprezach.


prof. Henryk Jurkowski podzielił się z uczestnikami uroczystości refleksjami o sztuce teatralnej, opowiedział o powstawaniu książki i podzielił się wspomnieniami z pracy w Białymstoku

Prof. dr hab. Henryk Jurkowski - historyk teatru. Honorowy Przewodniczący Union Internationale de la Marionnette (UNIMA). Autor fundamentalnych opracowań dziejów i teorii teatru lalek. Wieloletni pracownik Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku), Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (Wydział Lalkarski we Wrocławiu). Był wykładowcą w Instytut International de la Marionette w Charleville-Mézières we Francji oraz innych szkół teatralnych w Niemczech, Czechach, Wielkiej Brytanii, Norwegii. (info z www.mediawistyka.net)



Gratulacje i słowa uznania, w imieniu marszałka Jarosława Schabieńskiego, przekazała Helena Marcinkiewicz z DKESiT UMWP


W barze zainstalowanym po środku foyer można było uczcić lampką wina nową przestrzeń teatru

***

21 marca - Światowy Dzień Lalkarstwa (World Puppetry Day). Święto to zostało ustanowione przez Union Internationale de la Marionette. Przesłanie dla artystów lalkarzy przygotował w tym roku japoński aktor Sennosuke Takeda.


Nostalgia i nowość


Lubię myśleć, że miasto Iida, które przekazywało stare tradycje następnym pokoleniom i wprowadziło je do współczesności, stało się już sławne na całym świecie. Nowe formy przedstawiania, szczególnie z Europy i Ameryki pochłonęły Japonię, a unikalna kultura, którą ten wyspiarski naród tworzył przez lata stała się małą łódką dryfującą przez wielką burzę, aby w końcu zaniknąć. Wtedy na wyspie Awaji powstał i rozkwitał zespół o wyjątkowych zdolnościach lalkarskich, który dawał przedstawienia podróżując po kraju.


Lokalni posiadacze ziemscy dawali artystom miejsce do życia, a oni w zamian uczyli ich swojego rzemiosła, co przyczyniło się do powstania teatru lalek funkcjonującego do dziś.


W ostatnich latach wiele miasteczek i wsi w okolicach Iidy zostało włączonych w jego obręb.


Budynki teatrów lalkowych Kuroda i Imada, które wystawiają sztuki bez względu na pogodę, zostały wykończone z pomocą finansową miasta przy użyciu japońskich technik architektonicznych.


Zgodnie ze stylem Edo nowy teatr Kuroda ma scenę przykryta dachem, jednak publiczność tradycyjnie zaś publiczność ogląda przedstawienia, siedząc w znajdującym się na zewnątrz amfiteatrze.


Tym, co wyróżnia marionetki Kuroda są ich włosy (fryzury ), które są układane ponownie przed każdym przedstawieniem. Osobiście uważam, że włosy marionetek Kuroda są najpiękniejsze ze wszystkich, wliczając bunraku i awaji. Jestem pełen zachwytu za każdym razem, kiedy je oglądam. Mam nadzieję, że cokolwiek się nie wydarzy, będą one zawsze chronione.


15 lat temu zaproszono mnie do miasta Iida, które wybudowało Sennosuke Takeda International Marionette and Puppet Museum w Zakoji, otoczonym przez Południowe i Centralne Alpy Japońskie, w miejscu naturalnego piękna, tak teraz rzadkiego.


Prawie 40 lat temu dziecko, które musiało być uczniem klas pierwszych, przyglądało mi się z zatroskaniem, kiedy oglądałem przedstawienie w Comedie-Francaise w Paryżu. Śmiałem się z gestów artystów, a to dziecko chciało, abym także rozumiał dialogi. Wzruszyłem się jego życzliwością.


Zamiast czekać, aż dzieci będą dorosłe, w młodym wieku powinniśmy im ukazywać piękno i kulturę. Będę kontynuował moją prace w muzeum w nadziei, że pewnego dnia w każdym lalkowym teatrze na świecie będą tacy mali chłopcy i dziewczynki.




Sennosuke Takeda – aktor, urodzony w 1930 roku w mieście Iida. Pracował w telewizyjnym teatrze lalkowym, w filmach i na scenie. Były członek komitetu wykonawczego oraz honorowy przewodniczący UNIMA w Japonii. Dyrektor Sennosuke Takeda International Marionette and Puppet Museum w Zakoji. (info. z e-teatr.pl)

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook