Dodana: 9 czerwiec 2006 07:43

Zmodyfikowana: 9 czerwiec 2006 07:43

Szynobus na Podlasiu

Nowy autobus szynowy od połowy października będzie kursował na linii Czeremcha-Siedlce. Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych wycofał się w piątek z planowanej na 4 października likwidacji kilku połączeń kolejowych.

Szynobus zakupiono z budżetu Województwa Podlaskiego. Producentem autobusu są Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Umowa na jego dostawę została zawarta przez Zarząd Województwa Podlaskiego 11 maja 2003 roku. Autobus szynowy pozwoli zaoszczędzić około 1,5 mln złotych w skali rocznej w porównaniu z taborem tradycyjnym (lokomotywa + wagony).

Symbolicznego odbioru szynobusu dokonali: Janusz Krzyżewski - marszałek województwa podlaskiego, Halina Kurzyna - dyrektor Podlaskiego Zakładu PKP, Karol Tylenda - członek Zarządu Województwa Podlaskiego. Obecny był też wójt gminy Czeremcha - Michał Wróblewski.

Od lewej: marszałek Janusz Krzyżewski, wójt gminy Czeremcha Michał Wróblewski, dyrektor Halina Kurzyna, członek Zarządu Województwa Karol Tylenda

- Cieszę się, że mamy ten pojazd. Mam nadzieję, że jego użytkowanie przyczyni się do polepszenia sytuacji w podlaskich PKP. Użytkowanie szynobusu zwraca się po około 2,5-3 latach - stwierdził marszałek Krzyżewski.

Szynobus będzie kursował od 12 października na trasie: Czeremcha-Siedlce. Niestety, nie będzie mógł być on jeszcze użytkowany na linii Białystok-Czeremcha, gdyż nie pozwala na to stan technicznych torów na tym odcinku.

- Zarząd Województwa Podlaskiego ma w planie zakup jeszcze trzech szynobusów. Wierzę, że z tymi pojazdami będzie nam bliżej do Europy - powiedział Krzyżewski.

Oto charakterystyka techniczna autobusu szynowego
Nazwa: Regio Tramp I typ 213Ma
Producent: Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego S.A.  Poznań.

Szczegółowe dane pojazdu:
całkowita ilość miejsc (siedzących 44 + stojących 46) 90,
siedzenia wandaloodporne,
silnik spalinowy firmy MAN typ D2866 LUH21 o mocy 257kW, skład spalin wg warunków UE ECER 49 EURO II,
przekładnia hydrokinetyczna z możliwością hamowania retarderem,
prędkość max eksploatacyjna 110 km/h,
WC  typ ekologiczny w systemie zamkniętym,
Szynobu posiada też system kamer monitorujących pojazd oraz tablice informacyjne elektroniczne na czole pojazdu i wewnątrz. Jest również przystosowany do przejazdu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim.



Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych wycofał się w piątek z planowanej na 4 października likwidacji kilku połączeń kolejowych. PKP zamierzały od najbliższego poniedziałku odwołać pociągi jeżdżące z Białegostoku do Czeremchy oraz z Czeremchy do Siedlec, zaś cztery połączenia Białystok-Suwałki skrócić tylko do Sokółki. Kolej uważa bowiem, że dofinansowanie przewozów w województwie podlaskim ze strony samorządu jest zbyt niskie.

30 września po rozmowach władz województwa z kolejarskimi związkowcami, wysłany został list do prezesa spółki PKP Przewozy Regionalne w Warszawie ze sprzeciwem w związku z planami likwidacji kolejnych połączeń i jednocześnie z apelem o podjęcie rozmów.

W takiej sytuacji PKP wstrzymały decyzję o likwidacji połączeń.

facebook